لزوم هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری در کشور

رییس اتاق بازرگانی تاکید کرد؛

لزوم هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری در کشور

رییس اتاق بازرگانی ایران بر لزوم هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری در کشور تاکید کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل ازایبِنا، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صبح امروز (سه شنبه) و در جلسه صبحانه کاری با رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونین وی گفت: در طول سال‌های گذشته بخش هایی از اقتصاد از جمله زمین، مستغلات و دلالی بلای جان اقتصاد کشور شده و اصلاح و ایجاد پیوند کارساز بین دولت، نخبگان و فعالان بخش خصوصی اجتناب ناپذیر است.
وی افزود: اگر امروز خواهان بهبود معیشت مردم هستیم باید در پی برنامه‌ای کامل و اساسی با مشارکت مردم و فعالان اقتصادی باشیم. اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی و خصوصی سازی باید در خدمت تولید واقعی، خدمات و اشتغال باشد.
شافعی یکی از تنگناهای ساختار صنعت کشور را عدم تغذیه مناسب از نظام مالی عنوان و تصریح کرد: از سال ١٣٨٧ تا ١٣٩٧ رشد نقدینگی به طور متوسط سالانه ٢٦ درصد بوده ولی این رشد در خدمت صنعت نبوده است.
رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اگر این رشد نقدینگی در خدمت تولید بود، نباید رشد اقتصادی بدون نفت در کشور در این مدت به طور میانگین ٢.٢ درصد می شد. شافعی با بیان اینکه برخلاف آنچه گفته می‌شود، تصمیم‌گیری در یک جا انجام نمی‌شود، تصریح کرد: از سال ١٣٨٥ تا ١٣٩٥ سهم بخش صنعت از مانده تسهیلات بانکی از ٢٨.٥ درصد به ١٨.٥ درصد رسیده و سهم صادرات از مانده تسهیلات نیز از ١.٥ درصد به ٠.٤ درصد کاهش یافته است.
وی سیاست‌های ارزی و تجاری را با یکدیگر هماهنگ ندانست و افزود: اگر در شرایط بحرانی کنونی، صادرات غیرنفتی را اولویت قرار دهیم، سیاست‌های ارزی نیز باید با آن هماهنگ باشد. شافعی همچنین به الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و خواستار آن شد که در تصمیم گیری در خصوص کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی از بخش خصوصی مشاوره گرفته شود تا مشکلات موجود درباره ترکیه تکرار نشود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.