ابزارهای بازار سرمایه برای تأمین سرمایه در گردش

ابزارهای بازار سرمایه برای تأمین سرمایه در گردش

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت، اوراق اجاره و اوراق مرابحه را از اولین ابزارهای تأمین مالی دانست که بعد از تصویب قانون بازار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در بازار سرمایه کشور منتشر شدند.

به گزارش دیوان اقتصاد، سید روح الله حسینی مقدم با بیان اینکه اوراق اجاره، اوراق بهادار با نام قابل نقل و انتقالی است که نشان‌دهندۀ مالکیت مشاع دارندۀ آن در دارایی مبنای انتشار اوراق اجاره است، افزود: اوراق اجاره را می توان برای دستیابی به اهدافی از جمله اجرای طرح توسعه نوسازی و بهسازی، تأمین سرمایه در گردش، اصلاح ساختار مالی، مشارکت در افزایش سرمایۀ شرکت‌های سرمایه‌پذیر، اجرای پروژه‌های ساختمانی، انجام عملیات لیزینگ یا انجام عملیات بانکداری منتشر کرد.

وی اظهار داشت: شرکت های سهامی، تعاونی، صندوق سرمایه‌گذاری ، نهادهای عمومی غیر دولتی و یا شهرداری‌ها می توانند نسبت به انتشار اوراق اجاره اقدام کنند و دارایی هایی همچون زمین، ساختمان و تأسیسات، ماشین‌آلات و تجهیزات،وسایل حمل و نقل و سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران دارایی‌های قابل قبول جهت انتشار اوراق اجاره اند.

حسینی مقدم با اشاره به انتشار اوراق اجاره با دو هدف تأمین نقدینگی و تأمین دارایی گفت: با انتشار اوراق اجاره، رابطۀ وکیل و موکل میان ناشر و خریداران اوراق اجاره برقرار می شود. ناشر به وکالت از طرف خریداران ملزم به مصرف وجوه حاصل از فروش اوراق اجاره جهت خرید دارایی موضوع انتشار و اجارۀ آن به بانی است.

وی با بیان اینکه انتشار اوراق اجاره به منظور تأمین نقدینگی برای فراهم کردن وجوه نقد و به کارگیری آن به عنوان سرمایه در گردش ابزار مناسبی است، افزود: در این اوراق دارایی های قابل اجاره شرکت متقاضی تأمین مالی مبنای انتشار اوراق قرار می گیرد و بدون اینکه دارایی مبنای انتشار اوراق از دفاتر شرکت خارج شود، پس از انتشار اوراق، وجوه نقد به اندازه ارزش روز دارایی های مبنای انتشار به شرکت تزریق می شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در انتشار اوراق اجاره، ارزش دارایی و عمر اقتصادی آن باید توسط کارشناس یا کارشناسان منتخب کانون کارشناسان رسمی دادگستری یا حسب مورد به تشخیص سازمان از سایر روش‌های قابل اتکا تعیین شود. دارایی‌ مشاع به شرط واگذاری مالکیت کل دارایی، می‌تواند مبنای انتشار اوراق اجاره قرار گیرد و ارزش تقریبی دارایی‌های مبنای انتشار اوراق اجاره نباید کمتر از پنجاه میلیارد ریال باشد.

حسینی مقدم ادامه داد: یکی از ابزارهای بازار سرمایه برای تأمین سرمایه در گردش اوراق مرابحه است که براساس قرارداد مرابحه یعنی فروش دارایی با قیمتی بیشتر از قیمت خرید آن با ذکر میزان سود و مبلغ پرداختی بابت خرید منتشر می شود.

وی توضیح داد: با انتشار اوراق مرابحه به منظور خرید مواد و کالا که یکی از اقلام مهم سرمایه در گردش است، از یک طرف بانی انتشار اوراق (متقاضی تأمین مالی)، مواد و کالای مورد نیاز خود را فراهم می کند و از سوی دیگر وجوه نقد در اختیار فروشنده قرار می گیرد. به این ترتیب وضعیت سرمایه در گردش هر دو طرف با ورود مواد و کالا برای بانی و ورود وجوه نقد برای فروشنده مواد و کالا بهبود می یابد و در برخی موارد به دلیل خرید نقدی و با حجم زیاد امکان استفاده از تخفیفات نقدی فروش و در نتیجه کاهش بهای تمام شده مواد و کالا نیز فراهم می شود.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت اظهار داشت: دارایی های قابل قبول جهت انتشار اوراق مرابحه مواردی مثل زمین، ساختمان و تأسیسات، ماشین آلات و تجهیزات، وسایل حمل و نقل، مواد و کالا و نرم افزارهای الکترونیکی و بانک های اطلاعاتی را شامل می شود.

حسینی مقدم بیان کرد: با خرید اوراق مرابحه، رابطۀ وکیل و موکل میان ناشر و خریداران اوراق مرابحه برقرار می‌شود. در اسناد موضوع انتشار اوراق مرابحه باید قید شود که خرید اوراق به منزلۀ قبول وکالت ناشر بوده و وکالت ناشر تا تصفیه نهایی اوراق، غیرقابل عزل و معتبر است. همچنین بانی از طرف ناشر وکالت دارد تا نسبت به خرید دارایی موضوع انتشار به صورت نقد و فروش اقساطی آن به خود اقدام کند.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص شرکت ها و موسسات واجد شرایط انتشار اوراق مرابحه هم گفت: شرکت‌های سهامی، شرکت‌های تعاونی و مؤسسه یا نهادعمومی غیر دولتی مشمول مادة ۳ قانون مدیریت خدمات کشوری و شهرداری‌ها می توانند نسبت به انتشار اوراق مرابحه اقدام کنند. ارزش تقریبی دارایی یا دارایی‌های مبنای انتشار اوراق مرابحه نباید کمتر از ده میلیارد ریال باشد. دارایی‌ مشاع هم به شرط واگذاری مالکیت کل دارایی، می‌تواند مبنای انتشار اوراق مرابحه قرار گیرد.

حسینی مقدم سپس با اشاره به برخی نکات مهم و مرتبط با حسابرسان که در انتشار اوراق اجاره و مرابحه باید مورد توجه قرار گیرند، اظهار داشت: حسابرس بانی در زمان ارائۀ طرح تأمین مالی از طریق انتشار اوراق تا پایان تصفیة اوراق باید از میان مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان انتخاب شده باشد و ضمانت اشخاص حقوقی تحت کنترل بانی برای ایفای تعهدات بانی قابل قبول نیست. این موضوع باید توسط حسابرس بانی تأیید شود.

وی افزود: همچنین برای دریافت مجوز انتشار بایستی صورت‌های مالی حسابرسی شدۀ دو سال مالی اخیر بانی ارائه شود. در هر حال صورت‌های مالی سال گذشته بانی باید توسط حسابرس معتمد سازمان حسابرسی شده باشد و گزارش توجیهی تأمین مالی بانی از طریق انتشار اوراق باید به همراه گزارش حسابرس بانی درخصوص آن ارائه شود. حسابرس باید در خصوص رعایت شرایط دارایی و سایر مقررات مندرج در دستورالعمل انتشار اوراق اظهارنظر کند.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در پایان خاطرنشان کرد: در انتشار اوراق مرابحه ارزشیابی مواد و کالا و خدمات بر اساس رویه متداول در عملیات تجاری بانی، با تأیید حسابرس صورت می گیرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.