سیستان و بلوچستان از امکان صادرات انرژی برخوردار می‌شود

سیستان و بلوچستان از امکان صادرات انرژی برخوردار می‌شود

چهارشنبه, ژانویه 15, 2020 - 10:24 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر نیرو با اشاره به اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در سیستان و بلوچستان گفت: این استان به‌زودی از حیث تولید انرژی و جوابگویی به نیازهای آتی در بخش‌های مختلف به‌ویژه صنعت نه تنها خودکفا خواهد شد بلکه امکان صادرات هم خواهد داشت.
 

به‌گزارش دیوان اقتصاد به نقل از از وزارت نیرو، "رضا اردکانیان"در جلسه شورای اداری شهرستان چابهار که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به روابط خوب برقرار شده با کشورهای همسایه از جمله فدراسیون روسیه افزود: آینده روشنی در انتظار سیستان و بلوچستان است و منابع انسانی این استان از مهمترین مزیت‌های آن به‌شمار می‌رود.
وزیر نیرو همچنین با اشاره به دستاورد دولت کنونی، دولت‌های گذشته و پیشرفت‌های حاصل شده گفت: یکی از اولویت‌های ما تثبیت جمعیت در مناطق مرزی است؛ مرزداران ما باید بیش از هر گروه جمعیتی دیگر برای ماندن در سرزمین خود انگیزه داشته باشند.
وی اضافه کرد: در این مناطق، ایجاد زیرساخت‌هایی مانند آب و برق نقش مهمی دارد که دولت‌ها به‌ویژه دولت حاضر در این زمینه توجه جدی داشتند و با تاکیدهای نمایندگان مجلس در سال‌های اخیر و اجازه‌های خوبی که از مقام معظم رهبری در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در این زمینه دریافت شده، دستاوردهایی در سطح جهانی به‌دست آمد.
۱۱درصد اعتبارات آبرسانی روستایی کشور در سیستان و بلوچستان هزینه می‌شود
اردکانیان ادامه داد: سطح خدماتی که دولت‌ها در چهار دهه توفیق داشتند به مردم ارائه دهند بسیار بالا بوده است و حدود ۱۱درصد از کل اعتبارات ملی که در اختیار ما برای آبرسانی روستایی بوده در استان استان سیستان و بلوچستان هزینه شده است و امید می‌رود مجتمع‌های جدید آبرسانی روستایی هم با اعتبارات بودجه ۹۹ و صندوق توسعه ملی به بهره‌برداری برسند.
وزیر نیرو در ادامه بر ضرورت سرمایه‌گذاری در احداث مخازن به‌عنوان یکی از روش‌های کاهش خسارات مادی ناشی از سیلاب‌ها تاکید کرد و گفت: موضوع خالی کردن یا نکردن مخزن موضوع ساده‌ای نیست و باید در محافل علمی به آن پرداخت‌.
وزیر نیرو همچنین با اشاره به شرایط اقلیمی سال‌های اخیر در کشور اظهار داشت: یکی از احتمال‌ها این است که کشور دچار یک نوع رادیکالیسم آب و هوایی شده و بحث تغییر اقلیم برای ما اینگونه تعریف می‌شود که ما از سال‌های نسبتا متعادل در شرایط آب و هوایی فاصله گرفته‌ایم و ممکن است سال‌های شدیدا خشک و شدیدا تر داشته باشیم. همانگونه که سال آبی 97-96 خشک‌ترین سال در نیم قرن اخیر بود و بلافاصله سال آبی بعد آن، یکی از تر ترین سال‌ها در این مدت بود.
اردکانیان گفت: وقوع این دو پدیده حدی پشت سر هم اتفاق بسیار کم نظیری است که پیشرفته ترین تجهیزات و کشورها در علم آب و هواشناسی قادر به پیش‌بینی آن نیستند.
وی به بارش‌های اخیر اشاره و یادآوری کرد: در سیلاب فروردین ماه با تجربه سیل بهمن و اسفند ماقبل آن، مقداری محافظه کاری کمتری در پیش‌بینی‌ها داشتیم و سعی کردیم اعتماد بیشتری به مدل‌های ریاضی داشته باشیم که شرایط را کمی بحرانی‌تر نشان می‌داد.
وی افزود: هفته گذشته هشدارهای هواشناسی راجع به بارش‌های جنوب شرق کشور به ما و مقامات استان سیستان و بلوچستان ابلاغ شد، اما اتفاقی که افتاد بیش از دو برابر همان پیش‌بینی بود. به این معنا که بارش امسال در استان از اول مهر تاکنون به‌ویژه در روزهای اخیر تا ۴۵ برابر بارش‌های سال قبل بود.
پذیرش شرایط حدی آب و هوایی باید وارد بدنه مدیریتی کشور شود
اردکانیان با تاکید بر اینکه باید با اقتضائات چنین شرایطی که سازمان مدیریت بحران هم کفایت نمی‌کند، زندگی کرد، گفت: نه این که شرایط همواره حدی داشته باشیم اما پذیرش شرایط حدی باید وارد زندگی ما شود.
وزیر نیرو تاکید کرد: این شرایط باید وارد بدنه مدیریتی کشور شود، باید کاری کرد که بعد از این پذیرش، شرایط سیلاب توام با منافع باشد و خسارات به صفر یا حداقل برسد.
وی گفت: حرکت‌های خوبی شده است و این که در سیل اخیر تلفات انسانی نداشتیم دستاورد بسیار بزرگی است که مراقبت و محافظه کاری لازم وجود داشت و باید برای کاهش خسارات مادی آن هم تلاش کرد.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.