نقش بورس کالا در حذف واسطه گری بخش کشاورزی

نقش بورس کالا در حذف واسطه گری بخش کشاورزی

رونق معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا به افزایش تعامل میان کشاورزان و تجار منجر می‌شود، اتفاقی که مانع از ارزان فروشی محصولات ایرانی در بازارهای منطقه‌ای و حذف واسطه گری غیر ضروری در این بخش می شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از کالاخبر ، علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: طیف وسیعی از کالاهای کشاورزی در بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفته است اما معاملات محصولات کشاورزی به صورت مستمر و گواهی سپرده و معاملات آتی در بورس نوپاست که از مهمترین محصولات در این قالب می توان ذرت، جو، زعفران و پسته را نام برد که برای مثال حجم معاملات زعفران در بورس طی سکال اخیر بالغ بر ۵۰ تن است.
وی درباره نقش بورس کالا در کاهش واسطه گری در بخش کشاورزی گفت: از آنجایی که سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی به صورتی است که انبارهایی در نزدیکی محل تولید محصولات در بورس پذیرش شده و کشاورزان اقدام به ارائه محصول به انبار و فروش از طریق بورس می کنند، این فرایند بازاررسانی محصولات کشاورزی را تسهیل و واسطه های غیر ضرور را حذف کرده و حتی کشاورزان به صورت آنلاین می توانند در بورس معاملات را انجام دهند.
وی تاکید کرد: این فرایند با هدف حذف واسطه های غیرضرور و کمک به فروش سریع محصول کشاورزان عملیاتی شده است به طوریکه کشاورزان یک روز پس از فروش محصولاتشان در بورس، پولشان را دریافت می کنند. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران افزود: برای رونق سازوکار عرضه محصولات کشاورزی در بورس و ورود کشاورزان به معاملات گواهی سپرده، استفاده از آموزش، فرهنگ سازی و ایجاد تبلیغات در صدا وسیما موثر است.
همچنین تجربیات موفق معاملات محصولاتی همچون زعفران، فضای مثبتی را در استان ها بین کشاورزان ایجاد کرده که به توسعه معاملات کشاورزی در بورس کمک کرده است. ناصرپور در خصوص نقش معاملات گواهی سپرده کالایی در توسعه صادرات محصولات کشاورزی گفت: وجود انبارهای بورس و تحویل کالا از کشاروزان به صورت استاندارد و مطابق استاندارد ملی ایران موجب می شود محصولی که از شرایط کیفی مطلوبی برخوردار است وارد انبارها شود که به این ترتیب صادرکنندگان می توانند از طریق انبارهای استاندارد بورس، اقدام به ایفای تعهدات صادراتی کنند و در تحویل کالای استاندارد به شرکت های خارجی اطمینان داشته باشند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.