خبر خوش همتي به رانندگان: پرداخت خسارت بدون كروكي!

خبر خوش همتي به رانندگان: پرداخت خسارت بدون كروكي!

یک‌شنبه, سپتامبر 11, 2016 - 14:18 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رئيس كل بيمه مركزي با اشاره به تصويب قانون ۶۶ ماده اي بيمه شخص ثالث از پرداخت خسارت بدون كروكي توسط شركت‏هاي بيمه تا سقف ۶ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان خبر داد.

به گزارش دیوان اقتصاد، عبدالناصر همتي در خصوص بررسي چالش‏هاي صنعت بيمه كشور گفت: همه پوشش هاي بيمه اي كه در كشور ارائه مي شود قابل استفاده براي مردم هستند ولي بيمه شخص ثالث از مهم‏ترين بيمه‏ هاي كشور است كه به همراه ساير بيمه‏ هاي اتومبيل سهم حدود ۵۰ درصدي از نظام بيمه‏ اي كشور را به خود اختصاص داده است.
رئيس كل بيمه مركزي تصريح كرد: رانندگان مي‏توانند تا سقف ۶ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان بدون كروكي و گزارش پليس از خدمات بيمه شخص ثالث در بخش خسارت‏هاي مالي استفاده كنند .
رييس كل بيمه مركزي افزود: جلوگيري از هدر رفتن وقت ديگران يكي از مزيت‏ هاي كروكي نكشيدن در تصادفات با مبالغ پايين است. البته لازمه‏ اش توافق دو طرف تصادف مي‏باشد.
متأسفانه رشته شخص ثالث جزو رشته‏ هاي زيان‏ده صنعت بيمه است و علت اصلي آن عدم تطبيق تعهدات با حق بيمه‏ هاست بنحوي كه طي چند سال گذشته رشد تعهدات كه بر مبناي ديات مي‏باشد، بيش از رشد حق بيمه بوده است. با اين حال شركت‏ هاي بيمه تمام تلاش خود را به عمل مي‏آورند تا به بهترين نحو خدمت رساني كرده و خسارت‏ هاي متعلقه به مردم را پرداخت كنند.
همتي در بخش ديگر سخنان خود گفت: ۳۴ درصد خسارت‏ هاي صنعت بيمه در ۴ ماه اول امسال در زمينه بيمه تكميلي درمان پرداخت شده كه اين امر به دليل افزايش تعرفه‏ هاي پزشكي بوده است كه اين امر يكي از چالش ‏هاي مهم صنعت بيمه مي‏باشد.
رئيس كل بيمه مركزي گفت: طبق قانون جديد پيش‏بيني شده است افرادي كه رانندگي پرخطر انجام مي‏دهند و تخلفات رانندگي‏شان در سامانه راهنمايي و رانندگي ثبت مي‏شود نرخ بيمه بالاتري در بيمه شخص ثالث پرداخت كنند كه آيين‏ نامه آن در حال تدوين مي‏باشد.
وي در ادامه از راهنمايي و رانندگي خواست تا امكان دسترسي شركت‏ هاي بيمه را به سامانه اطلاعات و تخلفات وسايل نقليه فراهم كند.
وي افزود: شركت‏ هاي بيمه سالانه بخشي از حق بيمه دريافتي شخص ثالث را به راهنمايي و رانندگي ناجا مي‏پردازند تا در امور منجر به كاهش تصادفات هزينه شود. خودروسازان وظيفه دارند تا خودرو را با كيفيتي قابل قبول در اختيار مصرف‏ كننده قرار دهند. حال چنانچه عيب ذاتي وسيله نقليه يا نقص راه در وقوع تصادف موثر تشخيص داده شود به نسبت درجه تقصير مسببان ذيربط مسئول بوده و بايد خسارت را پرداخت كنند.
همتي افزود: موضوع مهم ديگر بحث نظارت است، اگر بيمه توسعه با مشكل ورشكستگي روبرو شد قطعا به دليل عدم نظارت كافي بوده است، بيمه توسعه حدود ۹۰۰ ميليارد تومان به زيانديدگان بيمه شخص ثالث بدهكار است كه تاكنون ۵۰۰ ميليارد از اين مبلغ توسط بيمه ايران و بيمه مركزي پرداخت شده و را پرداخته و به زودي ۱۴۰ ميليارد تومان از مابقي بدهي را هم با انتقال املاك صاحبان شركت مي‏پردازيم و پيگير هستيم در آينده نزديك تمامي اين خسارت‏ ها پرداخت شود.
رييس كل بيمه مركزي ادامه داد: سيستم نظارتي و رقابتي در بازار بيمه بايد به صورت يكپارچه ديده شود، نظامات مالي، كنترل و نظارت آن نيز بايد دقيق و منسجم باشد كه اين امر در كشور ما تا حدودي دشوار است و بايد يكسري حداقل‏ ها از جمله اخلاق حرفه‏ اي در شركت‏ هاي بيمه نهادينه شود، ما خوشحال مي‏شويم نمايندگان مجلس ابزارهاي نظارتي بيشتري را در اختيار بيمه مركزي قرار دهند و بسترهاي قانوني مورد نياز جهت اعمال نظارت بهتر حاكميت را فراهم نمايند.
همتي با اشاره به افت قيمت خودروها در تصادفات و تحت پوشش قرار گرفتن اين موضوع در بيمه‏ ها گفت: در بيمه‏ شخص ثالث علاوه بر خسارتهاي بدني، خسارت‏هاي مالي كه به اتومبيل وارد مي‏ شود، پرداخت مي‏شود و كاهش ارزش ماشين مسئله‏ اي است كه در قانون به آن اشاره‏ اي نشده است و اين موضوع بايد در چارچوب بيمه بدنه مورد بررسي قرار گيرد .
وي با انتقاد از نحوه و پروسه حذف نظام تعرفه در بيمه تاكيد كرد: ما تعرفه‏ ها را بدون تمهيدات لازم نظارتي حذف كرديم، تعرفه ها حذف شد و در مقابل ارائه نرخ‏ هاي غيرفني و تقلب‏ ها افزايش يافت. در حالي كه اول بايد نظارت مالي قوت بگيرد و بعد تعرفه ‏ها حذف شود
همتي اظهار كرد: سهم بيمه عمر در كشور ما تنها ۱۳ درصد است در حالي كه اين ميزان در دنيا سهمي بيش از ۶۰ درصد دارد، مردم بايد بدانند كه بيمه عمر هزينه نيست بلكه يك ضرورت است و خانواده ‏ها بايد به اين نتيجه برسند كه بيمه عمر براي آنها در اولويت قرار گيرد، چرا كه آينده همراه با اطمينان به ارمغان مي آورد.
او ادامه داد:. اعتقاد راسخ دارم، صنعت بيمه با قدرت بيشتري در اختيار مردم خواهد بود و اين مژده من به مردم عزيز است.
او تاكيد كرد: بيمه در كشور ما راه زيادي براي توسعه دارد و همه از جمله صدا و سيما بايد بيشتر فرهنگ‏سازي كنند و البته شركت‏هاي بيمه هم بايد خسارت‏ ها را با سرعت و دقت بررسي و به موقع پرداخت كنند، ميزان نفوذ بيمه در بين ايرانيان به حدود ۲ درصد رسيده است كه اگر ما بتوانيم بيمه عمر را گسترش داده و و آن را در بين خانواده‏ ها نهادينه كنيم افزايش اين رقم براحتي قابل حصول است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.