رونق صادرات با تک نرخی شدن ارز محقق می شود

رونق صادرات با تک نرخی شدن ارز محقق می شود

رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: برای رونق صادرات، کاهش نرخ ارز و کنترل قاچاق، باید ارز 4200 تومانی برداشته شده و ارز تک نرخی شود.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، «محسن جلال پور» در سومین نشست شورای راهبردی توسعه صادرات غیر نفتی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افزود: برداشتن ارز 4200 تومانی موجب می شود تا کارت های بازرگانی و صادرکنندگان مصنوعی حذف شوند.

وی افزود: پارسال به تعداد صادرکنندگان واقعی، صادرکنندگان غیر واقعی وارد بازار شدند، زیرا معتقدم در کل کشور نزدیک به هشت هزار صادرکننده واقعی وجود دارد.

جلال پور یادآور شد: صادرکنندگان غیر واقعی کارت های بازرگانی خود را در اختیار بقیه قرار می دادند، و از انجایی که ارز حاصل از صادرات این صادرکنندگان به کشور بازگشت نداشت، با وجود جهش نرخ ارز، اما ارزش صادرات 6 درصد کاهش یافت.

وی تاکید کرد: می توان از این آمار نتیجه گرفت که صادرکنندگان واقعی به دلیل نگرانی از ممنوع الفروشی و یا ممنوع العامله شدن از بازار خارج شدند و بازارهای صادراتی به میزان زیادی از بین رفت.

این فعال بازرگانی اضافه کرد: چنانچه سیاست های صادراتی که در آغاز سال 97 ابلاغ شد، اجرا نمی شد، صادرات کاهش نداشت و با توجه به جهش نرخ ارز، ارز بیشتری به کشور وارد می شد.

به گفته جلال پور، قاچاق کالا در سال گذشته 10 میلیارد دلار بود و برای نخستین بار علاوه بر قاچاق وارداتی، شاهد قاچاق صادراتی بودیم و در مواردی کالای ایرانی در خارج از کشور ارزان تر از داخل کشور بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.