ایجاد سه منطقه آزاد در مازندران کلید خورد

ایجاد سه منطقه آزاد در مازندران کلید خورد

استاندار مازندران با ارائه طرح پیشنهادی خود برای ایجاد سه منطقه آزاد و تصویب آن در کارگروه تخصصی دبیرخانه مناطق آزاد کشور ، بار دیگر موتور دسترسی به این خواسته دیرینه مردم مازندران را روشن کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد، امروز سه شنبه اعلام کرد که با حضور احمد حسین زادگان در کارگروه تخصصی دبیرخانه مناطق آزاد کشور ، طرح پیشنهادی وی در این مرحله مصوب شده است.
استاندار بومی مازندران که ایجاد همگرایی در استان را مهم ترین شعارش هنگام در دست گرفتن سکان استانداری اعلام کرده بود ، پس از بررسی علل ناکامی در ایجاد منطقه آزاد به سراغ رفع موانع رفت و توانست نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی را با ارائه طرح سه منطقه آزاد در سه نقطه غربی ، مرکزی و شرقی مازندران متقاعد کند.
بر اساس طرح حسین زادگان برای بهره گیری سراسر استان از مزیت منطقه آزاد ، سه منطقه شامل امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر راه اندازی خواهد شد.
حسین زادگان که زمستان سال گذشته سکان استانداری را به صورت رسمی در دست گرفت ، پس از کسب موافقت نمایندگان مازندران در مجلس و ایجاد وفاق در استان ، طرحش را اواخر سال گذشته به معاون اول رییس جمهوری ارائه کرد.

**سابقه دستیابی به منطقه آزاد در مازندران
منطقه آزاد به ناحیه ویژه ­ای در خارج از مرز گمرکی گفته می­ شود که تولیداتش جهت­ گیری صادراتی دارند و هدف اصلی ایجاد این مناطق ، توسعه و رشد اقتصادی از طریق سرمایه گذاری خارجی در حوزه تولید و صادرات تبیین شد.
آخرین بار موضوع منطقه آزاد مازندران تابستان سال گذشته حتی تا مرحله تصویب شدن در مجلس شورای اسلامی پیش رفت ولی مخالفت تعدادی از نمایندگان استان با تبدیل بندر امیرآباد به منطقه آزاد از دستور کار نهاد قانونگذاری کنار گذاشته شد.
مجلس در همان جلسه با ایجاد هشت منطقه آزاد دیگر در نقاط مختلف کشور موافقت کرده بود که در صورت راه اندازی تعداد مناطق آزاد کشور به 15 نقطه افزایش می یابد.
استان هایی که دارای منطقه آزاد هستند از 22 مزیت اقتصادی اختصاصی این مناطق بهره می برند که در سایر مناطق مانند مناطق ویژه اقتصادی وجود ندارد.
مهم ترین مزیت های اقتصادی منطقه آزاد نسبت به سایر مناطق از جمله ویژه اقتصادی معافیت های مالیاتی و گاها گمرکی صادراتی و وارداتی، جذب سرمایه گذاری خارجی با مالکیت 100درصدی، افزایش درآمد ناشی از فعالیت‌های خدماتی (حمل و نقل، بارگیری و تخلیه، بانکداری، بیمه گری و توریسم) و اشتغال است.
استان مازندران با قرارگیری در منطقه جنوبی دریای خزر و همسایگی پنج کشور حاشیه و با واسطه ارتباط با اروپا از طریق خط ریلی اینچه برون- آسیای میانه و تولید سالانه هفت میلیون تن محصولات کشاورزی و امکانات زیرساختی بیش از هر استانی دارای شرایط خاص برای برخورداری از مزیت های منطقه آزاد اقتصادی است.
براساس قانون تشکیل مناطق آزاد در استان ها نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد و پس از تایید در شورای عالی مناطق آزاد این مصوبه برای تایید نهایی به هیات وزیران می رود و با تایید هیات وزیران در قالب لایحه ای به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.