عدم امکان استفاده از نظام بانکی بین‌المللی ؛عمده‌ترین مشکل تجار ایرانی

عدم امکان استفاده از نظام بانکی بین‌المللی ؛عمده‌ترین مشکل تجار ایرانی

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین عمده‌ترین مشکل تجار و بازرگانان ایرانی را عدم امکان استفاده از نظام بانکی بین‌المللی عنوان کرد و خواستار اتخاذ تدبیری درباره الحاق به FATF شد.

 

به گزارش دیوان اقتصاد، مجیدرضا حریری در گفتگو با  ایبِنا اظهار داشت: مشکل تجار و بازرگانان کشور علاوه بر تحریم های یکجانبه آمریکا، ممانعت هایی است که برای استفاده از نظام بانکی بین المللی به دلیل عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF در ایران وجود دارد.

وی افزود: امیدوار هستیم که با اتخاذ تدابیری در داخل کشور، ایران نیز به FATF بپیوندد تا این بهانه نیز از دست بانک های خارجی برای عدم همکاری با فعالین اقتصادی ایران گرفته شود.

این فعال اقتصادی درباره میزان خرید نفت چین از ایران و امکان تمدید معافیت آن کشور از دور جدید تحریم های نفتی آمریکا گفت: فکر نمی کنم معافیت خرید نفت ایران برای کشورهای آسیایی مانند چین، هند، کره و ژاپن تمدید نشود؛ البته احتمال دارد که در دور جدید تحریم های آمریکا، کشورهای اروپایی از این معافیت کنار گذاشته شوند.

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین جایگزینی نفت ایران برای پالایشگاه های نفتی کشورهای آسیایی را به طور عملی غیرممکن توصیف کرد و افزود: احتمال دارد که در دور جدید تحریم های نفتی آمریکا میزان واردات نفت کشورهای آسیایی کاهش پیدا کند، اما بعید است که واردات نفت خام چین از ایران کاهشی داشته باشد.

حریری درباره پیش بینی اش از حجم روابط تجاری دو کشور در سال جدید نیز گفت: در سال ۲۰۱۸ حجم روابط دو کشور نسبت به سال قبل از آن نه تنها کاهش نیافت، بلکه افزایش ناچیزی هم داشت و امیدوار هستیم این روند در سال ۲۰۱۹ هم ادامه پیدا کند.

وی به اختلاف آمریکا و عربستان بر سر قانون «نوپک» و تاثیر آن بر قیمت جهانی نفت اشاره کرد و اظهار داشت: نه فقط موضوع تحریم بلکه بحث های سیاسی در منطقه هم بر حجم روابط ایران و چین تاثیرگذار است، زیرا قیمت نفت و محصولات نفتی، بخش بزرگی از روابط تجاری تهران و پکن را تشکیل می دهد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.