فرصت‌ها و تهدیدهای لغو تحریم ایران برای هند

فرصت‌ها و تهدیدهای لغو تحریم ایران برای هند

دوشنبه, فوریه 22, 2016 - 13:37 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

لغو تحریم ایران هم فرصت و هم تهدید برای اقتصاد هند است و این کشور به همان اندازه که می تواند از گشایش فضای اقتصادی ایران منتفع شود، با برخی رقابت های جدی از سوی ایران مواجه خواهد شد.

فرصت‌ها و تهدیدهای لغو تحریم ایران برای هند

لغو تحریم ایران هم فرصت و هم تهدید برای اقتصاد هند است و این کشور به همان اندازه که می تواند از گشایش فضای اقتصادی ایران منتفع شود، با برخی رقابت های جدی از سوی ایران مواجه خواهد شد.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از  تسنیم ، از سال 2014، با رویکرد اقتصادی دولت نارندرا مودی، هند در مرکز فعالیت های اقتصادی جهانی قرار گرفته است.

اما در سال 2016، حداقل بخشی از این تمرکز به سمت ایران متمایل شده است. بعد از لغو تحریم ها این کشور در حال پیوستن مجدد به اقتصاد جهانی است. این تحول جدید در مناسبات ایران چه معنایی برای هند خواهد داشت؟

هند به همان اندازه که می تواند از گشایش فضای اقتصادی ایران منتفع شود، با برخی رقابت های جدی از سوی ایران و شرکای احتمالی اش نیز مواجه خواهد شد.

شکی نیست که هند از ارزان تر شدن قیمت کالاها و هزینه تجارت با ایران منتفع خواهد شد. با افزایش تولید و صادرات نفت ایران مشتریان عمده نفت این کشور نظیر هند از نفت ارزان تر برخوردار خواهند شد. برای هند، نفت ارزان تر موجب کاهش هزینه ها و پایین آمدن کسری تجاری و کسری حساب جاری است. دولت هند قبلا با افزایش تعرفه سوخت از این وضعیت بهره برده و اضافه شدن نفت ایران به بازار مواجه با مازاد عرضه می تواند وضعیت را باز هم برای دهلی نو مساعدتر کند.

اما بازگشت ایران صرفا به معنای نفت ارزان تر و وضعیت مالی بهتر برای هند نخواهد بود. با لغو تحریم ها، انتظار می رود صادرات کالاهای کشاورزی و محصولات دارویی، آی تی و کالاهای عمومی هندی به ایران افزایش یابد.

در عین حال هند احتمالا با رقابت بیشتری برای تعامل با ایران مواجه خواهد بود. در دوره تحریم، هند یکی از معدود کشورهایی بود که ارتباطات تجاری اش با ایران را حفظ کرد.

ایران در این دوره از هند برنج، شکر، سویا، ذرت، دارو و تجهیزات پزشکی وارد کرد.  صادرات هند به ایران از سال 2011 به این طرف تقریبا دو برابر شد. اما با لغو تحریم ها، ایران اکنون گزینه های بیشتری هم برای صادرات و هم برای واردات در اختیار دارد و همه کشورهای مهم صادر کننده کالا علاقمند به ورود به بازار ایران هستند.

رئیس جمهوری چین با سفر ماه گذشته خود به تهران زمینه را برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فراهم کرده است.

رقابت با سایر کشورها در بازار ایران تنها نگرانی هند نیست. این کشور اکنون باید با خود ایران در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی رقابت کند. انتظار می رود ایران بتواند در سال مالی آینده 50 میلیارد دلاری سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

تعامل مجدد ایران با دنیا مسلما فرصت های عظیمی را برای هند فراهم می سازد. اما این تحول علاوه بر منافعی که برای این کشور دارد، مستلزم اتخاذ استراتژی ای محتاطانه از سوی دهلی نو خواهد بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.