خسارت ۳ هزار میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

خسارت ۳ هزار میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

چهارشنبه, آوریل 10, 2019 - 13:55 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر راه و شهرسازی گفت: سیلاب‌های اخیر، سه هزار میلیارد تومان به راه‌های کشور خسارت وارد کرده است.

به گزارش دیوان اقتصاد؛ محمد اسلامی با اعلام اینکه به راه‌های کشور اعم از روستایی، فرعی، شریانی و اصلی که آزادراه‌ها هم شامل می‌شود، ۳ هزار میلیارد تومان خسارت بر اثر سیل وارد آمده است، از تکمیل مطالعات راه آهن اصفهان اهواز خبر داد و افزود: در سراسر کشور بیش از ۱۲ هزار کیلومتر از راه‌ها، در ۶۸۰۰ نقطه آسیب دیده‌اند.

وی افزود: در استان چهارمحال و بختیاری، در مجموع خساراتی که به زیرساخت‌ها و همچنین مردم وارد آمده، ۵۹۹ میلیارد تومان برآورد شده که استاندار این استان، گزارش آن را به ستاد بحران کل کشور ارائه کرده است.

وزیر راه و شهرسازی در همین راستا توضیح داد: خساراتی که به بخش کشاورزی و آبزی پروری استان وارد آمده، ۴۶۰ میلیارد تومان است که این بخش، همراه با خساراتی که به واحدهای مسکونی وارد آمده، توسط دولت تعیین تکلیف شده است.

اسلامی با اشاره به اینکه ارزیابی دقیق‌تر خسارات نیز در دستور کار است، از تعیین منابع برای آغاز بازسازی‌های خبر داد و افزود: تسهیلات در دو بخش بلاعوض و وام‌های با بهره کم به سیل زدگان، واگذار می‌شود و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند و وضعیت خود را به حالت اول برگردانند.

جابجایی‌ها در اسرع وقت صورت گیرد

وی تصریح کرد: کسانی که در حریم یا در بستر رودخانه ساخت و ساز کرده اند، باید جابجا شوند. از مردم می‌خواهم که همت داشته باشند و همکاری کنند تا جابجایی‌ها در اسرع وقت صورت گیرد.

این عضو کابینه دوازدهم، در خصوص اصلاح زیرساخت‌هایی که در استان چهارمحال و بختیاری آسیب دیده و برآوردهای آن نیز انجام گرفته و برنامه‌ها نیز مشخص هستند، گفت: آغاز عملیات بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده استان در روزهای آتی آغاز می‌شود و این مهم از جمله موضوعات مهمی است که دولت برای آن تصمیم‌گیری کرده و منابع آن در جلسات آینده تعیین می‌شوند تا با پشتوانه مالی مناسب عملیاتی و اجرایی شود.

وزیر راه و شهرسازی، در خصوص پروژه‌های اصلی راه و خدمات زیربنایی حمل و نقل استان چهارمحال و بختیاری از بودجه مناسبی که در سال ۹۸ برای استان در نظر گرفته شده خبر داد و افزود: بخشی از پروژه‌های اصلی راه و خدمات زیربنایی حمل و نقل از جمله جاده لردگان و شلمزار خوزستان هستند که پیمانکار ندارند و یا مطالعات آن تکمیل نشده است که انتخاب پیمانکار و همچنین تکمیل مطالعات در دستور کار است.

راه‌آهن اصفهان - اهواز جز پروژه‌های پراهمیت ماست

اسلامی در خصوص پروژه‌های راه‌آهن نیز اعلام کرد: راه‌آهن جزو پروژه‌های پراهمیت ما به شمار می‌رود و یکی از محورهای ترانزیتی راه آهن است که امیدواریم مطالعات راه آهن اصفهان- اهواز تکمیل شود و بتوانیم سرمایه‌گذاری را پیدا کنیم تا از محل بودجه فاینانسی که از صندوق توسعه ملی دارد، قرارداد این پروژه را بنویسیم؛ در حال حاضر مطالعات آن انجام شده و در ردیف برنامه‌های اولویت‌دار وزارتخانه است.

وی آسیب به راه‌ها را از جنس رانش برشمرد و افزود: این آسیب‌ها از جنس رانش زمین، تخریب پل‌ها، آسیب دیدگی پل‌ها و تخریب آب نماها و آب روها، آب‌شستگی و آب بردگی و زمین لغزشی که موجب رانش زمین شده است و مسیر جاده را در کل غیرقابل استفاده کرده است.

اسلامی میزان برآورد خسارات سیل به همه راه‌های کشور را ۳ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: بر اساس اولویت‌هایی که داریم به ویژه جاده‌های روستایی، آن‌ها را با اولویت بیشتری دنبال خواهیم کرد تا با سرعت بیشتری بازگشایی و تکمیل شوند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: یک سری از جاده‌های ما هستند که باید با واریانت جدید کار شوند. محور قدیم برخی از جاده‌ها قابل استفاده نیستند که نمونه آن، محور خرم آباد به پلدختر که چند کیلومتر از جاده را رودخانه کنده و با خود برده است. دیگر از کنار رودخانه نمی‌توان عبور کرد. برآورد اولیه و نظر کارشناسان و مهندسان مشاوری که خسارات را بررسی کرده اند، این است باید با تونل و مسیر جایگزین بتوانیم بریدگی جدیدی، جایگزین کنیم که این کار عملاً با سرعت قابل انجام نیست.

وی افزود: پروژه سنگینی است که زمان بر است و فعلاً باید با کنارگذر موقت مسیر را برقرار کنیم تا بعدها بشود مسیر جایگزین آن را ایجاد کرد.

اسلامی فرصت پیش رو را فرصتی برای تغییر مفروضات مهندسی عنوان کرد و گفت: مفروضات مهندسی و شرایط جدید که بارش‌ها ایجاد کرده‌اند، ایجاب می‌کند تا مسیرهایی را مجدداً طراحی کنیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.