جزییات فروش ارز اربعین به زوار

جزییات فروش ارز اربعین به زوار

رییس شورای عالی کانون صرافان توضیحاتی پیرامون اطلاعیه روز گذشته بانک مرکزی درباره ارز زائران اربعین حسینی ارائه کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، یکی از مهم ترین رویدادها در سال‌های اخیر را می‌توان سفر زوار حسینی در ایام محرم و نزدیک روز اربعین دانست. رویدادی که سال گذشته به دلیل برخی بدعهدی‌ها موجب شد تا با انتقال توزیع ارز به داخل کشور عراق، شاهد ایجاد مشکلاتی از جمله قطعی مکرر اینترنت و بسته شدن باجه‌های توزیع ارز در عراق، محدودیت باجه‌ها و ... باشیم.

تا زمانی که توزیع ارز در داخل کشور صورت گرفت، مشکلی در کار نبود، اما سال گذشته این روند به داخل کشور عراق منتقل و باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای زوار و همچنین سیستم بانکی ایران شد و بنا بر اعلام بانک مرکزی، ذخایر دیناری این بانک در بانک عراقی توسط بانک مرکزی عراق مسدود شد و حتی بانک مرکزی پس از آزاد شدن منابع، قصد انتقال اسکناس به داخل کشور را داشت، اما به دلیل مقررات بانک مرکزی عراق انتقال آن مقدور نشد و تنها راه باقی مانده تحویل دینار در داخل عراق بود که بانک ملی ایران مسئولیت توزیع آن را به عهده گرفت.

تمامی این مشکلات موجب شد تا بانک مرکزی برای رویداد اربعین سال جاری اطلاعیه‌ای مبنی بر اینکه در راستای تسهیل شرایط سفر زائران عتبات عالیات در ایام منتهی به اربعین حسینی و با توجه به هماهنگی‌های به‌ عمل آمده با بانک‌های منتخب ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان و نیز صرافی‌های مجاز ارز زائران پرداخت خواهد شد و زائران در صورت نیاز می‌توانند قبل از عزیمت به کشور عراق و در شهر خود نسبت به خرید حداکثر مبلغ ۱۰۰ یورو و یا معادل آن به سایر اسعار به نرخ بازار ثانویه ارز، از بانک‌های منتخب و صرافی‌های مجاز به‌ منظور پوشش برخی از هزینه‌های این سفر اقدام کنند.

آغاز فروش ارز اربعین در صرافی‌ها

در همین راستا کامران سلطانی زاده؛ رییس شورای عالی کانون صرافان ، گفت: به نظر من بانک مرکزی درباره پرداخت ارز اربعین به زوار تصمیم درستی را اتخاذ کرد زیرا ارجاع دادن زوار به صرافی‌های مجاز موجب می شود تا با رفع اختلاف قیمتی بین بازار آزاد و سهمیه بانک مرکزی تقاضای کاذب رفع شود.

وی افزود: همچنین گزینه‌ای هم در سامانه سنا با نام "ارز زیارتی" باز شده که هر شخص می تواند با مراجعه به صرافی‌های مجاز و ارائه مدارک لازم، ۱۰۰ یورو یا معادل آن دلار و دینار خریداری کند.

این عضو کانون صرافان، با اشاره به اینکه این مبلغ در نظر گرفته شده برای سفر زوار کفایت می کند، گفت: البته آنطور که شواهد نشان می‌دهد این ۱۰۰ یورو در نظر گرفته شده برای هر نفر، سرفصلی جداگانه از دو هزار یورو ارزی است که صرافی‌های مجاز می‌توانند در یک سال به هر فرد پرداخت کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.