افزایش ۴.۷ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی

افزایش ۴.۷ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی

حجم بدهی بانک ها به بانک مرکزی در سال ۹۷ با رشد ۴.۷ درصدی به یک هزار و ۳۸۱ هزار میلیارد ریال رسید، در حالی که این بدهی سال 96 نسبت به سال قبل، ۳۲.۴ درصد رشد داشته است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد،بررسی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نشان دهنده کاسته شدن از سرعت رشد این بدهی در سال گذشته است که نشان می‌دهد سیاست‌های دولت برای ساماندهی نظام مالی و شبکه بانکی تا حدی موفقیت آمیز بوده است.

تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ رشد ۴.۷ درصدی داشته در حالی که در سال ۹۶ حجم بدهی این بخش یک هزار و ۳۲۰ هزار میلیارد ریال بود که رشد ۳۲.۴ درصدی را نسبت به سال ۹۵ نشان می‌داد.

حجم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در سال ۹۵ معادل ۹۹۶ هزار میلیارد ریال، سال ۹۴ معادل ۸۳۶ هزار میلیارد ریال و سال ۹۳ به میزان ۸۵۸ هزار میلیارد ریال بوده است.

از کاهش ۲.۵ درصدی تا رشد ۳۲ درصدی

نگاهی به آمار بدهی بانک‌ها در سال‌های مختلف نشان دهنده نوسان شدید در این بخش است. در حالی که در سال ۹۴ حجم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۲.۵ درصد کاهش داشته به یکباره در سال ۹۵ معادل ۱۹.۲ درصد بالا می‌رود.

میزان رشد بدهی با نک ها در سال ۹۶ به رکورد ۳۲.۴ درصد می‌رسد اما در سال ۹۷ تنها ۴.۷ درصد افزایش می‌یابد.

کاهش ۳۵ درصدی بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی

بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی در سال ۹۷ حدود ۲۹ هزار میلیارد ریال بودکه ۳۵.۳ درصد نسبت به سال ۹۶ کاهش یافت.

بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی در سال ۹۵ حدود ۴۵ هزار میلیارد ریال، سال ۹۴ حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال و سال ۹۴ معادل ۱۳۸ هزار میلیارد ریال بوده است.

نگاهی به وضعیت بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی نشان می‌دهد که سال ۹۴ حجم این بدهی ۱۳۴ درصد بالا می‌رود اما از سال ۹۵ روند نزولی به خود می‌گیرد به طوری که سال ۹۵ حدود ۱۳.۴ درصد کاهش و سال ۹۶ نیز ۶۲.۵ درصد افت می‌کند.

اجرای برخی سیاست‌ها مانند انتقال بدهی بانک‌ها به حساب دولت توانست از سرعت رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بکاهد.

پرداخت بخشی از بدهی توسط بانک‌ها و همچنین تهاتر بدهی دولت به بانک‌ها با بدهی آنها به بانک مرکزی نیز از جمله دلایلی به شمار می‌رود که توانست علاوه بر کاستن از سرعت رشد این بدهی، در برخی موارد میزان بدهی بانک‌ها را نیز کاهش دهد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.