حرکت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از سپرده‌های بلندمدت به سمت نقدینگی

حرکت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از سپرده‌های بلندمدت به سمت نقدینگی

سه‌شنبه, سپتامبر 17, 2019 - 09:11 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: نقدینگی کشور به مبلغ هزار و ۹۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که سهم پول در نقدینگی از ۱۲ درصد کل نقدینگی به ۱۵ درصد افزایش یافته است، بر این اساس ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از سپرده‌های بلند مدت کم شده و این نقدینگی احتمالا بیشتر در سوداگری به کار گرفته می شود.

به گزارش دیوان اقتصاد،«مسعود خوانساری» در نشست هیات نمایندگان از هیات دولت برای پذیرش سه درخواست جدید اتاق بازرگانی تهران تشکر کرد و گفت: نخستین موضوع بخشودگی جرایم مالیاتی بود که تا آبان ماه برای پرداخت آن فرصت داده شد، دومین مطلب موضوع تمدید تجدید ارزیابی‌ها و سومین درخواست قبول ارز ماشین‌آلات برای خط تولید بود تا با قیمت زمان گشایش انجام شود.
وی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسات تخصصی کمیسیون‌ها اظهار داشت: قرار است کمیسیون صنعت برای رسیدگی به مشکلات و مسائل شهرک‌های صنعتی، کارگروه ویژه‌ای با کمک وزارت صنعت تشکیل دهد. کمیسیون تسهیل تجارت نیز قرار است با کمک مرکز آموزش و بانک مرکزی دوره ای در ارتباط با نحوه رفع تعهد ارزی افرادی که صادرات دارند، ترتیب دهد.
خوانساری افزود: پیش‌بینی شده مالیات بر ارزش افزوده صادرات ظرف یک ماه به صادرکننده بازگشت داده شود، اما در قانون بودجه سال گذشته بندی قید شده که تا تعهد ارزی آنها انجام نشده، این مبلغ نباید پرداخت شود که باعث می شود ۶ یا ۷ ماه نقدینگی در اختیار صادرکننده قرار نگیرد. قرار است کمیسیون کسب‌وکار با سران قوا مکاتبه داشته باشد تا نقدینگی صادرکنندگان در اختیارشان قرار گیرد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به آمار و ارقام موجود در زمینه تجارت گفت: واردات در پنج ماهه نخست امسال حدود ۱۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار بوده که هفت درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. این کاهش در ارتباط با کشور چین، کره جنوبی و فرانسه بوده چون قطعات منفصله ماشین آلات از این کشورها واردات داشتیم. از طرف دیگر واردات از ۲ کشور ترکیه و هند روند افزایشی داشته است.
خوانساری درباره وضعیت نقدینگی کشور گفت: بر اساس گزارش بانک مرکزی، نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ۹۸ به میزان ۲۵ درصد اضافه شده است.
وی ضمن انتقاد از وضعیت تصویب لایحه تجارت در مجلس گفت: لایحه تجارت ۸۵ سال سابقه دارد و به عنوان قانون مدنی و مادر در کشور، همه افراد فعال در کسب کار با این قانون آشنایی دارند. تغییر این قانون با ضرب الاجل منطقی نیست و نیاز به نظرات کارشناسان دارد.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه در مدت ۲ ساعت ۱۰۹ ماده این قانون در مجلس تصویب شد و از مجلس خواستار توقف این روند شد، زیرا این روش قانون‌گذاری به صلاح کشور نیست.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.