زوایای مثبت و منفی کاهش تعداد شعب بانک ها

زوایای مثبت و منفی کاهش تعداد شعب بانک ها

تعداد شعب بانکها به گفته کارشناسان این حوزه زیاد است و در سویی دیگر مردم خدمات را غیر حضوری دریافت می کنند اما باید اذعان داشت که کاهش تعداد شعب زوایای مثبت و منفی متفاوتی دارد که نباید از آن غافل شد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، تعداد زیاد شعب بانکی در مقطعی یکی از مهمترین چالش‌های سیستم بانکی بود و به اعتقاد فعالان این حوزه تعداد شعب وابسته به قدمت بانک تغییر می‌کند و عمده این شعب در دوره‌هایی ایجاد شدند که بانکداری الکترونیک به شکل امروزی توسعه پیدا نکرده بود.

برخی معتقدند، موضوع کاهش تعداد شعب بانکی به دلیل وجود ملاحظات استانی و شهری باید در سطح کلان به جمع بندی و اجماع نظر برسد و با توجه به توسعه تدریجی مباحث بانکداری الکترونیک و روش های پرداخت هم اکنون نیاز چندانی به تعداد شعب وجود ندارد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی هم اخیرا بر عملیاتی شدن کاهش شعب بانک با رعایت همه جوانب و ملاحظات، تاکید کرده است.

حسن معتمدی، مدیرعامل سابق بانک اقتصاد نوین دراین باره، گفت: درباره بحث شعب بانک ها و اینکه تعداد شعب به نسبت خدماتی که باید به مردم ارائه شود زیاد است یا خیر؟ اختلاف نظرهایی وجود دارد و بررسی ها و مقایسه ها نشان می دهد که کشورهای دیگری هم هستند که به ازای هر تعداد جمعیت تعداد مشخصی شعب دارند و تنها کشور ما نیست که تعداد شعب بانک ها زیاد است.

وی افزود: نکته دیگر این است که ساختار سیستم بانکی ما از ساختار سنتی گذر کرده  و در آن ساختار با توجه به تکنولوژی وقت بانک ها به ایجاد و گسترش شعب روی آورده اند.

این صاحب نظر اقتصادی، ادامه داد: از دهه ۸۰ تاکنون که بانک های خصوصی آغاز به کار کردند، این بانک ها برای جذب منابع، طبیعی بود که به سمت ایجاد و گسترش شعب بروند اما در این بین موسسات غیرمجاز نیز مزید بر علتی شده  و بدون مجوز نسبت به افتتاح شعب اقدام کرده که پس از کسب مجوز این موسسات، تعداد شعب این آن ها نیز به شبکه بانکی افزوده شد.

به گفته معتمدی، زمان لازم است تا این شبکه شعبی که با ظرفیت های تکنولوژی که در زمان وقت ایجاد شده با وضعیت فعلی اقتصادی توجیه داشته باشد. در حال حاضر مشخص است که تعداد شعب زیاد است و مردم درصد زیادی از خدمات بانکی را غیر حضور و آنلاین دریافت می کنند و به مانند گذشته بانک برای ارائه خدمات به شعب نیاز نیست.

وی ادامه داد: از سویی نیروی انسانی مشغول در شعب بانک ها موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت و نمی توان به آسانی درباره تعطیلی شعب اقدام کرد.

مدیرعامل سابق بانک اقتصاد نوین، گفت: البته تاکنون بسیاری از بانک ها تاکنون نسبت به تعطیلی و کاهش تعداد شعب خود اقدام کرده اند. همچنین ادغام اخیر تعدادی از بانک ها خود عاملی برای کاهش تعداد شعب بانک ها خواهد بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.