فشار بخش خصوصی ایتالیا برای راه‌اندازی کانال مالی با ایران

فشار بخش خصوصی ایتالیا برای راه‌اندازی کانال مالی با ایران

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا گفت: فشارهای بسیار زیادی از سوی بخش خصوصی ایتالیا به دولت وارد می‌شود تا با راه اندازی یک کانال مالی، ارتباط اقتصادی دو کشور افزایش یابد. شرایط اقتصادی دولت ایتالیا نیز به گونه‌ای است که نمی‌تواند از بازار پرکشش و جذاب ایران چشم‌پوشی کند.
 

به گزارش دیوان اقتصاد، لیدا شهابی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد رابطه اقتصادی ایران و ایتالیا گفت: قبل از خروج آمریکا از برجام، ایتالیا اولین شریک تجاری ما در اتحادیه اروپا بود و بسیاری از زیرساخت‌های صنایع ایران توسط ایتالیایی‌ها ساخته شده است. به دلیل همکاری با شرکت نفتی اِنی (ENI) بیشترین فروش نفت را به این کشور داشتیم و همین موضوع باعث شد تا در آمار مربوط به صادرات ایران به ایتالیا، نفت بیشترین نقش را داشته باشد. اما این شرکت نفتی جزو اولین شرکت‌هایی بود که پس از آغاز تحریم‌ها با وجود آنکه شامل معافیت‌های آمریکا بود ایران را ترک کرد، البته چون زیرساخت‌های نفتی ایتالیایی هم با توجه به نفت ایران طراحی شده بود خروج ENI زیان بزرگی متوجه این شرکت‌ها کرد.
وی ادامه داد: همچنین دولت پیشین ایتالیا یک کابینه دست راستی بود که از طرفداران دونالد ترامپ به شمار می‌رفت، به همین دلیل علاقه‌ای به ارتباط با ما نداشتند و در مقابل آن گارد گرفته بود، اما کابینه جدید میانه‌رو است و امیدواریم روابط دو کشور افزایش یابد.
دبیرکل اتاق مشترک ایران و ایتالیا تصریح کرد‌: میزان مبادلات اقتصادی دو کشور در سال ۲۰۱۸ به ۵.۱ میلیارد یورو رسیده بود که ۳.۷ میلیارد آن شامل نفت و ۱.۴ میلیارد آن مبادلات غیرنفتی بود اما این میزان در سال ۲۰۱۹ به ۶۸۰ میلیون یورو رسید که رقم بسیار پایینی است. در حال حاضر عمده صادرات ما شامل فولاد، آهن، سالامبور، خشکبار، میوه و مس است و در مقابل واردات ما بیشتر ماشین‌آلات، تجهیزات مربوط به برش سنگین، اتومبیل، صنایع نساجی، تجهیزات چشم پزشکی و دارو است.
شهابی با اشاره به مشکلات بانکی بازرگانان در اثر تحریم‌های اقتصادی گفت: برخی از بانک‌های ایتالیایی مانند پوپولاره (POPOLARE) به صورت موردی با ایرانیان کار می‌کنند و با مشتریان قدیمی که اعتبارشان برای بانک مشخص است همکاری خود را ادامه می‌دهند، اما اینکه حساب جدیدی برای مشتریان ایرانی باز کنند، اصلاً امکان آن وجود ندارد.
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا با بیان اینکه بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد ایتالیا بسیار مهم هستند، گفت: ۹۰ درصد آنها بنگاه‌های هستند که زیر ۱۰ نفر کارمند دارند و هیچ رابطه با آمریکا نداشته و بنابراین هراسی از آن نیز ندارند. این شرکت‌ها برای برقراری رابطه اقتصادی با ایران اظهار علاقه‌مندی می‌کنند چون پتانسیل و کشش بازار ایران را می‌بینند و حاضر به چشم‌پوشی از این بازار نیستند، بنابراین مسئولان هر دو کشور باید ساز و کارهای گسترش همکاری را فراهم کنند و بعنوان کاتالیزور عمل کنند. از همین روی اتاق ایران و ایتالیا نهایت تلاش خود را جهت حل مشکلات بازرگانان ایرانی از طریق مذاکره و مشاوره با طرف‌های ایتالیایی و تسهیل روابط تجاری دو کشور بکار می‌گیرد.
وی در مورد احتمال پیوستن ایتالیا به اینستکس گفت: ما امیدواریم که این کشور نیز به اینستکس بپیوندد چون دولت ایتالیا عوض شده و به این مسئله تمایل وجود دارد. همچنین فشارهای بسیار زیادی از سوی بخش خصوصی به دولت وارد می‌شود تا با راه اندازی یک کانال مالی، ارتباط اقتصادی دو کشور افزایش یابد. شرایط اقتصادی دولت ایتالیا نیز به گونه‌ای است که نمی‌تواند از بازار پرکشش و جذاب ایران چشم‌پوشی کند. بنابراین امیدواریم این کانال مالی راه‌اندازی و ایتالیا نیز به آن بپیوندد.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.