آماده حذف صفرهای پول ملی هستیم

رئیس کل بانک مرکزی:

آماده حذف صفرهای پول ملی هستیم

سه‌شنبه, فوریه 23, 2016 - 12:10 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رئیس کل بانک مرکزی از آمادگی برای حذف صفرهای پول ملی خبر داد و اعلام کرد: سال ۹۵ فعالیت مؤسسات غیرمجاز در بازار پولی خاتمه می‌یابد.

رئیس کل بانک مرکزی:

آماده حذف صفرهای پول ملی هستیم

رئیس کل بانک مرکزی از آمادگی برای حذف صفرهای پول ملی خبر داد و اعلام کرد: سال ۹۵ فعالیت مؤسسات غیرمجاز در بازار پولی خاتمه می‌یابد.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از مهر، ولی‌الله سیف امروز در حاشیه همایش «تبیین سیاست‌های برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی» در تهران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر برنامه بانک مرکزی برای حذف صفرها از پول ملی، گفت: اقدام به حذف صفرها نیازمند فراهم شدن شرایطی برای اقتصاد کشور است. یکی از پیش‌نیازهای این کار، رسیدن به تورم پایدار تک‌رقمی است.

وی افزود: زمانی که به تورم پایدار تک رقمی برسیم، بهترین زمان برای اجرای برنامه حذف صفرها از پول ملی خواهد بود؛ گرچه در شرایط فعلی حرفی از این موضوع نمی‌زنیم اما آمادگی لازم را ایجاد کرده‌ایم و چنانچه به شرایط باثبات برسیم، این برنامه را عملیاتی خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر اینکه آیا اجرای این برنامه در سال ۹۵ خواهد بود؟ گفت: دستیابی به تورم پایدار تک رقمی، شرایط خاصی را می‌طلبد؛ بنابراین باید استنباط کنیم که آیا ثبات لازم ایجاد شده یا خیر؟ و هر زمان که این اتفاق بیافتد، برنامه حذف صفرها اجرایی خواهد شد.

رئیس شورای پول و اعتبار در مورد ادامه برنامه بانک مرکزی برای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، گفت: این برنامه همچنان در حال اجراست و مسئولان بانک مرکزی به مردم توصیه کرده‌اند که در سپردن سرمایه‌ها و منابع مالی خود به مؤسسات و بانک‌ها، به این موضوع توجه داشته باشند که آیا آنها دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی هستند یا خیر؟ و اگر مجوز ندارند بدانند که ریسکی در این سپرده‌گذاری متوجه سرمایه آنهاست و نباید تحت تاثیر چند درصد نرخ سود بالاتر، به راحتی چنین ریسک‌هایی را قبول کنند و بعد از آن متوجه شوند که پولشان به راحتی از بین رفته است.

سیف گفت: با این وجود، بانک مرکزی تا آخرین لحظه حل و فصل معضل مؤسسات پولی غیرمجاز نسبت به مصون کردن پول‌های مردم در این مؤسسات حساس است و با دقت و با همکاری مراجع قضایی و نیروی انتظامی، کار دنبال می‌شود تا دیگر شاهد فعالیت غیرمجازها در بازار پولی کشور نباشیم و به طور قطع در سال ۹۵ فعالیت مؤسسات غیرمجاز جزو فعالیت‌ها در بازار پولی کشور نخواهد بود. گرچه مؤسساتی در این بازار در حال فعالیت هستند اما کوچک‌‌اند.

وی درباره تعلل بانک‌های خارجی برای بازگشایی LC برای بانک‌های ایرانی گفت: این موضوع به خاطر عدم اطلاع کامل از جزئیات برجام است اما به تدریج شبکه کارگزاری بانک‌های ایرانی گسترش می‌یابد و این کار متناسب با آگاهی طرف‌های ما از برجام و گسترش روابط بانکی‌مان با سایر کشورهاست. در این روابط آنها متوجه خواهند شد که ریسک، تهدیدشان نمی‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک‌های خارجی به شدت علاقه‌مند هستند که شرایط خود را با بانک‌های ایرانی داشته باشند، تصریح کرد: در سفر اخیری که با رئیس‌جمهور به ایتالیا و فرانسه داشتم، متوجه شدم که ابهامات اصلی بانک‌های خارجی در برقراری روابط بانکی با ایران به همین موضوع برمی‌گردد اما به هر حال آنها خواستار تأسیس دفتر نمایندگی در تهران، ایجاد شعبه در تهران یا برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های ایرانی هستند و این کار به تدریج در حال انجام است.

سیف درباره رقم دقیق دارایی‌های بلوکه شده ایران گفت: همانطور که قبلاً اعلام کرده‌ام، رقم دارایی‌های بلوکه شده ایران که دور از دسترس بود اما پس از تحریم‌ها قابلیت دسترسی پیدا کرده، حدود ۲۸ میلیارد دلار متعلق به بانک مرکزی است و حدود پنج - شش میلیارد دلار نیز متعلق به دولت است که باید آزاد شود.

وی درباره صدور حواله بانکی خارجی در بانک‌های ایرانی، اظهارداشت: حواله در تمامی بانک‌ها انجام می‌شود؛ حتی قبل از برداشتن تحریم‌ها هم برخی بانک‌ها این کار را انجام می‌دادند. در حال حاضر شرایط عادی است و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد؛ منتهی شبکه کارگزاری بانکی باید گسترش بیشتری پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد سیاست بانک مرکزی برای مصارف ارزی گفت: سیاست مصرف ارزی کشور، اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری است. گرچه ممکن است بخش کوچکی از آن به کالاهای مصرفی وارداتی اختصاص یابد اما عمده جهت‌گیری‌ها، افزایش ظرفیت‌های تولیدی، توسعه صادرات، افزایش اشتغالزایی و برنامه‌های این‌‌چنینی است که بر اساس آنها برنامه‌ریزی‌ها صورت می‌گیرد.

سیف خاطرنشان کرد: دامنه قابل قبول نرخ سود بانکی حدود نرخ تورم است که در حال حاضر فاصله این دو زیاد است.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.