پروژه مشترک بازار سرمایه ایران و عراق

پروژه مشترک بازار سرمایه ایران و عراق

جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین المل با اشاره به همکاری‌های مشترک بازار سرمایه ایران و عراق، گفت: هیاتی از بازار سرمایه ایران و عراق قرار است در پروژه‌ای مشترک با هم همکاری داشته باشند که در این پروژه، هیات ایرانی تجربیاتش از ساختارِ تامین مالی را در اختیار هیات عراقی قرار می‌دهد.

به گزارش دیوان اقتصاد,بهادر بیژنی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه بین الملل، اظهار کرد: به تازگی میزبان هیات عالی رتبه ۱۰ نفره عراقی بودیم که برای اولین بار در چنین سطح و تعدادی برگزار شد. در راس این هیات، علا عبدالحسین الساعدی - رئیس نهاد ناظر بازار سرمایه عراق - بود که به اتفاق ۹ نفر از همکاران‌شان با سازمان بورس، شرکت اطلاع رسانی، چهار بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی جلساتی داشتند.
وی درباره مسائل مطرح شده در این جلسات مشترک گفت: قرار است دو کارگروه تشکیل شود؛ یکی از طرف بازار سرمایه ایران و یکی از طرف عراقی‌ها که این کارگروه‌ها روی پروژه‌هایی کار و آن‌ها را به حالت عملیاتی شدن نزدیک‌تر کنند تا آن پروژه‌ها در سفری که قرار است در ماه بعد، هیات ایرانی به عراق داشته باشد عملیاتی شوند. این اتفاق برای بازار سرمایه دو کشور بسیار مهم است و با توجه به ارتباط دو کشور می‌تواند در بازار سرمایه نمود خوبی داشته باشد.
بیژنی در پاسخ به اینکه آیا قرار است پروژه‌های عراق توسط بازار سرمایه ایران تامین مالی شود، اظهار کرد: بازار سرمایه ما این توانایی را دارد که «ساختارِ تامین مالی پروژه ها» را بدهد ولی اینکه ما بخواهیم منابع مالی را تامین کنیم بحثی است که باید طرفین درباره‌اش صحبت کنند. ما پیشنهاد دادیم که صرفا در ساختار تامین مالی به آن‌ها کمک کنیم تا به بازسازی عراق کمک شود. ما تجربیات‌مان را با آن‌ها به اشتراک می‌گذاریم اما اینکه از چه بازاری این منابع جمع شود در مذاکرات بعدی به آن می‌پردازیم.
جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل درباره عضویت عراق در آیسکو گفت: عراق از ژانویه ۲۰۱۹ عضو پیوسته آیسکو شد و یکی از حوزه‌های همکاری که عراقی‌ها از ما درخواست داشتند، این بود که به آن‌ها مشاوره و راهنمایی دهیم تا بدانند برای اینکه از عضویت پیوسته به عضویت عادی درآیند باید چه اقدامات انجام دهند. این صحبت هم در اجلاس آیسکو که در سیدنی برگزار شد و هم در جلسه اخیر در ایران مطرح شد و ما اعلام آمادگی کردیم که این تجربیات را در اختیار عراقی‌ها قرار دهیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.