حمایت ایران از فریز نفتی به معنی مشارکت در آن نیست

قائم مقام مدیر امور اوپک:

حمایت ایران از فریز نفتی به معنی مشارکت در آن نیست

دوشنبه, سپتامبر 5, 2016 - 14:16 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

امیر معینی گفت: ما برای پیوستن به طرح فریز برخی احتیاط‌ها را مد نظر داریم. به خصوص این که می‌خواهیم ابتدا به 4 میلیون بشکه در تولید برسیم و بعد به این طرح بپیوندیم، لذا تا مطمئن نشدیم که دیگران چه موضعی می‌گیرند اعلام موضع شفاف منطقی نیست.

 

به گزارش دیوان اقتصاد،مهران امیر‌معینی قائم مقام مدیر امور اوپک در گفت‌وگو با ایلنا، درباره گفت‌وگوهای احتمالی ایران با دبیر کل اوپک در زمینه فریز نفتی اظهار داشت: در موضوع فریز نفتی مباحث سیاسی و اقتصادی در هم تنیده‌اند و نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد.

وی افزود: در کل به لحاظ اقتصادی طرح فریز طرح خوبی است اما این که ما هم باید سهم مان را از بازار پس بگیریم کاملا ضروری است، تا جایی که می‌بینیم روسیه هم بر این موضوع صحه گذاشته است.

امیر معینی تصریح کرد: آنچه مسلم است ما نمی‌توانیم با طرح فریز نفتی مخالفت کنیم چون به هر حال بحث ثبات بازار مطرح است و نباید در مقابل بقیه قرار بگیریم، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که از طرح فریز حمایت نمی‌کنیم ولی اینکه در این طرح شرکت می‌کنیم یا خیر بحثی جداگانه است ضمن اینکه مباحث سیاسی را نیز نباید از نظر دور بداریم.

 وی خاطر نشان کرد: در هر صورت آنچه آقای زنگنه در این خصوص اعلام کرده مبنی بر بازگشت به میزان تولید قبل از تحریم و حمایت از بحث تحریم یک جمع بندی منطقی است.

قائم مقام مدیر امور اوپک ادامه داد: ما نمی‌توانیم با طرح فریز مخالفت کنیم و برای بازگشت ثبات به بازار از طرح فریز حمایت می‌کنیم اما در عین حال باید ببینیم بقیه کشورها چه نظری دارند چون هنوز از نظر عربستان را کامل واقف نیستیم به طوری که وزیر نفت و وزیر خارجه این کشور کشور هر کدام نظریات متفاوتی را اعلام می کنند و ضمن اینکه از دیدگاه شاهزاده این کشور هم بی اطلاعیم.

وی خاطرنشان کرد: ما باید دیدگاه تاثیر گذاران عمده بازار نفت از جمله امارات، کویت، عراق و لیبی را نیز بدانیم حتی این را می‌دانیم که لیبی پتانسیل افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید را دارد و صد در صد با طرح فریز نفتی موافقت نخواهد کرد لذا باید موضع شفاف این کشورها را بدانیم و بعد نظر قطعی خود را اعلام کنیم.

امیر معینی تصریح کرد: ما برای پیوستن به طرح فریز برخی احتیاط‌ها را مد نظر داریم. به خصوص اینکه می‌خواهیم ابتدا به 4 میلیون بشکه در تولید برسیم و بعد به این طرح بپیوندیم، لذا تا مطمئن نشدیم که دیگران چه موضعی می‌گیرند اعلام موضع شفاف منطقی به نظر نمی‌رسد. در هر صورت فعلا سیاست اعلام شده ما این است که به سطح تولید قبل از تحریم برسیم؛ سپس در مورد فریز صحبت کنیم.

وی بیان داشت: با توجه به شرایط فعلی اگر در سطح تولید امروز فریز کنیم کمکی به بازار نمی‌کند فقط از کاهش قیمت جلوگیری می‌کند و در افزایش قیمت تاثیر آنچنانی ندارد چون مازاد عرضه وجود دارد.

قائم مقام مدیر امور اوپک یادآور شد: لزوم اطلاع کامل از موضع گیری کشورها به این دلیل است هر لحظه ممکن است شرایط بازار تغییر کند، امروز ممکن است براساس پیش فرض‌هایی مطلبی عنوان شود، فردا بازار تغییر کند و تمام نتیجه‌گیری‌ها تحت تاثیر قرار گیرد لذا باید تمام زوایا از دید سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیک روشن شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.