پروژه سد رودبار نماد همکاری ایران و چین

وزیر نیرو خبر داد:

پروژه سد رودبار نماد همکاری ایران و چین

جمعه, سپتامبر 16, 2016 - 14:42 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر نیرو با بیان اینکه سد رودبار با همکاری دو کشور چین و ایران و با استفاده از اعتبار چین در حال انجام است، اظهار کرد: امید می‌رود در آینده شاهد توسعه همکاری این دو کشور با هم باشیم.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل ازایسنا، حمیدرضا چیت‌چیان در آیین آبگیری سد رودبار با تبریک اعیادی که در آنها قرار داریم اظهار کرد: یکی از سیاست‌های مهم وزارت نیرو و دولت جمهوری اسلامی ایران توجه به محیط زیست است.

چیت‌چیان افزود: امسال در اجلاس مهم پاریس با حضور همه کشورها به طور مشترک معاهده‌ای پذیرفته شد که نکته اصلی آن این است که همه کشورها در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مشارکت داشته باشند و یکی از مهمترین اقداماتی که در این معاهده پیش‌بینی شده است استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

وزیر نیرو ادامه داد: در این معاهده ایران متعهد شده ۴ درصد نسبت به روند گذشته انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد که یکی از اقداماتی است که باید انجام دهد این است که تا سال ۲۰۳۰، ۷۵۰۰مگاوات از نیروگاه‌هایی که ساخته شده به نیروگاه‌های تجدیدپذیر اختصاص یابد.

وی اظهار کرد: یکی از موارد و منابع انرژی‌های نو عبارت از است از انرژی آبی که تا کنون ایران توانسته ۱۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه آبی احداث کند و این از مجموع ۷۵ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاهی است که در ایران داریم.

چیت‌چیان گفت: یکی از نیروگاه‌هایی که در مراحل شروع به کار آن هستیم رودبار لرستان است که دارای دو واحد ۲۲۵ مگاواتی بوده و تا تیرماه سال آینده در مدار قرار می‌گیرد.

 وزیر نیرو ادامه داد: وزارت نیرو برنامه‌ بسیار گسترده‌ای در راستای بهره‌گیری از منابع آبی، خورشیدی، بادی، زمین‌گرمایی و زیست‌توسعه دارد تا بتواند به تعهد خود عمل کند.

وی بیان کرد: انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق سوخت‌های فسیلی برای تولید برق ایجاد می‌شود که اثرات نگران کننده‌ای برای دنیا ایجاد کرده است، همچنین در کشور نیز یکی از این اثرات خشکسالی ۱۵ ساله متوالی در ایران است.

چیت‌چیان اظهار کرد: اقدام جهانی برای کاهش گازهای کربن و گلخانه‌ای این است که روند تولید از طریق سوخت‌های فسیلی کاهش و کنترل شود.

وزیر نیرو افزود: در کشور به دنبال اقداماتی در راستای مدیریت مصارف آب هستیم تا بتوانیم خود را با شرایطی که وجود دارد تطبیق دهیم و این وضعیت خشکسالی آینده ما را تحت تاثیر قرار ندهد و دستیابی به این هدف بزرگ، بین‌المللی و ملی است.

وی ادامه داد: یکی از شرکت‌های توانمند چینی CGCC توانسته در احداث سد و نیروگاه رودبار همکاری داشته باشد همچنین در عین حال متعهد به تأمین ۸۵ درصد هزینه مالی بوده است که این کارها ارزشمند است و چنانچه با تکیه برمنابع مالی داخلی می‌خواستیم انجام دهیم شاید تا دو سه دهه به طول می‌انجامید اما در سایه ارتباطاتی که بین این دو کشور وجود دارد باعث شده برای این کار علاوه بر کشور چین از سایر خدمات کشورها و منابع مالی آنان استفاده کنیم تا برنامه‌های توسعه‌ای را به جای ۳۰ در یک پروسه ۵ تا ۱۰ ساله به انجام برسانیم.

چیت‌چیان گفت: با همکاری این شرکت چینی علاوه بر پروژه رودبار سد چمشیر کهکیلویه و بویراحمد در حال انجام است.

وزیر نیرو تصریح کرد: با به کار گرفتن تمام توانمندی‌های داخلی و با برنامه‌ریزی‌های دقیق در رابطه با مسأله مدیریت منابع آب و با استفاده از زمینه‌ها و ظرفیت‌هایی که در زمینه بین‌المللی وجود دارد تلاش می‌کنیم راه توسعه و پیشرفت ملت ایران را هموار کنیم و با تکیه بر نیروی مردمی و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی بتوانیم به اهداف خود برسیم.

وی اظهار کرد: استفاده از منابع داخلی مغایرتی با استفاده از منابع خارجی ندارد و چنانچه امکانات خارجی برای ما فراهم نباشد هیچ‌وقت راه توسعه داخلی ما متوقف نمی‌شود اما اگر از امکانات خارجی استفاده کنیم زودتر به نتیجه می‌رسیم و این مسیر مورد تایید و تصریح مقام معظم رهبری است.

وزیر نیرو اضافه کرد: امید می‌رود تا خرداد ماه آینده اولین واحد نیروگاه سد رودبار وارد مدار شود و بتوانیم از ظرفیت نیروگاه تا تابستان آینده بهره ببریم. این کار با تلاش کارکنان این طرح و تمرکز آنان به نتیجه خواهد رسید.

وی بیان کرد: شرکت مدیریت منابع آب‌نیرو، شرکت هُرا، قرارگاه خاتم‌الانبیاء که از اجزای قرارگاه خاتم‌الانبیاء هستند در این سد تلاش فراوان داشتند که نیاز است در آستانه هفته دفاع مقدس به صورت ویژه از آنان تقدیر شود. در زمان جنگ مردان رزم بودند و امروز در جهت سازندگی و پیشرفت کشور از هیچ کوششی فروگذار نیستند.

وزیر نیرو بیان کرد: با حضور معاون رئیس جمهور تاکنون سه سد مروک، ایوشان و حوضیان افتتاح شد و این چهارمین سدی است که آبگیری آن انجام شده و به زودی نیز بهره‌برداری از سد نیروگاه به سامان خواهد رسید. همچنین سد کمندان در حال اجراست که نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

چیت‌چیان از ساخته شدن سد عظیمی در لرستان خبر داد و گفت: مقدمات راه‌سازی نیروگاه سد ۷۵۰ مگاواتی بختیاری انجام خواهد شد و غیر از این نیروگاه اصلی ۳ نیروگاه دیگر نیز با ۷۵۰ مگاوات تولید برق به انجام خواهد رسید و این دو پروژه مهم با ۷۵۰ مگاوات تولید برق در جهت سیاست استفاده بیشتر از منابع تجدیدپذیر است.

وزیر نیرو افزود: علاوه بر این پروژه‌ها نیروگاه خرم‌آباد نیز که به دلیل مشکلات اعتباری متوقف شده بود با حل موانع مالی آن از طریق صندوق توسعه ملی به سرعت به دست کارشناسان داخلی انجام خواهد شد که تجهیزات این نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی داخلی بوده و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به انجام خواهد رسید.

وی گفت: نیروگاه دیگری با عنوان تولید برق حرارتی به وسیله دولت که از پیشرفته‌ترین تکنولوژی دنیاست اجرا خواهد شد و با مجموعه کارهای انجام شده لرستان به قطب تولید برق کشور تبدیل شده است.

رضازاده هم در آئین آبگیری سد رودبار با بیان اینکه این سد یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی است و از طرفی اولین پروژه‌ای بوده که با همکاری‌های تعریف شده بین ایران و چین از خط اعتباری چین استفاده شده و سمبل همکاری بین این دو کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: سال‌های پیشرفت این پروژه در برهه‌هایی بود که در تحریم قرار داشتیم و ملت ایران ثابت کردند در مقابل تحریم‌ها تسلیم نمی‌شوند و همچنان به توسعه کشور ادامه خواهند داد.

وی افزود: چنانچه آبگیری سد رودبار در زمان خودش انجام نمی‌شد باید حداقل یک سال به عقب می‌افتاد چراکه آورده رودخانه یک میلیارد مترمکعب بوده در حالی که حجم مخزن این سد ۲۲۸ میلیون مترمکعب بوده است.

رضازاده اضافه کرد: در کنار این سد، نیروگاه ۴۵۰ مگاواتی راه‌اندازی خواهد شد که علاوه بر توسعه گردشگری در منطقه در تولید برق و اشتغالزایی موثر خواهد بود.

 رئیس هیأت تامین آب ایران بیان کرد: پروژه قمرود از طریق سرشاخه‌های آبی در الیگودرز تامین شده است اما از این پروژه تنها ۱۸۰ میلیون مترمکعب از آب شهر قم تامین شده است.

لی یو -  نماینده شرکت CGCC - هم گفت: پروژه سد رودبار منجر به تحول اقتصادی مناطق اطراف و  ایجاد ۱۰۰۰ فرصت شغلی شده است. در آیین آبگیری سد رودبار با بیان اینکه امروز مفتخرم به نمایندگی این شرکت شاهد تحقق موفقیت‌آمیز برنامه‌های سد رودبار پروژه خاکبرداری برداری شماره ۲ باشیم، اظهار کرد: لازم میبینم از همه پرسنل و کارمندان سایت که ما را مورد توجه قرار داده‌اند و شرکت ما را حمایت کرده‌اند تشکر کنم.

وی بیان کرد: پروژه سد رودبار دومین پروژه این شرکت است که در ایران انجام می‌شود.

لی یو اضافه کرد: بعد از برقراری فاینانس پروژه سد رودبار این شرکت تمام تلاش خود را معطوف پروژه کرد و به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها وقت را غنیمت شمرد؛ این پروژه‌ها نه تنها برای دولت ایران سوددهی و بازدهی داشته بلکه منجر به تحول اقتصادی در مناطق اطراف پروژه و  ایجاد هزار فرصت شغلی شده است.

نماینده شرکت CGCC ادامه داد: این مهم در روند برنامه‌های اقتصادی ایران تاثیرگذار خواهد بود. همچنین این شرکت در حین اجرای این پروژه مبادرت به ساخت پل‌ها و مدارس در منطقه کرده که منجر به همبستگی بین آنان و مردم شده است.

وی گفت: همراه با ارتقاء و ایجاد ارتباط صمیمانه بین دو کشور چین و ایران اطمینان دارم که بتوانیم پروژه آب نورآباد و بهشت‌آباد را به راحتی کلید بزنیم.

لی یو اظهار کرد: از دولت ایران، وزارت نیرو و استانداری لرستان تشکر می‌کنم و امروز شاهد نتایج پرباری بودیم و آرزوی پیشرفت برای همگان را دارم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.