اختصاص تسهیلات ۴ میلیارد تومانی برای طرح‌های اشتغال روستایی

اختصاص تسهیلات ۴ میلیارد تومانی برای طرح‌های اشتغال روستایی

مدیرعامل صندوق کار آفرینان امید ریاست جمهوری گفت: به منظور اشتغال روستایی و کاهش فقر، تسهیلات با سقف چهار میلیارد تومان در اختیار طرح های روستایی قرار می‌گیرد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا،«اصغر نورالله‌زاده» روز شنبه در نشست خبری در خصوص برگزای دوره آموزش بین المللی مدیریت پروژه های اشتغال روستایی و کاهش فقر افزود: این تسهیلات با کارمزد ۶ درصد با یکسال دوره ساخت و اجرا و یکسال دوره تنفس دارای بازپرداخت ۶ ساله است که می‌تواند موجب توسعه اشتغال روستایی شود.
وی تصریح کرد: یکی از اهداف و برنامه های اصلی کشور توجه به رشد فراگیر است که تمام بخش های مختلف اقتصادی و مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق کمتر برخوردار که دسترسی آنها به منابع و امکانات کشور کم است را در بر می‌گیرد.
نورالله‌زاده اظهارداشت: این صندوق در رشد فراگیر اقتصادی کشور، وظیفه تامین مالی خود را انجام می دهد، زیرا مناطق روستایی، کم برخوردار و شهرهای دور جزو گروه های اصلی منطقه ای ما هستند؛ بخش های کشاورزی، صنعت گردشگری در محیط های روستایی و کمتر برخوردار در اولویت کارها قرار دارد.
مدیرعامل صندوق کار آفرینان امید ریاست جمهوری، سیاست و اولویت کشور را مبتنی بر فقرزدایی در روستاها دانست و گفت: برگزاری دوره های آموزش بین المللی و استفاده از دانش و تجربیات دیگر کشورها در این زمینه به ما در توسعه اشتغال روستایی و فقر زدایی کمک می کند.
وی ادامه داد: در حوزه انتقال دانش، ایران در طول سال‌های گذشته کارهای خوبی را اجرا کرده، بنابراین نیاز است که این مطالب به مجامع بین المللی ارایه شود تا به توانمندی ایران در زمینه توسعه روستایی که بیشتر در حوزه اشتغالزایی و فقر زدایی است، پی ببرند.
نورالله زاده با بیان اینکه سه پروژه «نهادسازی و مدیریت آموزش»، «هر روستا یک محصول» و «روستاهای بدون بیکار» را در دستور کار داریم، گفت: برای توسعه اشتغال روستایی زنجیره تولید تا فروش از جمله انبارداری، فراوری و بسته بندی در دستور کار قرار دارد که طی یک برنامه ۱۰ ساله در محیط های روستایی اجرا می شود.
وی درباره نهادسازی توسعه روستایی اظهار داشت: برای نهادسازی توسعه روستایی نیاز به دسترسی به منابع مالی داریم که تاکنون ۲ هزار صندوق فراملی در دو هزار روستا ایجاد شده است.
مدیرعامل صندوق کارآفرینان امید ریاست جمهوری برای پروژه «هر روستا یک محصول» گفت: تاکنون ۱۰۰ روستا انتخاب شده اند که بیش از ۶۰ واحد تولیدی گلخانه در محیط خانگی تولید می‌شود که شبکه توزیع آن در تهران است. برای سه روستا تولید کننده گل، پایانه صادراتی راه اندازی می شود.
به گفته نورالله‌زاده، این صندوق در خراسان جنوبی برای ایجاد ۱۰ واحد بسته بندی زرشک و زعفران و عناب، تسهیلات ارایه داده است.
وی درباره طرح روستاهای بدون بیکار (پروژه های چند محصولی) افزود: تاکنون ۷۰ روستا شناسایی شده که در صورت ارایه تقاضای کسب و کار مانند روستای دهنه سرشیجان (خمام - گیلان) برای کشت محصول، می‌توانند از تسهیلات این صندوق برای گردشگری و صنایع دستی استفاده کنند.
نورالله‌زاده با تاکید بر اینکه از تمامی فعالیت های متناسب با توسعه روستایی حمایت می کنیم، تصریح کرد: وظیف ما هدایت روستاییان است به طوری که در منطقه دره شیر- ایلام برای واحد بسته بندی و دارویی زیرکشت گیاهان دارویی، هشت میلیارد تومان اختصاص داده ایم اما در برخی روستاها مانند چهار محال بختیاری مشکل عدم آمادگی مردم برای ایجاد کسب و کار را داریم.
مدیرعامل صندوق کار آفرینان امید ریاست جمهوری ادامه داد: در دنیا شرکت های بزرگی وجود دارند که کار خرید و صادرات محصولات را انجام می دهند در حالی که ما در ایران چنین شرکت هایی نداریم.
نورالله زاده افزود: اکنون روسیه برای تامین محصولات خود به دنبال چند شرکت بزرگ است که فرایند خرید محصول و صادرات را برایش انجام دهند، اما ما در ایران شرکت های بزرگی نداریم که بتوانیم در این بازار رقابتی حضور پیدا کنیم.

به گزارش ایرنا، نخستین دوره آموزش بین المللی توسط مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه (سیرداپ) به منظور مدیریت پروژه های اشتغال روستایی و کاهش فقر روز سه شنبه ۲۸ آبان ماه تا هفتم آذرماه در محل هتل انقلاب پارسیان تهران برگزار می شود که صندوق کارآفرینان امید حمایت مالی آن را برعهده دارد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.