کسری بودجه 99 بیش از 200 هزار میلیارد تومان است

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

کسری بودجه 99 بیش از 200 هزار میلیارد تومان است

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:‌ برآوردهای اولیه حاکی از وجود بیش از 200 هزار میلیارد تومان کسری در منابع لایحه بودجه است.
 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، غلامحسین شافعی در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به لایحه بودجه 99 گفت: در مورد این لایحه بودجه برای اولین مرتبه هیچ نظرخواهی در تدوین لایحه از بخش خصوصی نشده و ظاهرا نظرخواهی از مرکز پژوهش‌های مجلس هم انجام نشده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سند بودجه مهمترین ابزار دولت برای تحقق اهداف و سیاست‌گذاری اقتصادی و به طور کلی چشم انداز عملکرد یکساله دولت است و آثار آن بر متغیرهای اقتصادی و واحدهای اقتصادی روشن می‌شود.
شافعی گفت: سال پیش رو از لحاظ درآمدی برای دولت بسیار سخت است و تحریم‌ها و محدودیت‌های فروش نفت و نقل وانتقال ارز حاصل از فروش نفت شرایط بسیار ویژه‌ای را برای دولت به وجود می‌آورد.
استفاده 78 هزار میلیارد تومانی دولت از نفت در بودجه
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در بودجه 99 فرض شده یک میلیون بشکه نفت در روز به فروش برسد،‌گفت:‌ از این منظر و با در نظر گرفتن سهم 20درصدی صندوق توسعه ملی دولت مجموعا 78 هزار میلیارد از منابع نفتی استفاده خواهد کرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: این در حالی است که با توجه به میزان فروش نفت در سال گذشته پیش‌بینی می‌شود به طور میانگین صادرات نفت حدود 300 هزار بشکه در روز بیشتر نباشد لذا از این محل بودجه با 53 هزار میلیارد تومان کسری مواجه خواهد بود.
شافعی گفت: با فروش 300 هزار بشکه کل درآمد نفتی 5.7 میلیارد دلار خواهد بود لذا منابع کافی برای اختصاص به واردات کالاهای اساسی که 10 و نیم میلیارد دلار با نرخ ارز 4200 تومانی دولت در اختیار نخواهد داشت.
وی افزود:‌ پیش‌بینی می‌شود برای اجرای سیاست‌های حمایتی نیز حدود 58 هزار میلیارد تومان کسری وجود داشته باشد.
لایحه بودجه 200 هزار میلیارد تومان کسری دارد
رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:‌یکی از محل‌های تامین منابع دولت در لایحه مولدسازی است که رقم 49 هزار میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده که با توجه به عملکرد بسیار پایین ردیف‌های مشابه در سال‌های گذشته به نظر نمی‌رسد این ردیف عملکرد قابل توجهی داشته باشد.
شافعی گفت:‌ در مجموع برآوردهای اولیه حاکی از وجود بیش از 200 هزار میلیارد تومان کسری در منابع لایحه بودجه است.
تقویت تولید بهترین راه جبران کاهش درآمدهای نفتی است
شافعی با بیان اینکه در لایحه بودجه 99 رویکرد اصلاح نظام مالیاتی و ساماندهی آن است،‌گفت: بر اساس لایحه بودجه 99 میزان 75 هزار میلیارد تومان از محل اخذ مالیات قرار است تامین شود که بهتر است دولت مشخص کند این رقم قرار است از کجا تامین شود. آیا قرار است این میزان مالیات از واحدهای شناسنامه‌دار دریافت شود یا از محل فراهای مالیاتی یا حذف معافیت‌های مالیاتی؟ ما به عنوان نماینده بخش خصوصی یک پیام برای حاکمیت داریم که بهترین روش برای جبران درآمدهای نفت تقویت تولید و تقویت صادرات است.
وی افزود:‌اگر تولید ملی تقویت شده و فضای کسب و کار بهبود یابد هم اشتغال ایجاد می‌شود هم درآمدهای مالی دولت افزایش می‌یابد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:‌حدود 74 درصد بودجه کل کشور بر اساس لایحه بودجه 99 متعلق به شرکت‌های دولتی و مؤسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت است که نسبت به قانون بودجه سال جاری حدود 16 درصد افزایش یافته است.
شافعی اظهار داشت:‌بر این اساس دو سوم بودجه کشور در اختیار شرکت‌های دولتی است و این در حالی است که بسیاری شرکت‌های دولتی دارای راندمان پایین هستند اما هیچ گونه نظارتی بر آن انجام نمی‌شود.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.