بازار سرمایه برای جذب سرمایه گذاری خارجی آماده است

بازار سرمایه برای جذب سرمایه گذاری خارجی آماده است

دوشنبه, فوریه 22, 2016 - 12:56 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

ورود سرمایه‌گذاری خارجی از طریق بازار سرمایه امکان پذیر است و این بازار می‌تواند به شکل بازوی قدرتمندی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی عمل کند.

بازار سرمایه برای جذب سرمایه گذاری خارجی آماده است

ورود سرمایه‌گذاری خارجی از طریق بازار سرمایه امکان پذیر است و این بازار می‌تواند به شکل بازوی قدرتمندی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی عمل کند.

به گزارش بانک و اقتصاد، مرتضی ایمانی راد، در گفت و گو با سنا، با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌گذاری خارجی از طریق بازار سرمایه امکان پذیر است و این بازار می‌تواند به شکل بازوی قدرتمندی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی عمل کند، عنوان کرد:  یکی از جدی‌ترین مشکلات اقتصادی ایران، بدهی های معوق دولتی است که از دولت گذشته به ارث رسیده است. بنابر اعلام وزیر اقتصاد، دولت به بانک‌ها، شرکتهای خصوصی و دولتی و سازمان‌ها 550 هزار میلیارد تومان بدهکار است؛ این چالشی است که رییس جمهور نیز به آن اشاره و اعلام کرد تا پیش از اتمام دولت یازدهم، این مسئله را حل خواهد کرد.

 وی در خصوص خروج از وضعیت فعلی بیان داشت: در این رابطه دولت می تواند با اتخاذ سیاست های پولی و مالی از قبیل انتشار اوراق خزانه، مشارکت و صکوک حجم بدهی های مستقیم را کاهش دهد. در این راستا ایجاد یک بازار متشکل بدهی ضروری است. دولت باید در پایه‌گذاری سیستم متشکل بدهی که تمام این اوراق در آن بازار مبادله شود تلاش کند.

ایمانی اولویت بعدی اقتصاد کشور را مسئله سرمایه مالی بانک ها دانست و در این رابطه بیان کرد: بر طبق آخرین آمار، 86 درصد نقدینگی کشور شامل پول و شبه پول در سپرده‌های غیر دیداری جمع شده‌اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مردم پول‌های خود را در سیستم بانکی گذاشته‌اند، ادامه داد: بانک بخش قابل ملاحظه‌ای از آن را به دولت داده است، بخش قابل ملاحظه‌ای سوخت شده و بازگشت ناپذیر، بخش بسیار قابل ملاحظه‌ای مطالبات مشکوک الوصولی است که برنمی‌گردد، بخش دیگر آن مطالبات تاخیر در اقساط است که افراد قادر به پرداخت اقساط خود نیستند و بخش دیگر آن مربوط به تبصره‌های بودجه است که بی‌نتیجه مانده است. بنابراین تغییر ساختار و کارکرد بانک‌ها یکی از اولویت‌های مهم در اقتصاد ایران است و همراه با آن، کاهش آرام نرخ بهره اقدام ضروری بعدی است.

وی با تاکید بر افزایش درآمد های غیر نفتی اولویت بعدی اقتصاد ایران را افزایش صادرات غیر نفتی عنوان کرد و در این رابطه گفت: چون پیش‌بینی می‌شود که سال آینده قیمت نفت در کانال 20 دلار یا حداکثر در کانال 30 دلار حرکت کند امکان کمبود ارز در کشور وجود دارد چرا که بخش عمده ای از درآمد دولت از طریق صادرات نفت تامین میشود.

ایمانی با اشاره به اینکه برای درآمدهای از دست رفته صادرات نفتی باید جایگزینی به دست آورد که آن صادرات غیر نفتی است، تصریح کرد: اتخاذ استراتژی جهش صادراتی با هدف کسب 100 میلیارد دلار صادرات در سال 1400 امری حیاتی است. کارکرد مثبت صادرات غیر نفتی ایجاد اشتغال، تحرک، جابجایی قیمت‌های نسبی و افزایش استاندارد کیفی و استاندارد رقابت‌پذیری بین‌المللی در اقتصاد کشور است که در کل اقتصاد توزیع می‌شود.

 این استاد دانشگاه در خصوص چشم انداز بازار سرمایه پس از برجام عنوان کرد: تامین مالی پروژه های اقتصادی از طریق فروش سهام میسر است. بازار سرمایه برآیند یا تجمیع انتظارات مردم از آینده اقتصادی کشور است. این بازار دقیقا براساس اندیشه سرمایه‌گذاران حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: از نظر من بازار آتی سکه، بازار اوراق و بورس، ابزاری برای درک جو روانی کشور است و درک اینکه مردم چگونه فکر می کنند. اقتصاد نیز با آنچه مردم فکر می‌کنند حرکت می‌کند. در بلندمدت همیشه بازار سرمایه ایران منطبق با تحولات اقتصادی است.

ایمانی راد افزود: یک توهم در بازار سرمایه ایران در میان اقشار مختلف وجود دارد که کاهش شاخص کل همواره بد است؛ بازار سرمایه در همه جای دنیا در نوسان است و این دیدگاه باید در بازار سرمایه تغییر کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پیش از اجرایی شدن برجام، بازار سرمایه روند منفی در پیش گرفت، در حالیکه تصور بر این بود که شاهد رونق در بازار سرمایه خواهیم بود عنوان کرد: شاخص کل شرایط معکوس نداشت و دو دوره با افزایش روبرو بود اما به سبب عدم اطمینان به توفیق برجام، کاهش یافت. با محرز شدن اجرای برجام رشد صعودی در بازار سرمایه آغاز شد. البته باید گفت معمولا هنگامی که شیب منحنی‌ها تند می‌شود، در آن هیجان وجود دارد و این هیجانات باید تخلیه شود. با توجه به رویکرد تکنیکال در بورس، هنگامی که بورس برای مدت طولانی Side way حرکت می‌کند، پس از آن یک حرکت قوی صعودی یا نزولی خواهد داشت و هرچه طول مدت این حرکت Side way بیشتر شود، شیب منحنی صعود یا سقوط، بیشتر می‌شود.

دکتر ایمانی راد در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی و نقش بازار سرمایه بیان داشت: سرمایه‌ به دو شکل وارد کشور می‌شود؛FDI  و FPI . اف پی آی نیاز به زیر بناسازی، قوانین و مقررات فضای کسب و کار، شفافیت آماری، شفافیت اطلاعاتی، تضمین برگشت سود و سرمایه و... دارد و همچنین برخی جریان ها نیز سرمایه‌گذاری خارجی را نمی‌پسندد بنابراین اف پی آی در ایران بسیار کند حرکت می‌کند.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری از طریق بازار سرمایه (FPI)، که بیشتر به شکل الکترونیکی یا کاغذی است، از طریق خرید اوراق مشارکت ارزی یا ریالی و خرید از بازار سرمایه است. به نظر من ورود سرمایه‌گذاری خارجی به بازار سهام شرایط مهیاتری دارد و این بازار می‌تواند به شکل بازوی قدرتمندی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی عمل کند.

وی افزود: در امریکا یا کانادا شما به عنوان یک خارجی نمی توانید سهم بخرید، اما امکان خرید اوراق مشارکت (اوراق قرضه) وجود دارد. بنابراین اگر در بازار سرمایه امکاناتی ایجاد شود که خارجی‌ها بتوانند وارد شوند در این صورت نیاز به یک بازار CFD هست و مباحث شرعی و غیر شرعی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. پیش از انقلاب، مسئله را از طریق سهامی به نام سهام بی نام حل کرده بودند. می‌توان سهام ممتاز برای سرمایه پذیری خارجی طراحی کرد که حق رای یا مالکیت نداشته باشد و از طریق آن تنها در سود و یا بازی سرمایه شریک شد.

این استاد دانشگاه در پایان تصریح کرد: به باور من سال آینده بازار سرمایه روندی منطقی خواهد داشت و شاهد نوسانات هیجانی نخواهیم بود.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.