بخش تعاون متقاضی 100 درصد سهام مدیریتی شرکت‌های دولتی است

بخش تعاون متقاضی 100 درصد سهام مدیریتی شرکت‌های دولتی است

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: بخش تعاون نمی‌خواهد شرکت‌های بورسی که دولت در آنها سهم دارد را خریداری کند بلکه می‌خواهد سهام شرکت‌هایی را خریداری کند که 100 درصد سهام مدیریتی آنها را در اختیار گیرد.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران در حاشیه همایش بزرگداشت روز تعاون در سالن همایش صدا و سیما در پاسخ به خبرنگار فارس گفت: شرکت‌های دولتی که در بورس حضور دارند سهام آنها واگذار می‌شود و کسی مانع خرید سهام آنها نیست اما سهام آنها به صورت مدیریتی نیست بلکه حداکثر یک صندلی مدیریتی در هیأت مدیره این شرکت‌ها از طریق بورس واگذار می‌شود و یا اینکه به صورت صندوق‌ قابل معامله بورسی موسوم به ETF واگذار می‌شود.

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: شرکت‌های تعاونی می‌خواهند 100 درصد سهام مدیریتی شرکت‌های دولتی را از طریق تعاونی‌های سهامی عام و شرکت‌های تعاونی فراگیر در اختیار بگیرند.

وی با بیان اینکه سیاست فروش نقدی در مورد همه شرکت‌های بورسی است، گفت: هیأت واگذاری تصویب کرده است که سهام دولت در این 18 شرکت بزرگ واگذار شود اما سهام دولت در این شرکت‌ها به صورت یک بلوک مدیریتی است که شرکت‌های سهامی تعاونی عام و یا کنسرسیومی از شرکت‌ تعاونی می‌توانند آنها را خریداری کنند.

عبداللهی گفت: بخش تعاون می‌خواهد شرکت‌های دولتی مانند دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که دولت می‌خواهد واگذار کند را در قالب شرکت‌های تعاونی سهامی عام خریداری کند و مجموع متقاضیان، هواداران و پیشکسوتان و تعاونگران در خرید این دو باشگاه ورزشی مشارکت داشته باشند.

رئیس اتاق تعاون ایران در پاسخ به این پرسش که چرا در روز تعاون وزیر تعاون در جلسه حاضر نشده و به جای وی وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت حضور پیدا کرده است، گفت: آقای وزیر تعاون جلسه‌ای در ریاست جمهوری داشتند البته معاون تعاون ایشان هم به دلیل کسالت در جلسه حضور ندارد.

وی همچنین در مورد قوانین بر روی زمین مانده در بخش تعاون گفت: برخی از این قوانین از سال‌ها قبل بر روی زمین مانده و اجرا نشده است که از جمله آن می‌توان به احکام اجرایی برنامه چهارم و پنجم توسعه و سیاست‌های اصل 44 اشاره کرد که قسمت اعظم آنها بر زمین مانده و اجرا نشده است. همچنین احکام و مقررات سند توسعه بخش تعاون از جمله مواردی است که اجرایی نشده است.

عبداللهی همچنین در مورد اینکه اگر دولت می‌خواهد سهام خود را واگذار کند چرا شما به عنوان عضو هیأت واگذاری تصویب کرده‌اید که این سهام به صورت بلوکی، نقدی و یکجا در بورس واگذار شود، گفت: همه شرکت‌‌های بورسی در بازار سرمایه به صورت نقدی به فروش می‌رسد و روش واگذاری غیرنقدی معنا ندارد و اینکه سهام دولت در این 18 شرکت به چه طریقی از طریق بورس و فرابورس واگذار شود را خود بورس و سازمان بورس تعیین می‌کند.

رئیس اتاق تعاون ایران همچنین در مورد احکام بر زمین مانده بخش تعاون، گفت: احکام سند توسعه بخش تعاون از سال 94 به دستگاه‌ها ابلاغ شده که متأسفانه قسمت اعظم آن اجرا نشده است که در راستای حمایت از بخش تعاون بوده است.

وی گفت: سامانه حمایت از شرکت‌های تعاونی راه‌اندازی شده اما متأسفانه دولت کاری به آنها نمی‌سپارد و این سامانه از 6 ماه قبل به دولت معرفی شده است که هر دو سامانه مهتا و باتا را دولت تأیید کرده است و وزارت صمت هم سامانه جامع تعاونی‌ها را تأیید کرده و به جهت فنی قابل استناد است.

عبداللهی با اشاره به اینکه وجود سامانه بانک جامع اطلاعات تعاونی‌ها لازم بود، گفت: این سامانه امروز راه‌اندازی شد و اطلاعات تعاونی‌ها بر روی ‌آن قرار می‌گیرد.

رئیس اتاق تعاون ایران همچنین با اشاره به امضای یادداشت تفاهم امروز که با پردیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران امضا شد، گفت: 50 درصد تعاونی‌های کشور در بخش کشاورزی هستند که می‌خواهیم از توان این دانشگاه برای ارتقای تعاونی‌ها استفاده کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه بخش تعاون بزرگترین شبکه توزیع کالا در خاورمیانه را با 5500 فروشگاه تعاونی در اختیار دارد، گفت: برای اصلاح سامانه توزیع کالاهای اساسی و کمک به بی‌اثر کردن تحریم‌ها از این شبکه استفاده می‌کنیم.

عبداللهی با بیان اینکه سامانه جامع توزیع کالاها ظرف 10 ماه طراحی و به نتیجه رسید، گفت: امروز این سامانه به نام مهتا سامانه جامع نظام توزیع تعاونی‌ها رونمایی شد که قابلیت تأمین و توزیع کالاهای اساسی را از مرحله خرید خارجی و واردات گرفته تا توزیع برای مصرف‌کننده نهایی در اختیار دارد.

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: همچنین ساماندهی حوزه کالاهای اساسی با یک مدیریت هوشمند در سامانه هوشمند که بر پایه فناوری اطلاعات است راه‌اندازی شده است تا نظام توزیع در کشور اصلاح شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.