آب و برق 98.5 درصد روستاهای سیل زده وصل شد

آب و برق 98.5 درصد روستاهای سیل زده وصل شد

یک‌شنبه, آوریل 14, 2019 - 09:20 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر نیرو گفت: بر اساس آخرین گزارش ها، از 2 هزار و 400 روستایی که برق آنها در اثر سیل قطع شد، فقط 35 روستا اکنون قطعی برق دارد و از سه هزار و 800 روستایی که در اثر سیل با قطعی آب روبرو شد، در زمان حاضر 52 روستا قطعی آب دارند.

به گزارش دیوان اقتصاد از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» در گفت و گویی تلویزیونی افزود: در پی وقوع سیلاب اخیر در کشور برق دو هزار و 400 روستا به دلیل آسیب‌های شبکه توزیع، پست‌های برق، خطوط انتقال و... قطع شده و 650 میلیارد تومان نیز به صنعت برق خسارت وارد شده بود که اکنون 35 روستا به دلیل نبود راه دسترسی قطعی برق دارند.
وی اضافه کرد: سیل پیامد قطعی آب سه هزار و 800 روستا را موجب شد و در عین حال سیل چند هفته اخیر بیش از یک هزار و 200 میلیارد تومان به تاسیسات آب و فاضلاب خسارت زد، اما با این وجود تلاش بی‌وقفه تیم‌های عملیاتی وزارت نیرو موجب شد که امروز 52 روستا قطعی آب داشته باشند.
وزیر نیرو به خسارت 250 میلیارد تومانی سیلاب به بندها و سدهای شرکت‌های آب منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: عملکرد مناسب همکاران در وزارت نیرو باعث شد تا 1.5 درصد روستاهای سیل‌زده با مشکل قطعی آب و 1.5 درصد قطعی برق داشته باشند.

**درگیر شدن 23 استان کشور با سیلاب
اردکانیان با تاکید بر اینکه شدت، مدت و وسعت بارندگی‌های اخیر موجب بروز سیلاب‌های شدید شد، گفت: این سیلاب‌ها به لحاظ وسعت حدود 23 استان کشور را درگیر کرده بود که از این حیث بسیار بی‌نظیر است.
وی خاطرنشان کرد: نیمه نخست فروردین‌ماه سال گذشته سه میلیمتر بارندگی در کشور به ثبت رسیده بود که این رقم در نیمه فروردین‌ماه جاری به بیش از 57 میلیمتر رسید.
به گفته وی، بارندگی‌های نیمه فرودین‌ماه امسال 19 برابر مدت مشابه سال گذشته و حدود سه برابر میانگین بلندمدت بوده که از این نظر شدت بارندگی‌های اخیربی‌نظیر است.
وزیر نیرو افزود: افزایش بی‌سابقه بارندگی‌ها در کشور موجب شد تا میزان نزولات سال آبی جاری حدود 174 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و 45 درصد نسبت به میانگین پنجاه ساله افزایش داشته باشد که عمده این بارندگی‌ها مربوط به همین مقاطع زمانی اخیر بوده است.
اردکانیان گفت: حدود 40 درصد کل آب ورودی سدهای کشور در سال آبی جاری مربوط به 20 روز ابتدایی فروردین‌ماه جاری بود، ذخیره فعلی سدهای کشور به 51 میلیارد مترمکعب رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته کمتر از 14 میلیارد مترمکعب بوده است.
وی گفت: بسیاری از موارد ساخت یک سد جدید به مراتب ارزان‌تر از رسوب‌برداری از این سازه است، حجم سد دز 2.6 میلیارد مترمکعب است ولی این سازه توانسته است در پی سیلاب‌های اخیر حدود 9 میلیارد مترمکعب آب ورودی را در مخزن خود مدیریت و سه برابر حجم مخزن خود خروجی داشته باشد.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه حوضه آبریز کارون بزرگ 52 برابر سال گذشته بارندگی داشته است، ادامه داد: سد کرخه نیز در طی این مدت توانسته است سیلابی با پیک لحظه‌ای هشت هزار و 400 مترمکعب در ثانیه را مهار کرده و مانع از بروز خسارت‌های بسیار جدی در پایین دست شود.
وی گفت: اکنون ذخایر برف همه حوضه‌های آبریز کشوربه طور دقیق برآورد نشده است ولی در ارتفاعات مشرف به رودخانه کرخه حدود 6 هزار کیلومترمربع برف وجود دارد و این رقم در حوضه کارون بزرگ حدود 9 هزار کیلومتر مربع است که آب معادل آن 1.5میلیارد مترمکعب خواهد بود.
اردکانیان خاطرنشان ساخت: اکنون همه سدهای کشور در وضعیت پایدار هستند و همه سدهای بزرگ و مهم ایران به ویژه در استان خوزستان که در معرض سیلاب‌های ورودی قابل ملاحظه‌ای هستند به صورت شبانه روز در حال پایش هستند که همه اطلاعات ثبت شده در مراکز پایش حاکی از وضعیت مناسب و مطلوب سدها دارد و از این حیث جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.
وی با اشاره به افزایش 62 درصدی حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: اکنون حدود 76 درصد مخازن سدهای کشور نیز پر است و بخشی از مخازن سدها نیز برای کنترل سیلاب‌های پیش‌رو خالی نگه داشته است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.