کارنامه ضعیف تعاونی‌ها در ساخت مسکن

کارنامه ضعیف تعاونی‌ها در ساخت مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان این که تعاونی ها کارنامه ضعیفی در تولید مسکن دارند که نمونه بارز آن طرح مسکن مهر است، گفت: کار را باید به کاردان سپرد.

به گزارش دیوان اقتصاد,فرشید پورحاجت در گفت وگو با تسنیم، با یادآور این که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صورت شفاف نوشته شده فعالیت‌های اقتصادی در کشور مبتنی بر سه رکنبخش دولتی، بخش تعاون و بخش خصوصی بوده و باید توسط این ارکان انجام شود، اظهار کرد: بر این اساس بوده که همه فرآینده های تدوین شده اقتصادی کشور از 40 سال قبل روی این سه رکن پایه‌گذاری کرده است.
وی با بیان این که علی رغم صراحت قانونی اما تکلیف بخش خصوصی، دولتی و خصولتی ها در حوزه های اقتثادی مشخص نیست به موضوع ساخت و ساز مسکن اشاره کرد و ادامه داد: فکر می‌کنم تولید مسکن یک امر کاملا حرفه‌ای و تخصصی است و هر کسی باید در مقام و جایگاه خودش اقدام به برنامه‌ریزی در این حوزه کند.
وی با اشاره به طرح موضوع ساخت مسکن توسط تعاونی ها، گفت: اینکه انجمن های کارگرای بخواهند برای خانه دار شدن قشر کارگران برنامه‌ریزی کنند، ایرادی ندارد. به عبارت دیگر تعاونی‌ها برای این کار وارد عضوگیری شده و نیازسنجی های لازم را دنبال کنند. اما این‌که در مقام اجرا و تولید مسکن فعالیت کنند با قانون کشور در تضاد است.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر این که قانون کشور به صراحت فعالیت های حوزه های مختلف اقتصادی و بخشی که باید آنرا اجرا کند را مشخص کرده است، اظهار کرد: قانون‌گذار و متولی بخش مسکن برای بحث تولید با کیفیت و چارچوب استاندارد شرایط خاصی را لحاظ کرده است. در واقع در ساخت و سازها باید اصول ساختمان سازی رعایت شود. وزارت راه و شهرسازی دستورالعمل های مربوطه و چارچوب این کار را به صورت انبوه تدوین کرده و در این چارچوب به سازندگان حرفه ای صللاحیت های لازم را داده است.
پورحاجت با بیان این که کانو های کارگری و تعاونی ها حق مداخله مستقیم در بخش ساخت و ساز مسکن را ندارند، گفت: بر اساس قانون تعاونی‌ها می‌توانند عضو گیری کرده، منابع مالی جذب کنند و با سیاست‌ورزی تولید مسکن را به پیمانکارلت و انبوه سازان دارای صلاحیت ساخت مسکن بسپارند.
وی در ادامه به مثالی درباره حضور تعاونی ها در بخش ساخت و ساز مسکن و تجربه ناموفق آنها اشاره کرد و افزود: در همین حوزه -ورود تعاونی ها به ساخت و سازها- نیز تجربه داشته‌ایم. در سال 87 که بحث مسکن مهر برنامه‌ریزی می شد، ابتدا قرار بود تعاونی‌های مسکن، مساکن مهر را بسازند و پازلی برای انبوه سازان در این طرح ملی تعریف نشده بود.
وی اضافه کرد: یکی دو سال پس از شروع فعالیت تعاونی ها در طرح ملی مسکن مهر به لحاظ اجرا عملکرد مثبتی روی ندارد و این مسئله باعث امضای تفاهمنامه سه جانبه و چهارجانبه با انبوه سازان برای ساخت مسکن مهر شد.
وی تاکید کرد: به این ترتیب چرخ تولید مسکن مهر روی غلطک افتاد و ساخت و ساز به نحو مطلوبی انجام شد.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفت:به نظرم بهتر و شایسته تر این است که هر کسی در حوزه تخصصی خود فعالیت کند و ساخت و سازهای مسکن نیز باید توسط افراد دارای صلاحیت حرفه ای انجام شود تا از بسیاری مصائب و گرفتاری ها برای مردم جلوگیری به عمل آید.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.