درآمد 10 هزار میلیارد تومانی از مالیات خانه‌های خالی

درآمد 10 هزار میلیارد تومانی از مالیات خانه‌های خالی

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اقتصاد ایران فرصت خلق درآمدهای جایگزین نفت را دارد، گفت: با وضع تنها یک درصد مالیات بر خانه‌های خالی می‌توان سالانه درآمد 10 هزار میلیارد تومانی ایجاد کرد

به گزارش دیوان اقتصاد,محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به این سوال که با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری در طول سالهای گذشته برای خروج درآمدهای نفتی از بودجه جاری کشور آیا امکان صفر کردن درآمدهای نفتی در بودجه جاری وجود دارد و آیا اقتصاد ایران از این ظرفیت برخوردار است، گفت: در طی سالهای متمادی همواره مخالفین نظام جمهوری اسلامی ایران مخصوصا آمریکا از وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی به عنوان یک ابزار علیه نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده‌اند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اگرچه این تحریم‌ها همیشه ابزاری برای فشار آوردن به نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم بوده است اما همین تحریم‌ها فرصتی را برای اقتصاد ایران خلق می‌کند تا اصلاحات ساختاری در بودجه کشور انجام دهیم و تلاش کنیم که بودجه عمومی کشور را از وابستگی به نفت قطع کنیم.

*می توانیم وابستگی بودجه عمومی به درآمدهای نفتی را به صفر برسانیم

وی با بیان اینکه قطع وابستگی بودجه عمومی کشور به درآمدهای نفتی امکان‌پذیر است بیان داشت: اقتصاد ما به اندازه کافی این ظرفیت را دارد تا با خلق درآمدهای جدید وابستگی بودجه را به نفت کاهش دهیم و حتی وابستگی بودجه عمومی به درآمدهای نفتی را به صفر برسانیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه منابع درآمدی جدیدی را می‌توان خلق کرد، گفت: البته خلق منابع درآمدی دیگر به غیر از نفت، به معنای آن نیست که برای فروش نفت تلاش نکنیم و نفت و یا میعانات گازی را صادر نکنیم، بلکه ضمن اینکه صادرات را انجام می‌دهیم درآمدهای حاصل از آن را برای بودجه عمومی کشور استفاده نکنیم و آن درآمدها را به اقتصاد تزریق کنیم و با واریز این منابع به صندوق توسعه ملی و تقویت ذخایر صندوق در جهت توسعه و تقویت بخش خصوصی اقدام کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت می‌توان در مدت زمان معقولی اقدامات خوبی برای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی انجام داد، بیان داشت: با توجه به برآوردهای انجام شده و با بازنگری قوانین مالیاتی منابع درآمدی قابل توجهی مخصوصا از ناحیه معافیت‌های مالیاتی قابل ایجاد می‌شود.

*امکان ایجاد 10 هزار میلیارد تومان با مالیات بر خانه های خالی

خدابخشی اظهار داشت: با جلوگیری از فرارهای مالیاتی هم امکان ایجاد منابع درآمدی بسیار خوبی وجود دارد.

وی با اشاره به وضع مالیات بر خانه‌های خالی گفت: تعداد زیادی خانه خالی از سکنه وجود دارد که قیمت اغلب آنها بالای 500 میلیون تومان است بنابراین با وضع تنها یک درصد مالیات بر این خانه‌های می‌توان سالانه درآمد 10 هزار میلیارد تومانی ایجاد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به معافیت‌های مالیاتی گفت: معافیت‌های مالیاتی هم باید بازنگری شود و در صورتی که یک معافیت مالیاتی الزامی ندارد لغو و در صورت لزوم تداوم یابد.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها فرصت‌های طلایی برای اصلاح ساختار اقتصادی و بودجه کشور ایجاد کرده است، بیان داشت: با توجه به اینک در شرایط عادی این اصلاحات را در بودجه انجام نداده‌ایم، اکنون که در شرایط خاص اقتصادی قرار داریم باید بهترین تصمیم‌ها اتخاذ شود.

خدابخشی اظهار داشت: بودجه عمومی کشور یک سوم بودجه کل کشور است و قطعا با برنامه‌ریزی می‌توان وابستگی بودجه را از درآمدهای نفتی کاهش داد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.