تدابیر کمیته امداد برای حل مشکل ضمانت بانکی مددجویان

تدابیر کمیته امداد برای حل مشکل ضمانت بانکی مددجویان

دوشنبه, ژانویه 27, 2020 - 13:09 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) از ایجاد ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با استفاده از ۳۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تا پایان دی‌ماه برای مددجویان این نهاد خبر داد.
 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایسنا، حجت‌الله عبدالملکی در نشست خبری خود با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه کمیته امداد برای رفع فقر و توانمندسازی محرومین ایجاد اشتغال برای آن‌ها است، افزود: مجموع درآمد طرح‌های اشتغال جاری تحت نظارت کمیته امداد در سال ۹۷، ۵۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که مجموع مستمری، یارانه و کمک معیشت پرداختی به دو میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار ایرانی ۵۹۰۰ میلیارد تومان بوده که مجموع درآمدهای طرح‌های اشتغال حدودا معادل مستمری پرداختی در کمیته امداد بوده است.
وی با بیان اینکه طرح‌های اشتغال کمیته امداد بین سه تا پنج سال تحت نظارت این نهاد قرار دارند، اظهار کرد: آمار و اطلاعات این طرح‌ها مرتبا از سوی مددجویان دریافت می‌شود و سپس طرح‌های موفق از حوزه کمیته امداد خارج می‌شوند و امداد حتی دیگر از درآمد آن‌ها اطلاع ندارد.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) با توجه به اینکه کمیته امداد در حوزه اشتغال بسیار جدی عمل می‌کند، اظهار کرد: در سال ۹۸ براساس برنامه‌ریزی‌ که انجام دادیم می‌بایست ۱۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم. این در حالی است که این تعداد شغل براساس برنامه پنج ساله ششم کشور باید تنها ۷۰ هزار فرصت شغلی باشد، با این حال کمیته امداد برنامه‌ریزی خود را بیش از تکلیف برنامه ششم توسعه انجام داده است.
عبدالملکی با بیان اینکه تا پایان دی‌ماه امسال ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی اجرا شده است، تصریح کرد: ۱۱۳ هزار مورد از این تعداد از طریق اجرای این طرح‌ها و ۱۵ هزار و ۵۰۰ مورد نیز از طریق کاریابی بوده است.
به گفته وی تا دو سال گذشته آمار مربوط به کاریابی، مشاغل بدون بیمه را نیز دربرمی‌گرفت اما از سال گذشته فقط کاریابی‌های منجر به بیمه شدن مددجویان در این آمار لحاظ شده است.
معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه در ۱۰ ماه نخست امسال برای ۱۲۸ هزار فرصت شغلی مذکور ۳۳۰۰  میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: میانگین سرمایه مورد نیاز برای هر شغل حدود ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است.
عبدالملکی در خصوص امکان اجرا شدن برنامه‌ریزی کمیته امداد برای دستیابی به ۱۷۰ هزار فرصت شغلی تا پایان امسال نیز توضیح داد: بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان پرونده آماده در شبکه بانکی کشور موجود داریم که شامل ۱۰۰ هزار فرصت شغلی هستند. اگر شبکه بانکی براساس قانون بودجه سال ۹۸، بند ب تبصره ۱۶ و قانون اشتغال پایدار روستاییان و عشایر به تعهدات خود عمل کند ۵۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب کمیته امداد باید از سوی شبکه بانکی در این خصوص پرداخت شود. در حال حاضر صندوق امداد ولایت صددرصد سهم خود را پرداخت کرده اما شبکه بانکی تا الان تنها ۲۹۰۰ میلیارد تومان از مجموع تسهیلات تبصره ۱۶ و قانون اشتغال پایدار را پرداخت کرده و ۲۵۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات باقی مانده است؛ در صورتی که شبکه بانکی به تعهداتش عمل کند آمار اشتغال کمیته امداد حتی از هدف‌گذاری نیز بیشتر می‌شود.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره)  با بیان اینکه یکی از مسائل کمیته امداد در حوزه اشتغال تأمین تضامین بانکی است، اظهار کرد: اقشار تحت پوشش کمیته امداد از نظر اقتصادی اقشار ضعیفی هستند و شبکه بانکی هم براساس مصوبات و دستورالعمل‌هایش تضامینی را در نظر می‌گیرد. برای تسهیل این تضامین کمیته امداد در مذاکرات با شبکه بانکی و بانک مرکزی نهایت چانه‌زنی را انجام می‌دهد تا موضوع تضامین را تسهیل کند. به این ترتیب در شرایط عادی که برای دریافت تسهیلات بین سه تا چهار ضامن نیاز است، تعداد تضامین مورد نیاز مددجویان به دو ضامن کاهش یافته است. با این حال معتقدیم همچنان باید بانک‌ها به مددجویان در این خصوص کمک کنند چرا که نرخ عدم بازگشت تسهیلات بانکی مددجویان کمیته امداد کمتر از یک درصد است.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل این موضوع مسئله نظارت کمیته امداد در اجرای طرح‌ها و دیگری اخلاق‌مداری مددجویان تحت پوشش است، تصریح کرد: برخلاف بزرگ‌شده‌های نظام سرمایه‌داری در کشور که میلیاردها تومان وام می‌گیرند و از اول اقساط خود را پرداخت نمی‌کنند اگرچه افراد دارا و توانمندی هستند اما قلدرمآبانه رفتار می‌کنند، مددجویان نسبت به پرداخت اقساط خود بسیار متعهدانه عمل می‌کنند.
عبدالملکی در ادامه به ابتکار دیگری از کمیته امداد برای حل مشکل تضامین بانکی اشاره کرد و گفت: به موازات اقدامات کمیته امداد حسابی به عنوان «حساب ضمانت تسهیلات در صندوق امداد ولایت»‌ ایجاد شد که در فاز اول فقط برای زنان سرپرست خانوار ضمانت‌نامه صادر می‌کند. برای استان‌های مختلف پرداخت این ضمانت‌نامه سهمیه‌بندی شده و برای کل کشور ۳۰۰ میلیارد تومان ضمانت در صندوق امداد ولایت تأمین شده است.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره)  ادامه داد: سامانه مرکزی صدور این ضمانت‌نامه شکل گرفته که نامه و گواهی‌های مذکور را صادر می‌کند و فرد با در دست داشتن آن به بانک مراجعه کرده و تسهیلات خود را دریافت می‌کند. همچنین ضمانت سهلی نیز در نظر گرفته شده که براساس آن مددجو باید یک نفر شخص حقیقی را بدون اعتبارسنجی و با سفته به بانک معرفی کند. این طرح به شکل آزمایشی آغاز شده و در سراسر کشور اجرا می‌شود.
وی همچنین گفت: اگر بتوانیم سرمایه این حساب را تقویت کنیم می‌توانیم ضامنت بیشتری را در اختیار مددجویان قرار دهیم. در حال حاضر ۳۵ میلیارد تومان سپرده‌گذاری سرمایه اولیه در این حساب انجام شده که تا ۱۰ برابر آن می‌توانیم ضمانت‌نامه صادر کنیم و در صورت مشارکت نهادهای دیگر این مبلغ افزایش می‌یابد. برای مثال آقای نوبخت در کردستان قول کمک پنج میلیارد تومانی به این صندوق و در سیستان و بلوچستان نیز قول کمک ۲۰ میلیارد تومانی به این صندوق را داده است.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص اقدامات این نهاد در خصوص سیل نیز توضیح داد: از ابتدای سال ۹۸ در چندین استان سیل زندگی مددجویان را تحت تأثیر قرار داد که تقریبا ۴۰ درصد خسارت مردم سیل زده گلستان، لرستان و خوزستان به شکل بلاعوض پرداخت شد. همچنین با حمایت کمیته امداد خسارت طرح‌های بیمه شده نیز از سوی بیمه دریافت شد.
عبدالملکی افزود: با چندین دستگاه که در حوزه خدمات‌رسانی فعالیت می‌کردند مذاکراتی صورت گرفت تا کمک‌هایشان را دریافت کرده و در اختیار مددجویان و افراد سیل زده قرار دهیم. با جریان سیل سیستان و بلوچستان نیز این قاعده مجددا اجرا شد و در مجموع برای همه استان‌های سیل زده ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با میانگین سود چهار درصد در نظر گرفته شد که یک میلیارد آن توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود. همچنین در مجموع بیش از ۱۰۰ هزار طرح اشغال‌زایی نیز در این چهار استان آسیب دیده است که عمدتا طرح‌های کوچک هستند و می‌توانند با این مبلغ دوباره راه‌اندازی شوند.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.