فعالیت مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران با دستور شافعی متوقف شد

فعالیت مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران با دستور شافعی متوقف شد

سه‌شنبه, دسامبر 24, 2019 - 15:57 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان و بعد از اینکه فعالیت مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران توسط سازمان بازرسی کل کشور غیرقانونی دانسته شد، فعالیت این مرکز را متوقف کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، در مورخ 29 آبان 1398 سازمان بورس و اوراق بهادار طی اطلاعیه‌ای از «ممنوعیت هر گونه فعالیت رتبه‌بندی توسط اشخاص، بدون اخذ مجوز از این سازمان» به اشخاصی که به هر نحو در حال انجام فعالیت رتبه‌بندی هستند یا قصد انجام فعالیت رتبه‌بندی را دارند خبر داد.
در این اطلاعیه آمده است به استناد بند 21 ماده یک قانون بازار اوراق بهادار، مؤسسات رتبه‌بندی از مصادیق نهادهای مالی هستند و طبق ماده 28 همین قانون، تأسیس آنها منوط به ثبت و فعالیت تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است.
گفتنی است در مورخ 98.7.13 نیز سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای به فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده بود اقدامات اتاق بازرگانی در تشکیل «مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق ایران» که منجر به صدور مجوز تحت عنوان مؤسسه رتبه‌بندی به 16 شرکت شده را غیرقانونی به استناد ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، مصداق کلاهبرداری ذیل عنوان مجرمانه «تسهیل مال از طریق فریب مردم به اختیارات واهی و امیدواری به امور غیرواقع» دانسته و از تکرار تجربه فاجعه‌بار مؤسسات اعتباری غیرمجاز در حوزه نهادهای پولی ابراز نگرانی کرده بود.
پیرو این مکاتبات غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورخ 98.9.16 در نامه‌ای به سازمان بورس ضمن یادآوری موادی از قوانین کشور که مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران را به عنوان متولی رتبه‌بندی فعالان اقتصادی به رسمیت شناخته اعلام کرد: نیت قانون‌گذار از مأموریت مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق ایران، رتبه‌بندی شرکتی بوده که با درجه‌بندی اعتباری شرکت‌های موردنظر سازمان بورس تفاوت بنیادین دارد.
در مورخ 1398.9.14 معاون نظارت و بازرسی امور اقتصادی به غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران نامه‌ای نوشت و براساس آن اعلام شد که مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران به عنوان یک موسسه غیرتجاری، دارای شخصیت حقوقی مستقل از اتاق بازرگانی ایران است و این مرکز طبق قانون بازار اوراق بهادار از ابتدا نیازمند اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار بوده است ، ضمن اینکه تاکنون اختیاری به اتاق بازرگانی برای صدور محوز تحت عنوان موسه رتبه‌بندی داده نشده است. لذا با توجه به طرح شکایت سازمان بورس از مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران در دادسرای ویژه اقتصادی از اتاق بازرگانی ایران خواسته شده تا صدور حکم نهایی از فعالیت مرکز رتبه‌بندی اتاق بازرگانی ایران جلوگیری شود.
گفتنی است در نهایت پیرو مکاتبات فوق ، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی با ارسال نامه‌ای به درویشیان ریاست سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد اتاق ایران استنباط متفاوتی در باره قوانین موجود در حوزه رتبه‌داری اما به دلیل احترام به مراجع نظارتی، فعلا فعالیت مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران متوقف می‌شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.