رقابت آمریکا و چین با توافق تجاری تمام نمی‌شود

رقابت آمریکا و چین با توافق تجاری تمام نمی‌شود

دوشنبه, آوریل 22, 2019 - 11:01 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

ادامه روابط آمریکا و چین بستگی به نوع قرارداد تجاری دارد که امضا می‌کنند. هر دو دولت که زیر فشار عوارض تلافی‌جویانه قرار دارند، تمایل خود را به مذاکره از زمان توافق آتش‌بس در دسامبر نشان داده اند.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم ، حتی در صورت رسیدن به یک توافق تجاری بین آمریکا و چین، رقابت بین این دو اقتصاد بزرگ جهان پایان نمی یابد.

 هر دوی این کشورها طی سال گذشته در یک جنگ تجاری با هم نزاع کرده اند که پیامدهای مخربی برای اقتصاد جهان به دنبال داشته است. چه به توافق برسند چه نرسند ،انتظار می رود این رقابت گسترده تر و حل آن سخت تر شود.

مایکل هیرسون، مدیر بخش آسیایی شرکت مشاوره گروه اورآسیا گفت:« رقابت آمریکا و چین شدیدتر و آشکارتر شده است».

به گفته تحلیلگران، رقابت چین و آمریکا در مرحله بعد در بخش حساس تکنولوژی خواهد بود، چون هر دو دولت سعی می کنند خود را رهبر بلامنازع جهان در تکنولوژی معرفی کنند.

 مسئله تغییر تکنولوژی یک موضوع مهم مورد بحث در مذاکرات تجاری بین این دو اقتصاد بزرگ جهان در ماه های اخیر بوده است. هر دو کشور به درستی تشخیص داده اند که دارایی ها، ثروت، امنیت اقتصادی و امنیت نظامی آنها در گروی پیشرفت تکنولوژیکی است.

جنگ تکنولوژی

بسیاری میگویند جنگ تکنولوژیکی آمریکا و چین الان هم وجود دارد و شرکت بزرگ تکنولوژی هواوی در مرکز آن است.

  آمریکا و بسیاری کشورهای دیگر نگران امنیت محصولات هوآوی هستند. آمریکا آژانس‌های فدرال خود را از کاربرد محصولات هواوی منع کرده و از متحدانش هم خواسته آن را ممنوع کنند .استرالیا و نیوزیلند هر دو استفاده از هواوی را در نسل بعد شبکه های موبایل 5G ممنوع کرده اند.

عبارت «جنگ سرد» بسیار در مذاکرات تجاری آمریکا و چین مورد استفاده قرار گرفت. ولی این عبارت در مورد رقابت تکنولوژیکی آنها درست است. درگیری بر سر هواوی نشانه ای از رقابت شدید ژئوپولیتیکی است. این رقابت بسیار سخت تر از آن است که با مسائل صرف تجاری حل شود.

 نگرانی آمریکا در مورد چین در سال‌های اخیر با افزایش تاثیر این کشور در سراسر جهان بیشتر شده است. طرح بزرگ کمربند و جاده چین، طرح‌ «ساخت چین 2025» و اهمیت روز افزون شرکت هایی مثل هواوی و علی بابا ،همه باعث این ترس آمریکا شده اند.

 سیستم های متفاوت این دو کشور باعث شده هرگز نتوانند در اقتصاد جهان کنار هم بایستند . در حالی که درگیری بین یک قدرت موجود و یک قدرت رو به افزایش در تاریخ امری بدیهی است.

 حالا چه اتفاقی می افتد؟

با تشدید رقابت تکنولوژیکی، تحلیلگران اعتقاد دارند آمریکا از اقداماتی غیر از عوارض برای عقب زدن چین استفاده می کند. محدود کردن سرمایه گذاری چینی‌ها در آمریکا، محدودیت  شرکت های آمریکایی برای صادرات تکنولوژی به چین و فشار بیشتر بر شرکت های چینی، راه هایی هستند که می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

 ادامه روابط آمریکا و چین بستگی به نوع قرارداد تجاری دارد که امضا می‌کنند. هر دو دولت که زیر فشار عوارض تلافی‌جویانه قرار دارند، تمایل خود را به مذاکره از زمان توافق آتش‌بس در دسامبر نشان داده اند.

 ولی تحلیلگران می گویند روابط بین این دو غول اقتصادی بدون توجه به توافق تجاری متفاوت خواهد بود. شاید بتوانند در زمینه‌های خاص با هم همکاری کنند و از هم سود ببرند، ولی در مسائل دیگر سدی بر سر راه هم خواهند بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.