49 میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات به صادرکنندگان پرداخت شد

مدیرعامل بانک توسعه صادرات:

49 میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات به صادرکنندگان پرداخت شد

افزایش سرمایه880 میلیارد تومانی بانک توسعه صادرات از محل تسعیر داریی‌های ارزی
یک‌شنبه, سپتامبر 4, 2016 - 14:41 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مدیر عامل بانک توسعه صادرات با اشاره به دریافت 220 میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات از دولت گفت: تاکنون 49 میلیارد ریال  از این یارانه  دریافتی به حساب صادرکنندگان واریز شده است. مبلغ اعتبار در نظر گرفته شده برای یارانه تسهیلات 3 هزار میلیارد ریال است که دولت باید آن را به بانک پرداخت کند.

 

به گزارش دیوان اقتصاد، علی صالح آبادی افزود: فهرست صادرکنندگان به سازمان توسعه تجارت ارسال شده و پس از تائید این سازمان، بقیه مبالغ به حساب صادرکنندگان واریز می‌شود. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: در راستای کمک به واحدهای کوچک و متوسط که بازارهای صادراتی دارند، در پنج ماهه نخست امسال 2 هزار و 384 میلیارد ریال تسهیلات به 98 شرکت پرداخت شده که در این میان استان های تهران، کرمان، فارس، خراسان رضوی و یزد بیشترین سهم را داشته اند. صالح آبادی ادامه داد: برای شرکت های دانش بنیان نیز یک خط اعتباری 200 میلیارد ریالی در نظر گرفته شده که برخی شرکت ها در زمینه برق و الکترونیک، مکانیک، شیمی، آی تی و دارو از آن استفاده کرده اند و به تازگی سقف این خط اعتباری به 500 میلیارد ریال افزایش یافته است. مدیرعامل بانک توسعه صادرات یکی دیگر از برنامه‌های این بانک را برگزاری نشست‌های تخصصی با صادرکنندگان در کل کشور عنوان کرد و گفت: جلسات متعددی در اتاق‌های بازرگانی استان‌ها با حضور همه صادرکنندگان در استان‌های آذربایجان شرقی، یزد و کهگیلویه و بویراحمد برگزار کردیم و این جلسات با توجه به ثمرات مثبت آن در آینده ادامه خواهد داشت. به گفته وی بانک  توسعه صادرات به همراه بانک های کشاورزی و توسعه تعاون اقدام به راه اندازی شرکت مدیریت خدمات صادرات برای ارایه خدمات صادراتی به کشورهای هدف کرده است تا با این کار فرآیند صادرات کالای ایرانی تسهیل شود.

وی با اشاره به این که برای توسعه صادرات غیرنفتی خط اعتباری 3هزار میلیارد ریالی از صندوق توسعه ملی دریافت کرده ایم گفت: همچنین در حال مذاکره با صندوق توسعه ملی برای اختصاص خط اعتباری ارزی به میزان یک میلیارد دلار برای اعتبار خرید به کشورهای هدف با رویکرد صدور خدمات فنی و مهندسی هستیم و این به شرکت هایی تعلق میگیرد که حداقل 60 درصد از کالاهای مورد استفاده از پروژه هایی که در کشورهای هدف انجام می شود، از ایران تامین شده باشد.

صالح‌آبادی خاطر نشان کرد:: یکی از کشورهای هدف  صادراتی کشور روسیه است در همین راستا  با امضاء فرارداد توسط کمیسیون مشترک ایران و روسیه فراردادی با بانک های روسی منعقد شدکه  به موجب آن برای فعالان اقتصادی ایران ال‌سی  وبرات اسنادی گشایش می‌شود. وی اضافه کرد: هم اکنون با 6 بانک روسی امکان مبادلات مالی فراهم شده است.

صالح‌آبادی با بیان اینکه برقراری ارتباط اقتصادی پایدار با کشورهای همسایه یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است، افزود: علاوه بر برقراری ارتباط با روسیه طرح انتقال برق بین ارمنستان و ایران در یک سال پیش شروع شده همچنان در حال پیگیری است و امیدواریم سال آینده این طرح به بهره‌برداری برسد، پس از بهره‌برداری مبادله برق بین ایران و ارمنستان انجام خواهد شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به تصویب قانون اصلاح بودجه 1395 کل کشور اظهار داشت: در این اصلاحیه پیش بینی شده بود که بدهی دولت به بانک ها با بدهی بانک ها به بانک مرکزی از محل تسعیر ارز تهاتر شود. صالح آبادی افزود: با توجه به اینکه دولت به این بانک بدهکار نیست و بانک توسعه صادرات نیز اضافه برداشتی از بانک مرکزی ندارد، حدود 880 میلیارد تومان از این محل به عنوان افزایش سرمایه لحاظ می شود که توان بانک را برای حمایت بیشتر از صادرکنندگان ارتقا می دهد.

وی یادآور شد: نسبت کفایت سرمایه در این بانک در سطح قابل قبولی است اما از آنجا که تسهیلات در این بانک به طور عمده با نرخ 16 درصد به صادرکنندگان پرداخت می شود و این بانک شعبه هایی برای جذب منابع مردمی ندارد، انتظار دارد که منابع بیشتری در اختیار بانک قرار دهد.  ب وی در خصوص پرداخت تسهیلات اعطایی در پنج ماه ابتدای سال جاری، گفت: در پنج ماهه امسال 839 فقره تسهیلات به ارزش 17 هزار و 898 میلیارد ریال پرداخت شده که نسبت به پنج ماهه سال قبل 36 درصد رشد داشته است. مانده تسهیلات اعطایی در پایان مرداد 133 هزار و 664 میلیارد ریال بالغ شده است. مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه 18.5 درصد تسهیلات اعطایی ریالی و 81.5 درصد ارزی است، افزود: مانده سپرده‌های ریالی 17 هزار و 152 میلیارد ریال است که رشد 125 درصدی داشته است. همچنین مانده سپرده‌های ارزی 523 میلیون دلار است که تغییری نسبت به سال گذشته ندارد. وی میزان گشایش ال‌سی توسط این بانک در پنج ماهه اول امسال را 561 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این میزان گشایش نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 برابر افزایش یافته و همچنین از طرف دیگر صدور ضمانت‌نامه‌ها با 130 درصد افزایش به هزار و 265 میلیارد ریال رسیده است.صالح‌آبادی تصریح کرد: در این مدت 2 هزار و 125 حواله ارزی به ارزش یک میلیارد 706 میلیون دلار توسط این بانک انجام شده در حالی که در پنج ماهه ابتدایی سال قبل حجم حواله‌های ارزی 440 میلیون دلار بوده است.

 صالح آبادی با برشمردن مهمترین پروژه هایی بانک توسعه صادرات گفت: در سال 94 بزرگترین اعتبار اسنادی صادراتی به ارزش 2.2 میلیارد یورو برای پتروشیمی بوشهر گشایش یافت که همه منابع آن از محل فاینانس چین تامین می شود.

به گفته وی، با افتتاح این واحد پتروشیمی در عسلویه در 3 سال آینده سالانه 3میلیارد دلار به درآمد صادرات پتروشیمی کشور افزوده می شود.

وی اختصاص 800 میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای پروژه های توسعه میادین مشترک نفت و گاز را از طرح های این بانک دانست و گفت: از ابتدای امسال 342 میلیون دلار از این رقم پرداخت شده است و با پیشرفت کار بقیه مبالغ نیز در اختیار پیمانکاران قرار می گیرد.

صالح آبادی با یادآوری اختصاص 220 میلیون دلار به پتروشیمی گچساران، خاطر نشان کرد که این پروژه نیز ضمن توسعه منطقه، در افزایش صادرات غیرنفتی نیز اثرگذار است. وی افزود: 334 میلیون دلار برای پروژه توسعه بندرچابهار در نظر گرفته شده است که نخستین ال سی آن به مبلغ 20 میلیون دلار گشایش یافته است و در صورت بهره برداری کامل، ظرفیت این بندر از 2.5 میلیون تن فعلی به 8 میلیون تن افزایش می یابد. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در نظر گرفتن 109 میلیون یورو به پروژه فولاد کاوه جنوب در استان هرمزگان را یادآور شد و افزود: تاکنون 60 میلیون یورو به این پروژه پرداخت شده است.

وی با یادآوری رقم 127 میلیون یورویی توسعه قطار شهری مشهد با هدف جذب گردشگری مذهبی در این شهر اظهار داشت: تاکنون 43 میلیون یورو از این رقم پرداخت شده است. به گفته صالح آبادی پروژه فولاد آلیاژی ایران در یزد نیز 21 میلیون یورو از رقم 68 میلیون یورو و کارخانه تولید قند مایع استان البرز نیز از 80 میلیون یورو قرارداد مصوب 75 میلیون یورو دریافت کرده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.