نصب ۵ میلیون کنتور هوشمند در فاز دوم طرح ملی فهام

نصب ۵ میلیون کنتور هوشمند در فاز دوم طرح ملی فهام

یک‌شنبه, ژولیه 21, 2019 - 12:23 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر نیرو گفت: براساس تفاهم‌نامه امروز شرکت‌های توانیر و ساتکاب پنج میلیون مشترک برق طی دو سال به کنتورهای فهام(هوشمند) مجهز خواهند شد.

 

به گزارش دیوان اقتصاد و به نقل از  وزارت نیرو، رضا اردکانیان در مراسم امضای تفاهم‌نامه فاز دوم طرح ملی فهام میان شرکت‌های توانیر و ساتکاب با بیان این مطلب افزود: بنا به تکلیف قانونی که در بودجه 98 متوجه وزارت نیرو است، شرکت‌های توانیر و ساتکاب توافق کرده‌اند تا ساخت پنج میلیون کنتور هوشمند برای اندازه‌گیری و مدیریت انرژی مشترکان بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی را آغاز کنند.

وزیر نیرو ادامه داد: طبق وعده داده شده، اولین مجموعه این محصولات به تعداد 100 هزار کنتور ظرف دو ماه آینده وارد بازار خواهد شد.

وی کنتور هوشمند را یکی از پیش‌نیازهای اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف برشمرد و افزود: هرگونه تحولی در چگونگی مصرف انرژی مستلزم دستگاه‌های اندازه‌گیری چندزمانه است که کنتورهای هوشمند این نقش را ایفا می‌کنند.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به منظور عملیاتی کردن مدیریت توامان عرضه و تقاضا (تولید و مصرف) بایستی فعالیت‌های مستمری انجام گیرد تا بتوان بخشی از برنامههای این حوزه را پایدار و برگشت‌ناپذیر کرد و تضمین‌هایی برای برگشت‌ ناپذیری آن نیز تدارک دید.

وی تاکید کرد: اصلی‌ترین تضمین برای برگشت‌ناپذیری این برنامه‌ها و کمک به اثربخشی بیشتر آن در گرو افزایش آگاهی‌های عمومی است که این مهم یک تحول و تغییر مدل ذهنی است و ابتدا بایستی از خود مدیران صنعت آب و برق شروع شود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی‌های عمومی سه کلمه است ولی عملیاتی شدن آن مستلزم یک انقلاب در مدیریت است. اگر امروزه در صنعت برق گرفتاری‌های بزرگی وجود دارد این مسئله ریشه در همسان نبودن اطلاعات در سطح جامعه دارد.

وی بر لزوم افزایش اختیارات و مسئولیت‌ شرکت‌های استانی تاکید کرد و گفت: ستادی توانمند‌تر است که علاوه بر تحمل مسئولیت‌های کلان بتواند بخش عمده‌ای از امور را به استان‌ها واگذار کند، بنابراین افزایش اختیارات و مسئولیت‌ شرکت‌های استانی اصلی‌ترین اصلاح ساختاری است که در صنعت آب و برق باید صورت بگیرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.