نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان کاهش یافت 

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان کاهش یافت 

یک‌شنبه, ژانویه 5, 2020 - 10:21 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در پاییز امسال کاهش یافت اما سهم این گروه از کل جمعیت بیکار کشور با افزایش مواجه بوده است.
 

به گزارش دوان اقتصاد به نقل از مهر، مرکز آمار ایران روز گذشته نتایج آمارگیری نیروی کار در پاییز ۹۸ را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۱۰.۶ درصد از جمعیت فعال، بوده‌اند. روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۱.۲ درصد کاهش داشته است.
بررسی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی نیز نشان می‌دهد، ۱۷.۴ درصد از جمعیت فعال فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار بوده‌اند. این نرخ همچنان در بین زنان بیش از مردان است به طوری که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان گروه مردان ۱۲.۶ درصد و در گروه بانوان نیز ۲۷.۳ درصد است. البته نرخ بیکاری فارغ التحصیلان هم در گروه مردان و هم در گروه زنان در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته کاهش داشته است.
در حال حاضر یک میلیون و ۲۵۲ هزار و ۳۰۷ نفر جمعیت فارغ التحصیل کشور است که ۶۰۹ هزار و ۵۹۸ نفر از این جمعیت را مردان و ۶۴۲ هزار و ۷۱۱ نفر را زنان به خود اختصاص می‌دهند.
اما در پاییز ۱۳۹۸ سهم «جمعیت بیکار فارغ التحصیل از کل بیکاران» افزایش یافته است؛ ضمن اینکه این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی نیز بالاتر است.
بررسی سهم جمعیت بیکار تحصیلکرده از مجموع جمعیت بیکار کشور حاکی از آن است که، ۴۳.۳ درصد بیکاران کشور، در گروه فارغ التحصیلان آموزش عالی قرار دارند که این سهم در پاییز سال گذشته ۴۰.۷ درصد بود. به عبارتی سهم جمعیت بیکار تحصیلکرده از کل بیکاران کشور در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته ۲.۶ درصد رشد داشته است.
البته سهم «جمعیت شاغل فارغ التحصیل از کل شاغلان» نیز با رشد مواجه بوده به طوریکه این سهم با ۰.۵ درصد افزایش داشته است اما نسبت رشد جمعیت بیکار فارغ التحصیل همچنان طی سال‌های گذشته بیش از رشد جمعیت شاغل فارغ التحصیل است.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.