وزارت نیرو بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بدهی را تسویه کرد

وزارت نیرو بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بدهی را تسویه کرد

دوشنبه, دسامبر 9, 2019 - 14:04 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر نیرو با اشاره به ظرفیتی که در بودجه سال ۹۸ دیده شده، گفت: امسال بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های این وزارتخانه به بخش خصوصی تسویه شد.

به گزارش دیوان اقتصاد،«رضا اردکانیان» روز دوشنبه در حاشیه افتتاح سی و چهارمین کنفرانس بین المللی برق در محل پژوهشگاه نیرو و در جمع خبرنگاران، افزود: امسال با استفاده از ساز وکاری که در قانون بودجه ۹۸ دیده شده، توانستیم بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان از بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی را تسویه کنیم و بدین ترتیب فشار از روی بخش خصوصی و وزارت تا حدودی برداشته شد.
وی افزود: وزارت نیرو به بخش خصوصی بدهکار بود و از سوی دیگر بخش خصوصی به بانک‌ها و بیمه بدهی داشت و بانک‌ها هم به بانک مرکزی، که در یک تعامل چهار جانبه با سازو کاری که قانون پیش بینی کرده بود، این بدهی تسویه شد.
اردکانیان افزود:تسویه بدهی این فرصت را به بخش خصوصی داد تا توانست درطرح‌های جدید حضور یابد و وزارت نیرو نیز بخشی از بدهی خود را پرداخت کند و انتظار می رود مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه ۹۹ به این مسئله توجه داشته باشد.
وی ظرفیت نصب شده فعلی برق کشور را حدود ۸۳ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: پیشینه نشان می دهد که ۴۰ سال پیش فقط هفت یکهزار مگاوات ظرفیت نصب شده در کشور وجود داشت.
اردکانیان گفت: شروع فعالیت دولت یازدهم در سال ۹۲، ظرفیت نصب شده ۶۹ هزار مگاوات بود، بنابراین از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۲ هرسال به طور متوسط ۱۷۷ هزار مگاوات نیروگاه ساخته شده و از سال ۱۳۹۲ تاکنون هرسال به طور متوسط سالی دو هزار و ۲۱۵ مگاوات وارد مدار شده است.
وزیر نیرو اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد از سال ۱۳۹۲ تاکنون نسبت به سال‌های قبل بطور متوسط سالیانه حدود ۲۵ درصد افزایش تولید انجام شده است.
وی ابراز امیدواری کرد: تامین منابع موجب شود تا برنامه‌های پیش‌بینی شده تا تابستان ۱۴۰۰ به اجرا گذاشته شود و در پایان دولت بتواند ادعا کند نسبت به سال‌های پیش هرسال به طور متوسط ۳۸ درصد افزایش تولید به ثبت رسانده است.
اردکانیان گفت: لازمه تحقق این رشد خوب، مدیریت مصرف است که در غیر این صورت رشد تولید جوابگو نیست.
وی پیرامون ظرفیت‌های ایجاد شده در همکاری با کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، عراق و برخی دیگر کشورها گفت: امکان تبادل انرژی با این کشورها فراهم شده و برخی کشورها در بعضی مواقع نیاز به فروش برق و پاره ای از اوقات نیز نیاز به خرید دارند و این فرصتی برای صادرات برق کشورمان است که در پرتو مدیریت مصرف بوجود خواهد آمد.
وی بروز پدیده‌ای به نام فروپاشی سیستم برق و خاموشی غیربرنامه‌ریزی شده در گذشته را یادآور شد که در ماه‌های اخیر در برخی کشورها از جمله کانادا، انگلستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز بروز کردو گفت: اکنون ۱۶ سال است که برق کشور فروپاشی نداشته است .

وزیر نیرو افزود: امسال در ۹۹.۵ درصد ایام سال، فرکانس در بازه مثبت و منفی یک دهم هرتز نگه داشته شده که به معنای تامین برق پایدار است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.