اختصاص ۱۵۰میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای طرح‌های روستایی

اختصاص ۱۵۰میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای طرح‌های روستایی

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال با اشاره به اینکه یارانه دستمزد به استان‌های پربیکار تعلق می‌گیرد گفت: در حوزه مشاغل خانگی پرداخت وام مشاغل خانگی، و الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی، برنامه‌ای برای زنان سرپرست خانوار را در دستور کار داریم.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم، طرح‌های اشتغالزایی مناطق روستایی ازجمله برنامه‌های مهم دولت در ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در روستاها است که از سال 96 کلید خورد و با اختصاص بودجه در این بخش، مسئولان استان‌های مختلف موظف شدند تا برای اشتغال در بخش روستایی و عشایری در سراسر کشور برنامه‌ریزی کنند.

بیکاری روستاییان اکنون به عامل مهمی برای مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه‎نشینی تبدیل شده است به همین جهت دولت با هدف ماندگاری روستاییان در روستا بسته‎ای را با عنوان اشتغال پایدار روستایی و عشایری تدوین و اجرایی کرده که در قالب آن تسهیلاتی با محوریت اشتغالزایی و تقویت تولید در مناطق روستایی اعطا می‎شود.

اما از ابتدای سال جاری تعداد بیکاران افزایش یافت. طبق برآورد کارشناسان تأمین اجتماعی 10 هزار کارگاه در نتیجه جاری شدن سیل آسیب دیدند و حدود 30هزار اشتغال از بین رفتند.

بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها تعطیل شدند. کارگران بیکار و خانه‌نشین شدند. هنوز برآورد دقیقی از انبوه کسانی که سیل بیکار کرده و کارگاه‌هایی که در نتیجه سیل تعطیل و یا تخریب شدند ارائه نشده است.

طبق برآورد مسئولان جاری شدن سیل در 25 استان کشور 2200 میلیارد تومان به بخش‌های صنعت، معدن و تجارت و همچنین کشاورزی خسارت وارد کرده است.

در این میان دولت مجبور شد بخشی از اعتبارات در نظر گرفته‌شده برای ایجاد شغل را به روستاییان سیل‌زده اختصاص دهد.

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش تسهیلات اشتغال روستایی لرستان برای کمک به مناطق سیل‌‌زده خبر داد.

منصوری با تأکید بر ضرورت توجه به اشتغال عمومی و فعالیت‌های عام‌المنفعه بعد از وقوع سیلاب در لرستان، اظهار کرد: اولویت در این رابطه می‌تواند مزارع، راههای دسترسی به مزارع، اصلاح مسیرها و… باشد.

*پیگیری برای پرداخت بیمه بیکاری به سیل‌زدگان

وی با تأکید بر اینکه هدف این است که کسانی که بیکار هستند و شغلی برای آنها فراهم نیست به کار گرفته شوند، افزود: از کشاورزان می‌توان برای اصلاح کشاورزی منطقه با محوریت جهاد کشاورزی استفاده کرد و پرداخت حقوق را وزارت تعاون ، کارورفاه اجتماعی انجام دهد.

معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با تاکید بر اینکه تعداد را در این رابطه به ما اعلام کنید، گفت: این امر به صورت کوتاه مدت است، برای دراز مدت نیز ما مصوبه داریم و منتظریم که در دولت به تصویب برسد.

منصوری با اشاره به حوزه بیمه بیکاری، نیز عنوان کرد: در حال حاضر بیمه بیکاری به افراد بیمه شده در حال پرداخت است، در این زمینه می‌توان برای بیمه افراد جدید اطلاع رسانی کرد.

وی با بیان اینکه برای کسانی که قبلاً بیمه نشده‌اند، سه ماه بیمه بیکاری پرداخت می‌شود، ادامه داد: اگر این امر به تصویب برسد به طور حتم اجرایی خواهد شد.

*افزایش تنفس بازپرداخت تسهیلات روستایی در مناطق سیل زده

معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحث مشوق بیمه‌ای، عنوان کرد: در رابطه با اعمال مشوق‌های بیمه‌ای و همچنین یارانه دستمزد ما مشکلی نداریم و آن را می‌توانیم عملیاتی کنیم.

منصوری با تأکید بر اینکه یارانه دستمزد را برای استان‌های پر بیکار در نظر گرفته بودیم که باید شرایط عملیاتی شدن آن در لرستان فراهم شود، گفت: همچنین در حوزه مشاغل خانگی سه بحث داریم، یکی پرداخت وام مشاغل خانگی است، دوم بحث الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی است و سوم به صورت خاص برنامه‌ای برای زنان سرپرست خانوار اختصاص داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه حوزه مشاغل خانگی بعد از وقوع حادثه طبیعی در اولویت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، گفت: احیای تعاونی‌های آسیب دیده در جریان سیلاب نیز با مصوبه دولت در دستور کار قرار گرفته است.

معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحث وام روستایی نیز، بیان کرد : قول می دهم پیگیری کنم و این میزان تنفس را در صورت امکان و بنا به مورد افزایش دهیم.

*اختصاص 150میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای طرح‌های روستایی

منصوری با اشاره به موضوع طرح‌هایی که شروع شده‌اند و بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در جریان سیلاب آسیب دیده‌اند، افزود: در این رابطه باید فکر اساسی صورت گیرد و خسارت آنها جبران شود، برای طرح‌هایی که کمتر از 80 درصد نیز آسیب دیده‌اند نیز یک برنامه جداگانه داریم و به آنها تسهیلات مکمل پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه محدودیت رسته‌ها برای دریافت تسهیلات روستایی و عشایری نیز رفع خواهد شد، ادامه داد: همچنین در رابطه با افزایش هزینه طرح‌ها فعلاً 30 درصد اختیار را به بانک‌ها و کارگروه فنی اعلام کرده‌ایم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ایجاد صنایع کوچک روستایی در مناطق سیل زده، عنوان کرد: همچنین منابع روستایی لرستان به میزان 100 میلیارد تومان بوده که مصوب کردیم، برای کمک به مناطق سیل زده 50 میلیارد تومان دیگر نیز به این میزان اضافه شود.

منصوری با تاکید بر اینکه طرح‌های لازم در این رابطه ارائه داده شود، بیان کرد: یک سری از طرح‌ها مانند واحدهای کوچک صنفی مانند مغازه دار، نانوایی و… متناسب با نیازهای منطقه است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.