افزایش صدور گواهی مبدا به کشورهای همسایه از سوی ایران

افزایش صدور گواهی مبدا به کشورهای همسایه از سوی ایران

سه‌شنبه, دسامبر 3, 2019 - 11:47 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

معاون امور بین‌الملل اتاق تهران اعلام کرد که اگرچه تعداد کلی صدور گواهی مبدا اندکی کاهش داشته اما صدور این گواهی برای صادرات کالا به کشورهای همسایه ایران روندی افزایشی در پیش گرفته است.
 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، حسام‌الدین حلاج که در نشست شورای بین‌المللی گواهی مبدا در پاریس سخن می گفت، با بیان این مطلب افزود: با توجه به مشکلات پیش آمده برای تجارت خارجی کشور، تعداد کلی صدور گواهی مبدا برای صادرات کالای ایران کاهش یافته اما این گواهی برای صادرات به کشورهای همسایه افزایش یافته است.
جلسه شورای بین‌المللی گواهی مبدا در پاریس، پایتخت فرانسه، برگزار شد و نماینده اتاق بازرگانی تهران نیز که به دعوت از فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی (ICC-WCF) در این گردهمایی حضور یافته بود، گزارشی از آخرین دستاوردها و عملکرد اتاق تهران در حوزه صدور گواهی مبدا به اعضای این شورا ارائه کرد.
از زمان الحاق ایران به عنوان چهاردهمین کشور به زنجیره اعتبارسنجی صدور گواهی مبدا بین‌المللی در فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی در تیر ماه ۱۳۹۵ تا ماه اخیر، نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در جلسات دوره‌ای این شورا شرکت و ضمن کسب آگاهی از آخرین تغییر و تحولات در فرآیند صدور این سند تجاری، مشکلات اتاق تهران به عنوان مرجع صادرکننده سند و نیز اعضای آن را به عنوان صادرکنندگان کالا و خدمات با سازمان‌های مخاطب که عمدتاً گمرکات مقصد، بانک‌ها و ... هستند، مطرح و پیگیری کرده‌اند. وی ابراز امیدواری کرد که با امضای توافقنامه جدید با اتحادیه اوراسیا و پیوستن ایران به این پیمان اقتصادی، سطح مراودات تجاری با اعضای این پیمان افزایش پیدا کند.
نماینده اتاق بازرگانی تهران در این نشست، همچنین از عدم پذیرش گواهی‌های مبدا الکترونیکی اتاق از سوی گمرکات روسیه انتقاد کرد که پیتر بیشاپ، رییس شورا، خطاب به نماینده کشور روسیه، خواستار بررسی و پیگیری این مساله شد. در پایان نشست پاریس از تقویم جلسات آتی گواهی مبدا رونمایی شد که به موجب آن اعلام شد جلسه آینده شورای بین‌المللی گواهی مبدا در آوریل ۲۰۲۰ در دوحه قطر برگزار خواهد شد.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.