تامین مالی رسانه‌ها از طریق بازار سرمایه

تامین مالی رسانه‌ها از طریق بازار سرمایه

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار، سرمایه گذاری در بورس را موجب تقویت تولید ملی دانست.

 

 به گزارش دیوان اقتصاد به نقل ازسنا، یاسر فلاح در دیدار با محمد محمدپور، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی که در محل این اداره کل در تبریز برگزار شد، با تاکید بر جایگاه ویژه اقتصادی استان آذربایجان شرقی گفت: بورس یکی از بازارهایی است که سرمایه‌گذاری در آن موجب تقویت تولید ملی می‌شود اما شناخت مردم از آن محدود است و باید تلاش کنیم با کمک بخش‌های فرهنگی، آشنایی مردم با ساز و کار این بازار بیشتر شود.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این بازار، عرصه‌ای علمی است که ورود به آن نیازمند کسب دانش و تجربه است. از این رو، شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس به تعدادی از مؤسسات آموزشی واجد شرایط، مجوزهایی برای آموزش صحیح بورس به مردم ارائه می‌دهد و بر فعالیت آنها نظارت می‌کند.

 فلاح ادامه داد: جشنواره بورس و رسانه نیز یکی از ابزارهای رساندن اطلاعات و آگاهی به عموم مردم است.

در این دیدار، محمدپور، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی عنوان داشت: استان آذربایجان شرقی با داشتن ۴۷۰ رسانه، از نظر تعداد پس از تهران در رتبه دوم کشور قرار دارد. وی با تاکید بر موضوع اقتصاد رسانه تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند در افزایش سواد مالی مردم مؤثر باشند و در عین حال باید تلاش کرد تا رسانه‌ها بتوانند از طریق بازار سرمایه به تامین مالی خود بپردازند. وی ادامه داد: تجربه ما نشان می‌دهد که در صورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی، اثرگذاری و دستیابی به اهداف تقویت می‌شود. محمد پور اظهار امیدواری کرد روزی شاهد عرضه سهام رسانه‌ها در بازار سرمایه باشد.

در ادامه این دیدار، فلاح با اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات آذربایجان شرقی دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار عنوان کرد: استان آذربایجان شرقی قطب اقتصادی مهمی در کشور است و فعالیت مردم در حوزه بازار سرمایه نیز قابل توجه است؛ به نحوی که حجم معاملات در تالار تبریز در سال ۹۷ معادل ۱۱ میلیون و ۸۴۴ هزار سهم و با ارزش ۳۱ هزار و ۲۱ میلیارد ریال بوده که موجب شده این استان در این دو شاخص در جایگاه پنجم کشور قرار گیرد.

وی افزود: با این حال، میزان تولیدات رسانه‌ای این استان به میزان علاقه‌مندی مردم به این مقوله رشد نکرده و این موضوع ممکن است به انحراف سرمایه‌گذاری در استان منجر شود یا افرادی از کم‌اطلاعی مردم سوء استفاده کنند. فلاح سپس به تشریح ساختار بازار سرمایه و معرفی تعدادی از ابزارهای مالی پرداخت و از رسانه‌ها خواست تولیدات خود را در این خصوص افزایش دهند. وی ادامه داد:‌ جشنواره بورس و رسانه تلاشی در جهت ارج نهادن به مقوله نقادی در بازار سرمایه است و تولید محتواهای غنی با ارزیابی علمی از پدیده‌ها مورد توجه هیات داوران این جشنواره است.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در دیدار با حجت‌الاسلام دکتر ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی که در محل این اداره کل در ارومیه برگزار شد، عنوان داشت: بازار سرمایه، بازاری شرعی است و ابزارهای موجود در این بازار به تایید کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار می‌رسد. وی فعالیت در بورس را دربرگیرنده حفظ ارزش دارایی‌ها به همراه کمک به رونق تولید دانست و افزود: به منظور افزایش سطح اطلاعات مردم از این بازار، جشنواره بورس و رسانه سومین سال فعالیت خود را سپری می‌کند. فلاح با اشاره به حضور ۷۰۰ اثر در سال دوم این جشنواره گفت: هرچند استقبال رسانه‌ها از این رویداد مناسب و ارزنده بوده است اما حضور رسانه‌های شهرستانی در این رویداد باید تقویت شود تا تعادلی در حوزه اطلاع‌رسانی پدیدار شود.

در این جلسه، خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی، بیان داشت:  استان آذربایجان غربی دارای ۱۲۰ نشریه مکتوب، ۵۷ پایگاه خبری و ۲ روزنامه است. وی با اشاره به نقش مطبوعات در شکل‌دهی افکار جامعه گفت: اگر مطبوعات بتوانند در بازار سرمایه حضور داشته باشند، انگیزه آنها برای اطلاع‌رسانی این بازار تقویت خواهد شد. این استاد جامعه‌شناسی افزود: امنیت مقوله‌ای روان‌شناختی معرفی می‌شود؛ به نحوی که احساس امنیت از خود آن مهم‌تر است. خدایاری ادامه داد: سرمایه‌گذاری در بورس با هدف مشخص‌تری نسبت به بانک صورت می‌گیرد و اگر مردم از ساز و کارها و بازدهی این بازار اطمینان خاطر بیابند، از آن استقبال خواهند کرد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی با اشاره به برنامه آن اداره‌کل در واگذاری بخشی از فعالیت‌ها به بخش خصوصی گفت: در صورتی که مانع قانونی وجود نداشته باشد، تمایل داریم این واگذاری‌ها در قالب بازار سرمایه صورت پذیرد. وی همچنین اظهار امیدواری کرد رسانه‌ها بتوانند سهام خود را در بورس عرضه نمایند.

فلاح در ادامه با خبرنگاران اقتصادی استان آذربایجان غربی ملاقات کرد. وی در این جلسه عنوان داشت: امروزه تمرکز اطلاعات در پایتخت از بین رفته است و برخی از افراد در شهرستان‌ها اثرگذاری زیادی بر جریان‌های اطلاعاتی دارند. وی افزود: با توجه به آمارهای موجود و سودآوری مناسب بازار سرمایه در بلندمدت، امیدواریم رسانه‌ها فعالیت خود را افزایش دهند تا مردم آگاهی بیشتری از این بازار به دست آورند. فلاح در ادامه به تشریح جشنواره بورس و رسانه پرداخت و عنوان داشت: علاوه بر این جشنواره، لیگ ستارگان بورس نیز رویداد دیگری در حوزه فرهنگسازی بازار سرمایه است که در آن دانشجویان در یک بازه زمانی مشخص به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. وی تصریح کرد: این لیگ در سومین دوره خود بین‌المللی شده است؛ به نحوی که از دانشگاه‌های کشورهای ترکیه، عمان و سوریه یک تیم و از عراق دو تیم در این رویداد حضور خواهند داشت.

در این دیدارها بنا به پیشنهاد خبرنگاران اقتصادی استان آذربایجان غربی و خانه مطبوعات آذربایجان شرقی، مقرر شد دوره‌های آموزشی جهت خبرنگاران این دو استان توسط شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس برگزار شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.