تولید نفت اوپک به کمترین رقم طی ۵ سال گذشته رسید

تولید نفت اوپک به کمترین رقم طی ۵ سال گذشته رسید

چهارشنبه, اوت 7, 2019 - 16:09 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

اوپک در ماه جولای کمترین تعداد بشکه‌های نفت را طی ۵ سال گذشته تولید کرد که دلیل آن کاهش قابل توجه تولید بزرگترین تولیدکننده آن، عربستان سعودی به علاوه پایین آمدن تولید در ایران ، نیجریه، لیبی و ونزوئلا بود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم، اوپک در ماه جولای کمترین تعداد بشکه های نفت را طی 5 سال گذشته تولید کرد که دلیل آن کاهش قابل توجه تولید بزرگترین تولید کننده آن، عربستان سعودی به علاوه پایین آمدن تولید در ایران ، نیجریه ، لیبی و ونزوئلا بود.
تولید نفت اوپک در ماه گذشته به 29.88 میلیون بشکه در روز رسید که 210000 بشکه نسبت به ماه ژوئن کاهش داشت. عربستان سعودی بسیار کمتر از سهمیه اش طبق قرارداد کاهش تولید، نفت تولید کرد که تولید اضافی عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، را جبران کرد.
نرخ تبعیت از قرارداد کاهش تولید برای 11 عضو اوپک به 117 درصد در ماه جولای رسید که بیشتر از 105 درصد ژوئیه بود.
ولی تلاش های اوپک برای بازگرداندن ثبات به بازار به خاطر رشد ضعیف تقاضا در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد ضعف اقتصاد جهان آهسته پیش می رود.
قیمت نفت خام بیش از 5 درصد از اوایل جولای کاهش یافته است یعنی از زمانی که اوپک و ده شریک غیر عضو آن به رهبری روسیه قرارداد کاهش 1.2 میلیون بشکه نفت را تا مارس 2020 تمدید کردند.
تولید نفت عربستان سعودی 150 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 9.70 میلیون بشکه در روز رسید. صادرات نفت این کشور به اکثر مشتریان اصلی اش هم به همراه فعالیت های پالایشگاهی آن پایین آمد.
این پایین ترین حد تولید نفت عربستان در ماه جولای طی یک دهه گذشته است. معمولاً تولید نفت در تابستان به‌خاطر افزایش مصرف سوخت به دلیل بالا رفتن دمای هوا افزایش می‌یابد.
خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی به بازار اطمینان داد که این کشور در ماه اوت تولید و صادرات خود را به ترتیب زیر 10 و 7میلیون بشکه در روز نگه می دارد.
تولید نفت ایران هم با ادامه تحریم‌های آمریکا پایین آمد. تولید نفت این کشور 50هزار بشکه در روز کاهش یافت و در جولای به 2.30میلیون بشکه رسید که کمترین حد از سپتامبر 1988 بود.
تولید نفت در کشورهایی که از قرارداد کاهش تولید معاف شده بودند هم کاهش یافته و باعث پایین آمدن تولید اوپک به پایین‌ترین حد از آوریل 2014 شده است. اوپک در آوریل 2014 ، 29.72 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.
تولید نفت خام ونزوئلا هم به‌خاطر مشکل برق این کشور 30000 بشکه در روز کاهش یافت و به 730هزار بشکه رسید.
کل کاهش تولید اوپک تا حدی به‌خاطر افزایش تولید آنگولا، اکوادور، الجزایر، گینه، عراق و امارات جبران شد.
9 کشور عضو کمیته نظارت بر ائتلاف اوپک و غیراوپک قرار است در 12 سپتامبر در حاشیه کنگره جهانی انرژی در ابوظبی دور هم جمع شوند و شرایط بازار نفت و قرارداد کاهش تولید را بررسی کنند.
اوپک تاریخ اجلاس بعدی خود را پنج دسامبر تعیین کرده است و در این روز با متحدان غیرعضو خود دیدار می‌کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.