خرید و فروش سهام در بورس بر اساس هیجانات بازار ممنوع!

خرید و فروش سهام در بورس بر اساس هیجانات بازار ممنوع!

توجه به رشد نماگر اصلی بازار سرمایه، بازیگران این بازار از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون به طور متوسط بازده ۱۱.۹ درصدی را به دست آورده‌اند که در مقایسه با بازارهای رقیب رقم قابل توجهی است، اما رفتارهای توده واری در این روزها بیش از گذشته مشهود است رفتاری که مدیرعامل بورس تهران بارها درباره‌اش به سهامداران هشدار داده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایسنا، هفته اخیر برای فعالان بازار سرمایه ایران نسبت به دیگر روزهای کاری بورس متفاوت بود چرا که نماگر اصلی بازار سرمایه بعد از مدت‌ها توانست وارد کانال جدیدی شود و با شکستن رکوردهای قبلی ترازی تازه را به ثبت برساند.
در روزهای کاری بورس تهران در هفته اخیر شاخص بورس توانست برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه تراز ۲۰۰ هزار واحدی را پشت سر بگذارد و حتی به مرز کانال ۲۰۲ هزارتایی نزدیک شود.
هر چند که در آخرین روز کاری بورس در این هفته قیمت‌ها در سهام‌های زیادی مخصوصاً سهم‌های صادارت محور کاهش یافت و در پی آن شاخص کل افت و کانال ۲۰۰ هزار واحدی را ترک کرد، اما هیجان‌ها در بازار به حدی بالا رفت که حجم معاملات بورس با رشد مضاعفی رو به رو شد.
در این مدت در برخی از سهم‌ها شاهد رفتاری توده واری بودیم به طوری که در مواردی صف‌های خرید یا فروش با حجم بالا مشاهده می‌شد. این رفتار توده واری بارها سبب شده که بسیاری از افراد، مخصوصاً غیر حرفه‌ای‌های بازار با ضررهای زیای مواجه شوند.
علی صحرایی – مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران- بارها درباره این رفتارهای توده واری اخطار داده و از سرمایه گذاران بورسی خواسته که بر این موج سوار نشوند و با تحلیل‌های بنیادی و به دور از رفتارهای هیجانی به خرید و فروش بپردازند.
در ۵ روز کاری بورس تهران در این هفته ارزش معاملات به عدد ۷۱۸۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید، این در حالی است که این رقم در ۵ روز کاری بورس در هفته گذشته ۴۸۹۹ هزار و ۳۰۰ میلیون تومان بود. در نتیجه این آمار رشد ۴۷ درصدی ارزش معاملات را نشان می‌دهد.
شاخص کل در این هفته ۵۹۴۰ واحد رشد کرد و در نتیجه با ۳.۰۶ درصد افزایش همراه بود. این شاخص نشان می‌دهد که سرمایه گذاران بورسی از ابتدای سال تا کنون ۱۱.۹ درصد رشد را شاهد بودند که این بازده در برابر دیگر بازارهای موازی رشد قابل توجهی است.

شاخص‌های بازار اول و دوم بورس نیز هر کدام به ترتیب با رشد ۵۵۱۶ و ۶۴۶۵ واحدی رو به رو شدند. شاخص بازار اول از ابتدای سال تا کنون شاهد رشد ۱۶.۲۱ درصدی بوده و شاخص بازار دوم رشد ۳۹.۷ درصدی را تجربه کرده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.