ارزهای خارجی به سوی بانک ها می روند

ارزهای خارجی به سوی بانک ها می روند

جمعه, اوت 12, 2016 - 15:21 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

اگر سرمایه گذار خارجی بخواهد سهمی خریداری یا در پروژه ای شرکت کند باید تکلیف نرخ ارز مشخص شود.

 

  به گزارش اخبار پولی مالی، الله وردی رجایی سلماسی- نخستین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران در بررسی تاثیر آزادسازی ورود بانک ها به بازار ارز گفت: تا قبل از صدور ابلاغیه بانک مرکزی اگر یک سرمایه گذار خارجی قصد ورود ارز به کشور را داشت، بانک ها به نرخ مبادله ای آن را خریداری می کردند اما حال بانک ها می توانند ارز را به قیمت آزاد خرید و فروش کنند.

رجایی سلماسی ادامه داد: ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر آزادسازی خرید و فروش ارز توسط بانک ها مقدمه ای برای تک نرخی کردن ارز است. در حال حاضر اگر سرمایه گذار خارجی بخواهد سهمی خریداری یا در پروژه ای شرکت کند باید تکلیف نرخ ارز مشخص شود.

وی عنوان کرد: قبل از صدور ابلاغیه بانک مرکزی، افرادی که ارز خود را در بازار آزاد می فروختند نمی توانستند آن را سپرده گذاری کنند و در ضمن به لحاظ پولشویی هم باید مشخص می شد که ارز از چه محلی به دست آمده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان شد: در گذشته مردم حاضر نبودند ارز خود را نزد بانک ها سپرده گذاری کنند چراکه بانک ها ارز را به نرخ مبادله ای می پذیرفتند و درنهایت مردم ضرر می دیدند. با ابلاغیه جدید بانک مرکزی آن ها می توانند به نرخ آزاد در بانک ها سپرده گذاری کنند و با نرخ آزاد هم ارز خود را تحویل بگیرند.

وی با اشاره به گفته اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سال جاری اظهار داشت: ابلاغیه جدید بانک مرکزی مقدمه ای است برای کشف قیمت ارز براساس واقعیت های اقتصادی موجود تا در نهایت به تک نرخی شدن ارز دست پیدا کنند. 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.