۴ مانع کاهش قیمت کالا متناسب با افت نرخ ارز

۴ مانع کاهش قیمت کالا متناسب با افت نرخ ارز

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران معتقد است شرایط پیچیده‌ای که اقتصاد کشور با آن رو به روست، مانع از آن می‌شود که به محض کاهش نرخ دلار، فروشندگان قیمت نهایی کالاها را پایین بیاورند.

به گزارش دیوان اقتصاد,خسرو فروغان گران‌سایه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فضای روانی موجود در بازار مسئله‌ای است که می‌تواند تاثیرگذارتر از هر عامل دیگری باشد و وقتی یک بازار نگاه مثبت به آینده نداشته باشد، به محض برخورد با اولین خبر منفی همچون افزایش قیمت دلار، نرخ‌ها را بالا می‌برد اما وقتی قیمت ارز کاهشی می‌شود، برای پایین آوردن قیمت‌ها مقاومت می‌کند.

به گفته وی، همانطور که در بالا رفتن قیمت‌ها در بازار عوامل مختلفی باید دست به دست هم بدهند، در کاهشی شدن عددها نیز نمی‌توان در کوتاه مدت به یک نتیجه قطعی رسید و باید چند موضوع در کنار هم تحلیل و بررسی شوند.

اهمیت شرایط روانی بازار

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه شرایط روانی اهمیتی جدی در تعیین قیمت نهایی کالاها دارند، اظهار کرد: ما قبل از دیگر بازارها، می‌توانیم تاثیر این موضوع را به طور مشخص در بازار ارز ببینیم. لحظه‌ای که یک خبر سیاسی جدید منتشر می‌شود یا ترسی از آینده به وجود می‌آید، قیمت‌ها بی دلیل بالا می‌روند و در مقابل وقتی یک خبر مثبت منتشر می‌شود، ناگهان قیمت‌ها ریزش می‌کند، در شرایطی که در هیچ یک از این تحلیل‌ها شرایط واقعی بازار تغییری نکرده است.

فروغان گران‌سایه با تاکید بر اینکه نگاه تولیدکنندگان به شرایط بازار متفاوت با دلالان خرد ارز است، تصریح کرد: همانطور که در ماه‌های گذشته برخی از افزایش‌های ثبت شده در بازار ارز، منطق درستی نداشت، امروز نیز پیش از هرچیز این سوال به وجود می‌آید که دلیل کاهش نرخ دلار چیست؟ آیا ارز جدیدی تزریق شده یا سیاست‌ها تغییر کرده‌اند؟ تا زمانی که پاسخی دقیق به این سوالات داده نشود، بازار تکلیف خود را نمی‌داند.

آینده نامشخص‌ قیمت‌ها

وی با بیان اینکه نامشخص بودن چرایی نوسانات قیمتی ارز، ارائه تصویری دقیق از آینده را دشوار می‌کند، بیان کرد: وقتی یک فعال اقتصادی نتواند تشخیص دهد چرا ارز کاهش یا افزایش قیمت داشته، قاعدتا نمی‌تواند تحلیل کند که در آینده نرخ به کدام سمت خواهد رفت و این بلاتکلیفی قطعا به ضرر تمام فعالان بازار است.

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در چنین فضایی برای تولیدکننده این سوال پیش می‌آید که اگر با کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر، نرخ کالای خود را پایین بیاورد، در روزهای آینده و در صورت افزایش دوباره قیمت دلار، با چه نرخی باید مواد اولیه بخرد و از آنها استفاده کند؟ این نگرانی از آینده، باعث می‌شود مقاومت در برابر کاهش قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

تاثیرگذاری سایر عوامل بر تورم

فروغان گران‌سایه با تاکید بر این موضوع که تورم به وجود آمده در ماه‌های اخیر تنها از افزایش قیمت دلار تاثیر نگرفته است، توضیح داد: بالا رفتن قیمت مواد اولیه داخلی، افزایش نرخ خدمات، بالا رفتن هزینه اجاره بها و حمل و نقل و بسیاری از دیگر مسائل دیگر در افزایش قیمت کالاها تاثیر داشته‌اند و هرچند نمی‌توان نقش دلار را نادیده گرفت اما سایر عوامل نیز سهمی قابل توجه داشته‌اند.

وی افزود:‌ به این ترتیب حتی اگر نرخ دلار برای مدت زمان طولانی‌تری کاهشی شود نیز، باید شرایط سایر عوامل تاثیرگذار بر تورم را رصد کرد و اگر بناست کاهش قیمتی داشته باشیم،‌ نیز باید تمام این عوامل تغییراتی جدید را تجربه کنند.

سودجویی و عدم نظارت

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از دیدگاه برخی افراد که به جای منافع ملی تنها به فکر سود شخصی خود هستند، گفت: یکی از مسائلی که ما امروز در همه بازارها با آن رو به رو هستیم، سودجویی برخی افراد و بالا بردن و بالا نگه داشتن نرخ‌ها به طور غیر منطقی است. برای مثال در بازاری همچون مسکن، مگر دلار چه نقشی دارد که ناگهان قیمت‌ها سه برابر می‌شود و با وجود رکود و نبود تقاضا، همچنان در برابر پایین آمدن قیمت‌ها مقاومت می‌شود؟ در سایر بازارها نیز می‌بینیم که برخی سودجویی‌ها به همین شکل ادامه دارد.

فروغان گران‌سایه با اشاره به نبود نظارت‌ کافی بر بسیاری از بازارهای اقتصادی، تصریح کرد: تعداد بازرسان و ناظرانی که در بازارها حضور دارند، متاسفانه بسیار کم است و حقوق و مزایایی که برای افراد شاغل در این حوزه مطرح شده، بسیار محدود است. در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت با افرادی که قانون را دور می‌زنند و قیمت‌ها را بالا می‌برند، به طور کامل و همه جانبه برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که فکری برای اصلاح تمام موارد بالا بشود، می‌توان انتظار داشت کاهش قیمت‌ها رخ دهد اما در غیر این صورت و با توجه به نوساناتی که بازار ارز با آن درگیر است، کاهش قابل توجه قیمت‌ها، انتظاری دور از واقعیت خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در حدود ۱۰ روز اخیر نرخ دلار روند کاهشی را آغاز کرد که پس از مدتی نسبتا طولانی نرخ این ارز را در بازار آزاد ایران به کانال ۱۱ هزار تومان بازگرداند.

در روزهای گذشته برای بخشی از مردم این سوال به وجود آمد که چرا وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، این موضوع در بهای تمام شده کالاها اثری محسوس دارد اما وقتی قیمت دلار نزولی می‌شود، عملا بسیاری از قیمت‌ها تغییر نمی‌کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.