جشنواره بورس و رسانه؛ ابزاری برای توسعه فرهنگ سهامداری

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس:

جشنواره بورس و رسانه؛ ابزاری برای توسعه فرهنگ سهامداری

یاسر فلاح، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در دیدار با خبرنگاران و مدیران فرهنگی و رسانه ای استان های گیلان و مازندران، ضمن تشریح فعالیت‌های انجام شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار طی سه سال گذشته، برپایی جشنواره بورس و رسانه را یکی از ابزارهای توسعه فرهنگ سهامداری بین عموم مردم دانست.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از سنا، یاسر فلاح، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در دیدار با اصحاب رسانه در شهر ساری، گفت: مطابق با افکارسنجی صورت گرفته میزان شناخت عمومی از بازار سرمایه در سطح کشور پایین است، از همین رو، سازمان بورس و اوراق بهادار در نظر دارد بنا به وظیفه خود و به منظور آشنایی بیشتر عموم مردم با بازار سرمایه و متعاقب درخواست‌های مکرر، فعالیت های فرهنگ سازی را در استان‌ها گسترش دهد.

یاسر فلاح  با اشاره به برداشت‌های اشتباه از فعالیت در بورس گفت: وظیفه ما این است که آموزه‌ها و روش‌های صحیح را در اختیار مردم قرار دهیم تا با بالارفتن آگاهی آنها، سطح سواد مالی افزایش یافته و شاهد سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مولد باشیم.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس به ابزارهای موجود در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این ابزارهای مالی متنوع است به نحوی که حتی افرادی که تخصص مالی ندارند،‌ می‌توانند از طریق بازار سرمایه به کسب سود بپردازند. اگر افراد دارای دانش کافی در این حوزه نیستند، باید در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و به تدریج و با کسب تجربه فعالیت خود را در عرصه خرید و فروش اوراق بهادار به انجام رسانند با این حال،‌ به کسانی که فرصت یا علاقه به این شیوه ندارند،‌ توصیه می‌شود از شیوه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهره‌مند شوند و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و مشاوران سرمایه‌گذاری در این بازار فعالیت کنند.

فلاح ادامه داد: مطابق با نماگرهای بانک مرکزی در یک بازه ۱۰ ساله، بیشترین بازدهی متعلق به بازار سرمایه بوده است. شاخص کل بورس در ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ معادل ۷۴۸۵۰ واحد بوده که در ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ به ۲۳۰۶۱۷ واحد رسیده است. این بدان معناست که ارزش دارایی‌های سهامداران در طی این مدت سه برابر شده است.

مدیرروابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس افزود: از طریق تالار منطقه‌ای مازندران در سال گذشته، نزدیک به ۶ هزار کد سهامداری جدید صادر شده و مازندران از این حیث در رتبه ششم کشور قرار دارد. این نشان می‌دهد میل به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در سطح استان افزونی گرفته و لازم است رسانه‌ها در راستای هدف والای خود به آگاهی بخشی و معرفی بازار سرمایه توجه کنند.

یاسر فلاح در دیدار با خبرنگاران استان های شمالی کشور محورها و قالب‌های جشنواره بورس و رسانه را تشریح کرد و گفت: داوری آثار دریافتی توسط هیات داوران حرفه‌ای و متخصص و با بی‌طرفی کامل انجام می‌شود.

رسانه، کلید فرهنگ سازی

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در دیدار با ابراهیمی مدیرکل صدا و سیمای مازندران، به تشریح نقش و عملکرد بازار سرمایه پرداخت. در این دیدار، مدیرکل صدا و سیمای مازندران با تاکید بر نقش بازار سرمایه در رونق تولید، ابراز داشت: آشنایی مردم با بازار سرمایه بسیار محدود است و گاه تصور می‌شود این بازار برای قشر خاصی از مردم است در حالی که شیوه‌های سرمایه‌گذاری در بورس متنوع و متناسب با توان مالی و سطح افراد مختلف جامعه است.

وی آمادگی این مرکز استان را برای کمک به توسعه فرهنگ سهامداری ابراز داشت و اظهار امیدواری کرد از طریق همکاری متقابل بین دو سازمان، میل به سرمایه‌گذاری در بازارهای کاذب کاهش یافته و مردم در بازارهای مولد سرمایه‌گذاری کنند.

یاسر فلاح در رشت گفت: بورس با قدمت ۵۲ ساله،‌ بازاری جوان محسوب می‌شود که بیشتر رشد آن طی سی‌ سال گذشته بوده است. با این حال، این بازار برای مردم پرابهام است و اطلاعات مناسبی از آن ندارند. این در حالی است که ۶۳۰ بنگاه اقتصادی در این بازار به فعالیت می‌پردازند که تعدادی از آنها شرکت‌های بسیار بزرگی هستند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نقش بازار سرمایه در رونق تولید گفت: وقتی فردی سهامی خریداری می‌کند، در واقع مالک بخشی از دارایی یک بخش تولیدی می‌شود و این اقدام وی در عین حال که موجب سودآوری شخصی است، کمکی به واحد تولیدی و نهایتا اقتصاد ملی است. فلاح گفت: به منظور آشناشدن بیشتر مردم با نقش بازار سرمایه به عنوان بازاری شفاف و کارا نیاز است رسانه‌ها به ما کمک کنند. وی گفت: ارزش متوسط معاملات روزانه در بورس تهران، در خرداد ۱۳۹۵ معادل دو هزار میلیارد ریال بوده که این رقم در خرداد ۱۳۹۸به ۱۲ هزار میلیارد رسیده است که این رشد ۶۰۰ درصدی به همراه افزایش تعداد معاملات از ۶۵ هزار به ۳۰۵ هزار در زمان مشابه، نشان از توسعه سریع این بازار دارد. همچنین ارزش معاملات تالار منطقه‌ای گیلان در سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد ریال بوده که رتبه هفتم را در بین تالارهای مناطق داراست.

فلاح با اشاره به اینکه خبرنگاران نقش بی‌بدیلی در عرصه ارتقاء سواد مالی دارند، ابراز داشت: جشنواره بورس و رسانه می‌تواند به عنوان عاملی کمکی در این عرصه عمل کند.

وی افزود: در سال نخست ۳۰۰ اثر در جشنواره شرکت کرد و در سال دوم ۱۹۰ نفر حدود ۷۰۰ اثر به جشنواره ارسال کردند.

به پیشنهاد خبرنگاران اقتصادی استان‌های مازندران و گیلان مقرر شد شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، دوره آموزشی ویژه خبرنگاران با موضوع بازار سرمایه، در مراکز این دو استان برگزار کند.

یادآور می شود پذیرش آثار در سومین جشنواره بورس و رسانه از سوم خردادماه جاری آغاز شده و تا ۲۰ تیرماه ادامه خواهد یافت. کلیه خبرنگاران و نویسندگانی که اثری را در رسانه‌های داخلی یا خارجی بر اساس محورها و قالب‌های این جشنواره در بازه زمانی اول مرداد ۱۳۹۷ تا ۲۰ تیرماه ۱۳۹۸ تولید کرده باشند، می‌توانند اثر خود را از طریق سایت این جشنواره به نشانی festpress.ir در مسابقه شرکت دهند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.