جزییات مذاکرات رییس اینستکس در تهران

جزییات مذاکرات رییس اینستکس در تهران

سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران با تشریح جزییات مذاکراتش با رییس اینستکس تاکید کرد که با صادرات خشکبار، پسته و فرش، منابع مورد نیاز برای واردات ایران به این سازوکار تزریق نخواهد شد.

به گزارش دیوان اقتصاد,حسام‌الدین حلاج در گفتگو با ایبِنا درباره جزییات مذاکراتش با «میشل اردهارد بوک» رییس جدید سازوکار تسهیل تجارت اروپا با ایران که به تهران سفر کرده بود، گفت: وی تازه به این سمت منصوب شده و بیشتر برای کسب اطلاعات و آشنایی با جزییات به ایران آمده بود.
وی با بیان اینکه در جریان این مذاکرات، ظرفیت‌های اتاق بازرگانی برای رییس جدید اینستکس تشریح شد، تصریح کرد: در اتاق بازرگانی ایران در حال کار بر روی پروژه‌ای هستیم تا بتوان بر اساس آن با اینستکس کار کرد. در حقیقت باید خریدی از ایران رخ دهد و منابعی به آن تزریق شود تا این سازوکار توان فعالیت داشته باشد.
عضو اتاق بازرگانی ایران و آلمان اظهار داشت: عمده محصولات صادراتی ایران نفت، محصولات پتروشیمی و مواد معدنی هستند که خرید آنها از سوی آمریکا تحریم شده و با فروش خشکبار، زعفران، پسته و فرش نمی‌توان عدد قابل توجهی را به اینستکس تزریق کرد.
وی ادامه داد: یکی از موارد مهم خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه به ایران برای حفظ برجام است اما موضوع این است که در توافقنامه برجام، مسائل مربوط به غنی‌سازی اورانیوم و تعداد سانتریفیوژها بحث‌های ۱۰ و ۱۵ ساله دارند اما این خط اعتباری ۴ ماهه و تا پایان سال جاری میلادی اعتبار خواهد داشت. لذا ممکن است آن موضوع را پوشش ندهد.
حلاج خاطرنشان کرد: در این نشست تاکید کردیم که شرکت‌های هر دو طرف برای فعالیت اینستکس باید فشار بیاورند و مواردی را طرح کنند تا دست مسئولین این سازوکار برای فعالیت باز باشد.
سرپرست معاونت بین الملل اتاق بازرگانی تهران گفت: فراخوانی را برای انجمن‌ها و تشکل‌های علاقه‌مند برای فعالیت در اینستکس ارسال کردیم و می‌خواهیم بدانیم چه شرکت‌هایی خواهان صادرات چه محصولاتی به همکاران و شرکای خود در اروپا هستند.
وی درباره سخنان میشل ارهارد بوک رییس جدید اینستکس در این دیدار نیز گفت: وی تاکید داشت که باید سازوکاری برای تایید صلاحیت شرکت‌های فعال در اینستکس ایجاد شود و پیشنهادش این بود که موسساتی مانند Ernst & Young به آن ورود کنند و با هزینه خود شرکت‌ها صلاحیت آنها ارزیابی شود تا ببینیم که از لحاظ مالی و سلامت شرکت، در چه سطحی هستند.
حلاج ادامه داد: با این حال نظر ما این بود که اتاق تهران با توجه به سابقه طولانی فعالیت خود و همچنین اشرافی که بر اعضای خود دارد، این موضوع را دنبال کند. از سوی دیگر مقرر شد این پیشنهاد را به شرکت ساتما که شرکت متناظر اینستکس در ایران هست نیز منتقل کنیم.
سرپرست معاونت بین الملل اتاق تهران اعلام کرد که رییس اینستکس ماه آینده نیز به تهران سفر کرده و با غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران دیدار خواهد کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.