ایران سومین کشور در تدوین استانداردهای نانو

ایران سومین کشور در تدوین استانداردهای نانو

وحید مرندی مقدم با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد نقش تعیین کننده‌ای در امور مربوط به صادرات و تولید دارد افزود: با دستاورد‌های موجود در این سازمان ما می‌توانیم تا اندازه‌ای تحریم‌ها را بی اثر کنیم.
 

به گزارش دیوان اقتصاد،وی با اشاره به اینکه ما در بین ۱۶۳ کشور رتبه بیست و یکم را در سازمان جهانی استاندارد بدست آورده ایم گفت: ما در آسیا پس از چین و ژاپن به صورت مشترک با کشور کره جنوبی رتبه سوم و در بین کشور‌های اسلامی رتبه اول را در استانداردسازی داریم.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ ایران باید قدرت منطقه بشود ادامه داد: ما در زمینه استانداردسازی سالهاست که قدرت اول منطقه را در دست داریم و این‌ها افتخاراتی است که در عرصه بین الملل بوجود آمده است.
مرندی مقدم با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۱۰۰ استاندارد بین المللی در کشور تدوین کرده‌ایم گفت: ۴۵ استاندارد تدوین شده است و مابقی مراحل نهایی را طی می‌کند.
وی با اشاره به استانداردسازی در زمینه هتل‌ها و رستوران‌های میراثی گفت: زمانی که ما در عرصه تدوین استاندارد‌های بین المللی حضور می‌یابیم و آن را تدوین می‌کنیم این موضوع کمک می‌کند به فعالان اقتصادی و سرمایه ما که منافع و ظرفیت آن‌ها را در عرصه بین الملل ببینیم و شرایط را به نحوی فراهم کنیم که آن‌ها بتوانند کالا‌های تولیدی خود را به دیگر کشور‌ها صادر کنند.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران افزود: امروز در کشور به غیر از تدوین استاندارد‌های رایج استاندارد‌های نانو، هسته ای، گردشگری و مسؤولیت‌های اجتماعی را نیز تدوین می‌شود.
مرندی مقدم با اشاره به حضور ایران به عنوان عضو هیأت مدیره سازمان استاندارد جهانی (ایزو) افزود: ما یکی از کرسی‌های این سازمان را از ۱۵ کرسی آن در این شرایط سخت کشور به خود اختصاص داده ایم.
وی با اشاره به موفقیت ایران در خصوص استاندارد‌های حلال گفت: زیرمجموعه سازمان کنفرانس اسلامی سازمانی است تحت عنوان مؤسسه استاندارد و اندازه شناسی کشور‌های اسلامی که سران کشور‌های اسلامی دستور تشکیل آن را داده اند و امورات مربوط به کشور‌های اسلامی (از جمله موضوع استاندارد حلال) در آنجا استاندارد سازی می‌شود.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به موفقیت ایران در تدوین استانداردی که نیاز و دغدغه همه فرق مذهبی را در جهان پوشش می‌دهد گفت: این استاندارد تدوین شده است و به دفتر مقام معظم رهبری و برخی مراجع ارائه شده که تأیید شده است. 
مرندی مقدم با بیان اینکه حلال از دو منظر دغدغه‌های شرعی و اقتصادی مورد توجه است که در موضوع شرعی ما موفقیت لازم را به دست آورده ایم گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی حوزه حلال است از جمله غذای حلال، دارو، پوشاک و گردشگری که اگر ما بتوانیم فقط ۵ درصد از این بازار گسترده جهان را هدف گذاری کنیم ۱۲۵ میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این درآمد حاصل از حوزه حلال ۲ و نیم برابر درآمد نفتی کشور خواهد بود گفت: اگر این اتفاق بیفتد کشور از درآمد‌های ارزی حاصل از نفت بی نیاز خواهد شد.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران افزود: امیدواریم دستگاه‌هایی مانند وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی ایران و فعالان اقتصادی بتوانند از این فرصت و موقعیت فراهم شده استفاده کنند اگر ما در حوزه گردشگری حلال، غذا، دارو که کشور در همه این حوزه‌ها ظرفیت لازم را دارد فعالیت کنیم خواهیم توانست تهدید تحریم‌ها را به یک فرصت تبدیل کنیم.
مرندی مقدم گفت: شرط موفقیت در این حوزه مؤلفه‌هایی است که ما در حوزه‌های موفق بودیم و آن مؤلفه‌ها در حوزه‌های اقتصادی، پاکدستی و حرکت جهادی است که با رعایت این دو عامل می‌توانیم با موفقیت از این شرایط تحریم عبور کنیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.