شرکت صرافی توسعه صادرات تسهیل گر مبادلات ارزی صادرکنندگان است

شرکت صرافی توسعه صادرات تسهیل گر مبادلات ارزی صادرکنندگان است

مدیرعامل شرکت صرافی توسعه صادرات گفت: با اتخاذ تدابیر و راهکارهای جدید در شرکت صرافی توسعه صادرات، بخشی از مشکلات صادرکنندگان که به دلیل محدودیت های حاصل از تحریم های بین المللی ایجاد شده رفع خواهد شد.

 

به گزارش دیوان اقتصاد، محسن بوالحسنی با بیان این مطب گفت: شرکت صرافی توسعه صادرات، تلاش دارد با ایجاد یک کانال مالی، وجوه صادرکنندگان را در خارج از کشور دریافت، آن را تضمین و ما به ازای آن را در داخل کشور به صادرکنندگان پرداخت کند؛ با این شرایط بخشی از مشکلات صادرکنندگان که به دلیل محدودیت های حاصل از تحریم های بین المللی ایجاد شده رفع خواهد شد.

وی که درنشست مشترک اعضای اتحادیه صادرکنندگان قزوین با مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران سخن می گفت خاطرنشان کرد: به تبع شرایط ارزی که سال گذشته با آن مواجه بودیم و تغییراتی در فعالیت های ارزی بانک به خصوص در سیستم صرافی و نقل و انتقالات ارزی ایجاد شده لازم است مشتریان با آنها آشنا شوند.

محسن بوالحسنی اضافه کرد: برخی محدودیت های به وجود آمده در چارچوب های رسمی تعریف شده برای صرافی، شرایطی را در حوزه بازپرداخت از نظر ارزش و قیمت برای مشتریان ایجاد کرده که صرافی لازم می بیند در خصوص آن مشتریان را آگاه کند.

وی گفت: از بیست و چهارم فروردین ماه سال گذشته، همزمان با تعریف بسته جدید خدمات ارزی، شکل جدیدی از خدمات ارزی چه در بخش عرضه ارز ( صادرات) و چه در بخش تقاضا (واردات) ایجاد شد که صرافی را ملزم کرد که بر اساس چارچوب های تعریف شده از سوی بانک مرکزی عمل کند.

بوالحسنی اظهار داشت: صرافی ملزم شده که پیش از ارائه هرگونه خدمت ، ابتدا چارچوب های وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت، سیستم بانکی و بانک مرکزی را مدنظر قرار دهد.

عضو هیات مدیره صرافی توسعه صادرات در پاسخ به سوال یکی از صادرکنندگان در مورد شرایط نقل و انتقال ارز با کشورهایی چون روسیه، افغانستان، عراق و پاکستان گفت: وجه اشتراک موضوع نقل و انتقالات ارزی در همه کشورها از جمله کشورهای یاد شده این است که خریداران حاضر باشند بر اساس شروط ما، وجه مورد نظر را بپردازند.

وی با اشاره به اینکه در برخی کشورها ممکن است زیرساخت رسمی و بانکی وجود نداشته باشد، گفت: به عنوان مثال ما در همه شهرهای عراق چه به صورت نقدی و چه حواله نقل و انتقالات را انجام می دهیم و این موضوع بستگی به این دارد که طرف عراقی حاضر به پرداخت وجه مورد نظر به حساب مورد تایید صرافی توسعه صادرات باشد؛ این پیش شرط منحصر به عراق نیست و هر خریداری که این شرایط را بپذیرد می تواند خدمات صرافی توسعه صادرات را دریافت کند.

مدیرعامل صرافی توسعه صادرات بیان داشت: در برخی از کشورهای همسایه دریافت ارز به صورت نقدی انجام می پذیرد و بین سه در هزار تا نیم درصد که حداقل هزینه برای دریافتی های نقدی است، بعنوان کارمزد دریافت می شود.

محسن بوالحسنی یادآور شد: در برخی کشورها مانند روسیه، وقتی شما از میربیزینس بانک ارز دریافت می کنید، به دلیل اینکه این بانک از شبکه محدودی که با بانک های ایرانی کار می کنند، برخوردار است نقل و انتقالات و مالی شما یا باید از باید در قالب مصارف رسمی و بانکی در همین شبکه بانکی و یا شبکه های مشابه استفاده شود، یا صادرکننده مایل به انتقال ارز دریافتی به یک نقطه دیگر باشد و یا ما به ازای آن را به نرخ آزاد دریافت کنید.

وی توضیح داد: در روسیه و برخی از جمهوری های روسیه مقررات پیچیده ای در حوزه ورود و خروج سرمایه وجود دارد؛ مثلا در برخی از این کشورها، نرخ های مالیاتی برای جابه جایی و یا دریافت ارز در حساب ها، بسیار بالاست که رغبت صادرکنندگان و نیزکارگزاران ما را برای فعالیت از بین می برد.

به گفته محسن بوالحسنی در کشورهای دیگری چون افغانستان و پاکستان به دلیل عدم ساختاریافتگی لازم، نقل و انتقال ارز دشوار بوده وبه صورت تهاتری استفاده می شود با این وجود اگر ذی نفع های شما آمادگی دارند وجوه خود را به حسابهایی که ما در سایر کشورها منتقل کنند، می توانیم نقل و انتقال را انجام دهیم.

مدیر عامل صرافی توسعه صادرات ایران در مورد ایفای تعهد صادراتی گفت: وقتی شما به عنوان صادرکننده، تعهد صادراتی را ایفا کنید الزاما می بایست ارز خود را به صرافی ها از طریق سامانه های رسمی چون سنا و نیما بفروشید، ضمن اینکه بر اساس مقررات جدید در سال گذشته تا صادرات زیر یک میلیون یورو و در سال جدید تا بیست درصد از کل صادرات، صادرکنندگان می توانند ارز حاصل از صادرات خود را به صورت نقد دریافت و به نرخ بازار به فروش برسانند .

وی در ادامه عنوان کرد: صرافی توسعه صادرات بعنوان صرافی عامل بانک مرکزی علاوه بر آمادگی برای خرید ارزهای نقدی صادرکنندگان، سایر صرافی ها را نیز به نمایندگی از سوی بانک مرکزی، پوشش می دهد. بدیهی است از آنجا که این خرید ها به صورت رسمی و به نرخ بازار صورت می پذیرد به جهت درج در سامانه های مربوطه همزمان تعهدات صادرکنندگان نیز ایفا می گردد.

وی در ادامه خطاب به میهمانان عنوان داشت: صادرکنندگان محترم باید توجه داشته باشند، از آنجا که برای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان می بایست نسبت به ثبت و فروش ارز های دریافتی در سامانه های رسمی اقدام نمود و این ارزها را به واردکنندگانی تخصیص داد که مراحل قانونی نظیر انجام ثبت سفارش کالا و یا خدمت، فرایندهای بانکی، تودیع وثائق برگ سبز، اخذ گواهی ثبت آماری و .. را انجام دهند که معمولا این فرایند مستلزم حذف زمان و تودیع نقدینگی و پرداخت حقوق و عوارض قانون گمرکی است؛

بوالحسنی بیان داشت: لذا طبیعتا انجام واردات به نرخ بازار آزاد توجیه ناپذیر نبوده و عموما این روزها با درصدی 15- 10 درصد، زیر نرخ بازار به فروش می رسد و علت تفاوت نرخ خرید ارز های عمده صادراتی با نرخ بازار به همین دلیل است.

مدیر عامل صرافی توسعه صادرات افزود: این در حالی است که شاید بعضی واسطه ها وجود داشته باشند که این ارز ها را به نرخ نزدیک به بازار خریداری کنند که این امر اولا غیر قانونی و تخلف است و ثانیا به هیج عنوان نمی تواند تعهدات صادراتی را ایفا نماید.

وی در ادامه تشریح شرایط نقل و انتقالات ارز در روسیه از طریق صرافی گفت: وجوه ارزی که در حساب های روسیه هست به دو دسته وجوه شناسنامه دار و وجوه داخلی تقسیم می شود، وجوه شناسنامه دارد وجوه حاصل از صادرات بوده و مقبولیت بیشتری دارد و هزینه جابه جایی کمتری متوجه آن است.

بوالحسنی تصریح کرد: هرگاه صادرکنندگان در حوزه بانکی، وجه را در حساب توسعه صادرات واریز کنند، بلافاصله در داخل کشور معادل آن به حساب آنها واریز می شود و این امکان برایشان فراهم است که از محل ارز متقاضی برای واردات استفاده کرده نسبت به ثبت سفارش واردات کالا برای همان کشور اقدام نمایند ؛ همچنین می توانند از قابلیت جا به جایی و تهاتر در سایر شبکه های بانکی رسمی همکار با بانک های کشور بهره بگیرند و بدون کوچکترین هزینه، نقل و انتقالات را انجام دهند.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.