طرح تحول بانکداری نیازمند اصلاح است

طرح تحول بانکداری نیازمند اصلاح است

رییس اسبق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران معتقد است: طرح تحول بانکداری که اکنون در مجلس شورای اسلامی قرار دارد، بدلیل وجود مشکلاتی، نیازمند اصلاح است.

به گزارش دیوان اقتصاد،«طهماسب مظاهری» روز دوشنبه در نشست شکل دهی آینده سیاستگذاری پولی و مالی با اشاره به قانون تحول نظام بانکی گفت: طرح تحول نظام بانکی نیازمند بازنگری است تا مشکلات بانک‌ها رفع و نظام بانکی اصلاح شود.
وی افزود: آنچه که امروز به عنوان طرح تحول قانون بانکداری در مجلس در نظر گرفته و بخش اول آن به تصویب رسیده، نمی‌تواند مشکلات اصلی نظام بانکی را رفع کند و آخرین ضربه را نیز به نظام بانکی وارد می‌کند و موانعی جدید را پیش رو قرار می‌دهد.
تضاد قوانین بانکداری در کشور
مظاهری با بیان اینکه قوانین بانکداری در کشور متضاد است، افزود: در نظام بانکی ایران سه قانون مادر داریم که در بسیاری موارد با یکدیگر تضاد دارند و آنچه که اکنون در حال تصویب قرار دارد، جایگزین این سه قانون می شود که بر خلاف رویه‌های جهانی است .
وی تصریح کرد: تدوین قانون مادر بانکداری باید بوسیله بدنه کارشناسی، بررسی مشکلات انجام شود، این در حالی است که این طرح توسط تعداد محدودی از نمایندگان مجلس که الزاما دانش بانکی ندارند، تدوین و منتشر شده است.
رییس اسبق بانک مرکزی ضمن یادآوری مشکلات شبکه بانکی گفت: سود فعالیت های بانکی به منزله سختی‌های این بخش محسوب می شود و در طرح جدید نه تنها حل نشده، بلکه مخدوش شده و باید این مسئله تعیین تکلیف شود.
مظاهری خاطر نشان کرد: ترکیب اعضای حاضر در شورای پول و اعتبار باید به نحوی تغییر کند تا اعضای آن افرادی باشند که علم اقتصاد و بانکی را داشته باشند و کار و دغدغه آنها در بیست و چهار ساعت و هفت روز هفته تقویت نظام بانکی باشد؛ بر همین اساس افراد حاضر در این شورا نباید به عنوان نماینده یک قشر خاص باشند.
ضرورت ساماند دهی سیاست های ارزی
وی ضمن تاکید بر ضرورت نظارت بانک مرکزی در بخش ارزی، افزود: بانک مرکزی باید در سیاست‌های ارزی کشور ورود کند و وضعیت را سامان‌دهی کند. وی خاطر نشان کرد: تعیین تکلیف قرض الحسنه و بانکداری بدون ربا از اهمیت بالایی برخوردار است که نیاز است تا بانک مرکزی توجه لازم را داشته باشد.

مظاهری در پایان خاطرنشان کرد: امروزدر شرایطی واقع شده ایم که بانک‌ها و مشتریان در رنج و سختی قرار دارند و ترازنامه بانک‌ها مشکلاتی دارد و مشتریان برای خدماتی مانند تسهیلات تکلیف خود را نمی‌دانند و مشکل دارند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.