کمک اوراق گام در کاهش هزینه تامین مالی بنگاه‌ها

کمک اوراق گام در کاهش هزینه تامین مالی بنگاه‌ها

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نیاز بنگاه‌ها به سرمایه در گردش، انتشار اوراق گام از سوی بانک‌ها را گامی در جهت رونق تولید و کاهش هزینه تامین مالی بنگاه‌ها دانست.
 

به گزارش دیوان اقتصاد،عباس آرگون در گفتگو با ایبِنا درباره انتشار اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) اظهار داشت: در دو سال اخیر شاهد جهش نرخ ارز بودیم که این موضوع باعث افزایش شدید بنگاه‌ها به نقدینگی و سرمایه در گردش شده است.
وی با بیان اینکه هزینه تامین مالی برای بنگاه‌ها نیز تا حدودی بالاتر رفته است، افزود: برای درک بهتر نیاز بنگاه‌ها باید توجه داشته باشیم که اگر مثلا بنگاهی با نرخ ارز ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی قصد تامین ۱۰۰ واحد کالا را داشت به ۱۰۰ تومان نیاز داشت، اما نرخ دلار امروز به ۱۳ هزار تومان رسیده و بنابراین اگر قصد تامین ۱۰۰ واحد کالا را داشته باشد، دستکم به ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان نیاز خواهد داشت.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تصریح کرد: در شرایطی قرار داریم که علاوه بر تحریم و محدودیت‌های خارجی، هزینه تامین مالی نیز برای بنگاه‌ها افزایش یافته و همزمان مالیات‌ها افزایش یافته و رکود باعث کاهش سوددهی بنگاه‌ها شده است. تمامی این عوامل موجب خروج بسیاری از فعالیت‌های تولیدی از صرفه و توجیه اقتصادی شده است.
آرگون خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی صنایع یا از تکنولوژی برخوردار نیستیم یا با محدودیت در ورود آن از خارج از کشور مواجهیم و از سوی دیگر مواد اولیه گران به دست ما می‌رسد و در نقل و انتقال پول هم مشکل داریم.
وی گفت: در شرایط کنونی، انتشار اوراق گام و تامین مالی بنگاه‌ها از طریق اعتبار بانک‌ها می‌تواند هزینه تامین مالی برای بنگاه‌ها را کاهش دهد. نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران همچنین در خصوص تامین ۸۰ هزار میلیارد تومان برای دولت از طریق انتشار اوراق در بودجه سال ۹۹ اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که انتشار اوراق در بازار سرمایه، درآمد نیست بلکه آینده فروشی است، در حالی که دولت باید به سمت درآمدهای پایدار و مولد حرکت کند.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.