سه راهبرد دولت برای مدیریت مالی و دارایی

سه راهبرد دولت برای مدیریت مالی و دارایی

چهارشنبه, اکتبر 9, 2019 - 16:27 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزارت اقتصاد سه راهبرد کلیدی دولت در حوزه مدیریت مالی و دارایی را تشریح کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد، وزارت امور اقتصادی و دارایی طی یک سال گذشته و حال حاضر با هدف استقرار نظام یکپارچه مدیریت مالی دولت، مجموعه ای از راهبردهای سه گانه را در دستور کار گذاشت که شامل «مدیریت نقدینگی دارایی ها و بدهی های دولت»، «هوشمندسازی عملیات مالی دولت» و همچنین «تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق و تهاتر بدهی ها» می شود. در این میان، ارقام بدهی ها و مطالبات بخش عمومی، بدهی ها و مطالبات دولت و شرکت های دولتی و همچنین رویدادهای مالی مرتبط با دولت، احصاء و گزارش های جامع آن ها تهیه و تدوین شده است.
در راستای تحقق راهبردهای مالی دولت، 35 هزار و 443 میلیارد تومان از بدهی های دولت با مطالبات دولت از طریق صدور اوراق تسویه خزانه (اوراق تسویه نوع اول و نوع دوم)، تهاتر شده است. میزان تهاتر بدهی ها و مطالبات دولت از طریق اوراق در انتهای مرداد 97 رقمی برابر با 5 هزار میلیارد تومان بوده که در انتهای مرداد امسال این رقم 7 برابر شده است.
گزارش تهیه شده توسط وزارت اقتصاد نشان می دهد: در سال گذشته ظرفیت انتشار اوراق مالی اسلامی رقمی برابر با 38 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که تا انتهای مرداد ماه همان سال معادل 19 هزار و 327 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی (معادل 51 درصد کل ظرفیت) منتشر می شود. در سال جاری نیز با توجه به وضعیت کلان بودجه، از ظرفیت 44 هزار میلیارد تومانی اوراق قابل انتشار، مبلغ 31 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی یعنی معادل 71 درصد ظرفیت منتشر شده است تا از طریق دستگاه های اجرایی صرف تسویه بدهی های دولت شود.
وزارت اقتصاد به صورت مستمر نسبت به تهیه صورت حساب عملکرد بودجه سالانه کل کشور و همچنین صورت مالی تلفیقی دولت اقدام می کند.
این وزارتخانه در راستای راهبردی دیگر که همان هوشمندسازی عملیات مالی دولت است، یک سامانه جامع حسابداری خزانه در مسیر اجرای پروژه خزانه داری الکترونیکی در خزانه داری کل کشور طراحی و راه اندازی کرده است. این سامانه برای نخستین بار بر اساس سرفصل های حسابداری مصوب دیوان محاسبات کل کشور عملیاتی شده است به گونه ای که همه گزارش های مورد نیاز مقامات ذی صلاح به صورت سیستمی و برخط ثبت و گزارش گری می شود.
همچنین سامانه درخواست وجه الکترونیکی نیز در راستای اجرای پروژه خزانه داری الکترونیکی طراحی و پیاده سازی شده است که بر اساس آن ارسال سیستمی درخواست وجه توسط دستگاه اجرایی در این سامانه ثبت شده و تا سقف تخصیص اعلام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور کنترل لازم برای پرداخت به صورت سیستمی صورت می گیرد.
وزارت اقتصاد طی یک سال گذشته برای تحول آفرینی در نظام تامین مالی دولت و افزایش امکان تامین مالی بیشتر دولت با هدف اجرای بیشتر و سریعتر طرح های عمرانی موفق به انتشار اوراق مالی اسلامی شد. بر این اساس در سال 97 رقمی معادل 38 هزار و 434 میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی شامل 3 هزار میلیارد تومان اوراق نقدی و 35 هزار و 434 میلیارد تومان نیز اوراق غیرنقدی منتشر شد تا شرایط تعمیق بازار بدهی و تنوع بخشی به ابزارهای تامین مالی دولت فراهم شود.

در حوزه مدیریت دارایی های غیرمنقول دولت نیز برای شناسایی اموال غیرمنقول دولت با ایجاد سامانه جامع اطلاعات دستگاه های اجرایی (سادا) و ایجاد حساب کاربری و ابلاغ آن به دستگاه های اجرایی تا مرداد سال جاری بیش از 400 هزار ملک دولتی ثبت شد. همچنین در راستای مستندسازی اموال غیرمنقول دولت برای تثبیت مالکیت دولت طی یک سال منتهی به انتهای مرداد 98 بیش از 2 هزار و 200 فقره گواهی صادر شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.