برتری صرافی سپهرصادرات در مبادلات ارزی کشور

اختصاصی دیوان اقتصاد؛

برتری صرافی سپهرصادرات در مبادلات ارزی کشور

مدیرعامل شرکت صرافی سپهرصادرات با اشاره به همکاری مستمر بانک صادرات ایران با این شرکت گفت: امروزه با توجه به تحریم‌ها صرافی‌ها جای بانک‌ را در زمینه انتقال ارزی گرفته‌اند.
 

محمودرضا گشاده‌رو در گفتگو با دیوان اقتصاد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بانک صادرات ایران 8 شعبه در کشور امارات داشته همچنین در کشورهای قطر و عمان نیز هر کدام 2 شعبه، در عشق آباد و تاشکند هم هرکدام یک شعبه دارد که صرافی سپهر صادرات نیز در تمام این شعب فعال است.
وی در ادامه افزود: علاوه بر حضور در شعب خارجی بانک صادرات، شرکت صرافی سپهر در حدود 30کشور مختلف که مقصد صادرات  یا مبدا واردات کالای ما هستند، همچون چین هنگ‌کنک، ترکیه، چین، روسیه و غیره نیز فعال بوده و به امر خدمت‌رسانی به مشتریان بانک صادرات مشغول است.  
مدیرعامل شرکت صرافی سپهرصادرات همچین خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی با توجه به شرایط تحریمی کشور و اینکه جایگاه بانک‌ها را صرافی‌ها گرفته‌اند، باید  بتوانیم وجوه حاصل از صادرات را از فروشنده‌ها با قراردادها و تفاهمنامه‌های منعقد شده دریافت کرده و در مقابل به آنها حواله‌هایی ارائه کنیم تا بتوانند معادل ریالی وجوه خود را در کشور دریافت کنند. همچنین تجار ارز مورد نیاز خود را در سامانه نیما تقاضا بدهند و صرافی آن ارز را خریداری کرده و به حساب صادرکننده واریز کند. این کاری است که ما برای صادرات کشور انجام می‌دهیم. 
وی ادامه داد: در بخش واردات نیز ارز حاصل از صادرات و ارزهای نیمایی را از با کمک شعب بانک صادرات و شرکت‌هایی صرافی سپهر صادرات در خارج از کشور دارد، حواله‌ها را به حساب فروشنده ها در کشورهایی که خریداران اعلام می کنند واریز می‌کنیم.
گشاده‌رو در پاسخ به این پرسش که آیا خدمت‌رسانی شما مختص ایرانیان است یا تجار خارجی را نیز حمایت می‌کنید، گفت: به علت اینکه سیستم بانکی به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند کمک زیادی به صادرکنندگان و وارد کنندگان بکند هدف و تمرکز شرکت‌های صرافی بانکی بر کمک کردن به مشتریان بانک‌ها در داخل کشور است. برهمین اساس باید نقش بانک را به عهده بگیریم. از طرف دیگر تجار خارجی اگر طرف قرارداد با تجار ایرانی باشند ما با آنها همکاری می‌کنیم اما مستقیما قراردادی با طرف خارجی نداریم.
وی همچنین تاکید کرد: البته ما هرچقدر هم به تجار کمک کنیم تحریم‌ها آثار خودش را دارد. کمااینکه هزینه صادرات و واردات افزایش می‌یابد. البته هیچ کاری غیرممکن نیست همانطور که در واردات کالاهای اساسی همچون دارو و غذا، ما محدودیتی نداریم فقط قیمت تمام شده این محصولات برای واردات بالا است.
مدیرعامل صرافی سپهرصادرات در ادامه با اشاره به اینکه این شرکت جزو ۱۳ صرافی است که به نیابت از بانک مرکزی، ارزهای حاصل را خریداری و به واردکنندگان واگذار می‌کند، اظهارکرد: به دلیل پتانسیل بالای شعب بانک صادرات در کشورهای خارجی که مقصد صادرات تولیدکنندگان ایرانی است، ارز حاصل از صادرات را در کشورمقصد دریافت و معادل ریالی آن را در داخل کشور به حساب تولیدکنندگان واریز می‌کنیم و با این خدمت دیگر نیازی به انتقال فیزیکی پول نیست.
وی افزود: البته هدف بانک صادرات از تاسیس شرکت صرافی سپهر، درآمدزایی نبوده بلکه به دنبال حفظ و نگهداری مشتریان در داخل بانک و جلب رضایت فعالان اقتصادی است. چرا که در گذشته چند صرافی خصوصی تخلفاتی را انجام داده بودند و ما سعی کردیم این فضای عدم اعتماد که به وجود آمد را به نوعی با جلب اعتماد آنها جبران کنیم. علاوه براینکه رقم کارمزدها باتوجه به اهداف ما در پایین‌ترین حد ممکن است.
گشاده‌رو در خصوص جایگاه بالای صرافی سپهرصادرات از نظر کمک به سیستم بانکی کشور اذعان کرد: این برتری در 2 عامل یعنی میزان مشارکت ما در خرید ارز حاصل از صادرات و دیگری میزان ارزی که به واردکنندگان برای واردات کالا برای واردات کالاهای اساسی و دارویی و کالاهای نیمایی و ارزهای حاصل از صادرات می‌دهیم، است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پس شاخصه‌ای که ما برتر کرده در میزان مشارکت ما در خرید و فروش ارز و حوزه کشورهایی که حضورداریم و خدمات می‌دهیم است.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.