عزم بانک مرکزی برای کنترل نرخ بهره، عاملی موثر در ورود پول تازه به بورس

رئیس هیئت مدیره «کارگزاری بانک خاورمیانه» مطرح کرد:

عزم بانک مرکزی برای کنترل نرخ بهره، عاملی موثر در ورود پول تازه به بورس

داریوش روزبهانه: «عواملی که ورود منابع جدید مالی را به بورس تشدید کرده است را می‌توان در یک نگاه کلان به عزم بانک مرکزی برای کنترل نرخ بهره و اعلام رسمی تصویب عملیات بازار باز توسط شورای پول و اعتبار و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی عنوان کرد

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از سنا، رئیس هیئت مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه با بیان مطلب بالا اظهار کرد: هرچند تاثیرات اجرایی این سیاست‌ها هنوز مشخص نیست؛ اما تغییر در چشم‌انداز نرخ بهره، اثر مثبتی در مهاجرت پول از بازارهای موازی دارد؛ رشد شدید قیمت مسکن و احتمال رکود مجدد در این بازار برای ماه‌های آتی از دلایل دیگر محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین، باید گفت که شکاف قیمت تثبیت شده ارز در حوالی ١٤ هزار تومان و ارزش جایگزینی قیمت سهام نیز می‌تواند از دیگر دلایل این روند قلمداد شود.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: به طور معمول، عوامل بنیادی مانند سود سهام و توزیع نقدی سود در شرایط متعارف از دلایل رشد قیمت محسوب می‌شوند، اما آنچه در سال ۹۷ شاهد بودیم، دلیلی سیستماتیکی به نام نرخ ارز داشت؛ این نکته، موتور اصلی رشد در قیمت سهام محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این انگیزه کماکان یکی از عوامل کلان بنیادی در رشد قیمت‌ها محسوب می‌شود، همینطور تورم انعکاس یافته در قیمت‌های محصولات شرکت‌های تولیدی بازار و احتمال مثبت بودن گزارش‌های سه ماهه که بازار انتظار آن را می‌کشد و به تبع آن احتمال افزایش توزیع سود نقدی از دلایل دیگر در این زمینه و از عوامل بنیادی موثر هستند.

روزبهانه ادامه کار بازار سهام را با رشدی ملایم همراه دانست و گفت: بنا به دلایل یاد شده و با فرض وجود نداشتن ریسک‌های سیاسی جدی در زمان اصلاح و تعدیلات قیمتی با وجود توقف در برخی دوره‌های مقطعی ریزش‌های شدیدی را تجربه نخواهد کرد.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه افزود: به عبارت دیگر به نظر می رسد، سال جاری شاهد شرایطی مانند سال 92 نباشیم، چرا که بازار نسبت به آن سال‌ها از لحاظ عمق و حجم و تعداد شرکت‌ها دچار تغییرات کیفی شده است.

وی در مورد وضعیت شرکت‌های کالا محور بیان داشت: نگاه بورس به طور دایمی به نرخ‌های جهانی و نرخ‌های متوسط بازار فروش محصولات داخلی خواهد بود، اما ارزش‌های جایگزینی کماکان انگیزه اصلی در تعیین قیمت سهام آنهاست؛ مانند مورد صنعت سیمان در ماه‌های اخیر که با وجود اضافه ظرفیت شدید در صنعت با افزایش مواجه شد.

روزبهانه در پایان تاکید کرد: تسعیر ارزی، تجدید ارزیابی، ادغام‌ها، کاهش هزینه‌ها نه تنها در مورد صنعت بانکداری بلکه در شرایط تورمی فعلی تا ماه‌های بعد از انگیزه‌های اصلی رویکرد سرمایه‌گذاران به قیمت سهام خواهد بود و قدرت سودآوری در اولویت دوم قرار خواهد داشت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.