شفافیت، کلید ورود به بازار سرمایه

مدیرروابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس مطرح کرد:

شفافیت، کلید ورود به بازار سرمایه

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه بازار سرمایه برای رشد اقتصادی کشور، اظهار کرد: این روزها شاخص بازار سرمایه به عنوان یک نماگر مهم اقتصادی شرایط بسیار خوبی را سپری می‌کند و یکی از بهترین هدایت کنندگان نقدینگی به سمت تولید است.

به گزارش دیوان اقتصاد، یاسر فلاح، مدیر عامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس در گفتگو با باشگاه خبرنگران جوان عنوان کرد:  با مقایسه شاخص بورس از سال ۹۵ تا ۹۷ می‌توان رشد قابل توجه جایگاه بورس در جامعه را مشاهده کرد. در خرداد ۹۵ شاخص بورس به پله ۷۴ هزار واحدی رسید و این رقم در تیر امسال به ۲۴۹ هزار واحد جهش پیدا کرد. در واقع بازدهی بورس بیش از ۲۷۰ درصد بوده است.

فلاح با تاکید بر سوددهی بازار سرمایه در بلند مدت، گفت: کسانی که در سال ۹۵ از بازار سرمایه سهام خریداری کرده اند امسال شاهد ۳ برابر شدن سرمایه اولیه خود هستند. به معنای واقعی افراد جامعه برای سرمایه گذاری در بورس باید بلند مدت را در نظر بگیرند.

روزانه ۲ هزار میلیارد تومان معامله بورسی صورت می‌گیرد

یاسر فلاح اضافه کرد: سال ۹۵ بازار سرمایه روزانه شاهد ۲۰۰ میلیارد تومان گردش سرمایه بود این درحالیست که امسال بازارهای سرمایه ما روزانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان معامله انجام می‌دهند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار  با اشاره به اهمیت صورت‌های مالی در رونق تولید شرکت‌های بورسی، گفت: در حال حاضر ۶۳۰ شرکت  در بورس فعالیت می‌کنند که با بررسی صورت‌های مالی حسابرسی شده آن‌ها، مشاهده می شود که بورس شرایط بسیار خوبی برای سرمایه پذیری و سرمایه گذاری دارد.

به گفته یاسر فلاح، بانک مرکزی، بازار سرمایه ایران را در یک افق ۱۰ ساله بزرگترین بازار گردش مالی و بورس ایران را یکی از پر رقابت‌ترین بازارهای سرمایه در بین کشورهای همسایه برشمرده است.

وی افزود: در برخی مواقع شاید بازارهای موازی مانند ارز، سکه و طلا به عنوان بازارهای پر سودی دیده شوند، اما در قبال سود برخی افراد در خرید و فروش سکه، عده زیادی از جامعه با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. بازار سرمایه چنین ضرر و زیانی را در پی نخواهد داشت.همچنین سیاست‌های اقتصادی دولت یکی از بهترین کنترل کننده‌های روند ورود نقدینگی به بازار سرمایه است و مسیر حرکت نقدینگی را برای بازارهای موازی کند خواهد کرد.

یاسر فلاح ادامه داد: بازار سرمایه، سرمایه گذاران را به صورت شفاف به سمت تولید و اشتغال هدایت می‌کند و امیدواریم امسال بر اساس شعار سال روزانه شاهد رشد چشمگیری در این بازار باشیم.

مدیرروابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس تاکید کرد: افراد با آموزش وارد بازار سرمایه شوند و تدبیر درستی برای سرمایه گذاری بلند مدت داشته باشند، بارها تاکید کرده ایم که سرمایه گذاران تنها با پس انداز خود وارد بورس شوند. هیچگاه نباید برای سرمایه گذاری در بورس اموالی نظیر املاک و یا سایر دارایی‌ها را بفروش رساند و با مبلغ آن وارد بازار شد، زیرا علاوه بر اینکه بازار سرمایه دارای شفافیت قابل توجهی است ریسک بالایی را هم شامل می‌شود.

فوتبال بورسی می شود؟

یاسر فلاح به نحوه واگذاری ۲ باشگاه ورزشی پرسپولیس و استقلال اشاره کرد و گفت: هر شرکتی که می‌خواهد وارد بورس شود باید تبدیل به شرکت سهامی عام شود. این ۲ باشگاه برای اینکه بتوانند سهامی عام شوند ابتدا باید صورت‌های مالی خود را شفاف و حسابرسی کنند که هنوز این اتفاق رخ نداده است. بدهی و طلب این باشگاه‌ها مشخص نشده است و در نمای کلی اطلاعی از صورت‌های مالی این شرکت‌ها در دست نیست. معتقدیم مسئولان و متصدیان این باشگاه‌ها باید شرایط را برای هر چه سریع‌تر واگذار شدن مهیا کنند.

حرکت بازار سرمایه در مسیر تولید

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس گفت: بورس برای رونق تولید تعداد زیادی مجوز افزایش سرمایه به شرکت‌های بورسی داد که همین امر راهی برای جذب سرمایه و رونق اقتصاد و تولید کشور به شمار می‌رود. همچنین این سازمان صدور اوراق مشارکت جدید را در دستور کار خود قرار داد که این اوراق عبارتند از اوراق مرابحه، اوراق استثنا، اوراق اشاره و انواع اوراق مشارکت که در بازار سرمایه طراحی و  به بنگاه‌های بورسی و غیر بورسی معارفه شدند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.